HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

adatszolgáltatás (2) adminisztráció (5) adóellenőrzés (30) adóellenőrzések (4) adóelőny (5) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (35) adómentes juttatás (2) adórendszer (5) adótartozás (1) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (33) áfakulcs (1) általános forgalmi adó (2) árfolyamnyereség (1) art (1) Balázs Péter (6) behajtási költségátalány (4) BEPS (5) béren kívüli juttatás cafetéria (7) bérszámfejtés (3) beruházás (7) beszámoló (2) bírság (24) cégkapu (2) dr. Menczel-Kiss Gellért (7) dr. Rácz Nóra (4) egészségbiztosítás (5) egészségügyi hozzájárulás (1) eho (6) EKAER (10) elektronikus ügyintézés (2) Elek Diána (10) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) eSZJA (1) EU (7) expat (4) fejlesztési adókedvezmények (11) filmalkotások (5) Hajdu Bernadett (2) helyi iparűzés adó (5) hibrid eszközök (1) IFRS (3) illeték (4) Jancsa-Pék Judit (67) járulék (1) jogdíj (3) K+F (3) Kálmán Veronika (3) kamatjövedelmek adózása (1) kapcsolt vállalkozás (4) kiküldetés (7) kisadók (5) könyvvizsgálat (3) környezetvédelmi termékdíj (6) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kutatás-fejlesztés (1) látványcsapatsport (5) LeitnerLeitner (9) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (4) Major Valéria (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (16) nyugdíj-előtakarékossági számla (1) nyugdíjbiztosítás (2) olimpiai adókedvezmény (1) online számlázó programok (2) osztalék (2) Palicz Marianna (1) Pintér Gabriella (1) regisztráció (3) reklámadó (8) részvény (1) Siklós Márta (26) start-up (1) számvitel (8) számviteli politika (2) személyi jövedelemadó (5) személyi jövedelmadó bevallás (5) szja (27) Taga György (1) tagi kölcsön (1) tao (1) társadalombiztosítás (1) társasági adó (22) tartós befektetési számla (1) TBSZ (1) tőkejövedelmek (3) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) transzferár (13) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (1) uniós támogatás (3) Vályi Beáta (1) Címkefelhő

Siklós Márta: Hamarosan lejár a számviteli politika aktualizálásának határideje

2016.03.22. 11:48 leitnerleitner

Az új számviteli törvény 2015. július 4-én lépett hatályba, melynek rendelkezéseit csak 2016. január 1-étől kell alkalmazniuk a vállalkozásoknak. A törvényi szabályok szigorú értelmezése szerint a számviteli politikát azonban a hatályba lépés után 90 napon belül, vagyis 2015. október 3-áig kellett volna módosítaniuk. Azoknak, akik ezt eddig nem tették meg, nem szabad továbbhalogatniuk kötelezettségüket, mert ha nem frissítik a politikát, mulasztási bírságra számíthatnak.

dokumentumok_1.jpg

A számviteli politika aktualizálásának határideje az új szabályok hatálybalépése után 90 nap, azaz 2015. október 3-a volt. Valószínűleg azonban a szabályok téves értelmezése miatt sokan elmulaszthatták ezt. E feltételezést alátámaszthatja az is, hogy a módosított számviteli politika előírásait először csak a 2016-os üzleti évben kell alkalmazni, és addig a „régi” számviteli politika volt irányadó a vállalkozások számára, és az is, hogy az adminisztrációs kötelezettségek egyébként sem tartoznak a vállalkozások kedvenc teendői közé.

A LeitnerLeitner könyvvizsgálóinak tapasztalatai alapján jellemzően az is meglepetésként éri a vállalkozásokat, hogy legalább az alkalmazástól számított 90 napon belül, azaz 2016. március 30-ig mindenképpen el kell készíteniük a frissített számviteli politikát. Pedig ettől a végső – a törvényi előírások meglehetősen szabad értelmezése alapján meghatározott – határidőtől mindenképpen rendelkezniük kell a vállalkozásoknak módosított számviteli politikával.

A számviteli politika az aktualizálás során az alábbi kérdéseket kell megválaszolni:

  • Kiválasztották-e az új határértékeknek megfelelő beszámoló típust?
  • Akik lépcsőzetes eredmény-kimutatást készítettek eddig, áttértek-e más eredmény-kimutatás formára?
  • Az üzleti jelentés tartalmazza-e a fióktelephelyek bemutatását is?
  • Kiegészítő melléklet szerkezete és tartalma:
    • A kiegészítő melléklet a mérleg és az eredmény kimutatás belső tagolásának sorrendjében mutatja be az egyes tételeket?
    • Akik egyszerűsített éves beszámolót készítenek, az arab számmal jelölt tételeket külön-külön bemutatják-e a kiegészítő mellékletben, amennyiben azok jelentősnek minősülnek?
    • Akik éves beszámolót készítenek, bemutatják-e a kiegészítő mellékletben az egyéb ráfordítások és a pénzügyi ráfordítások társasági adóra gyakorolt hatását, ha azok jelentősek?
    • Akik éves beszámolót készítenek bemutatják-e az igénybe vett szolgáltatások jelentősebb tételeit?
  • A számviteli politikában meghatározták-e a kivételes nagyságú vagy előfordulású bevételeket és költségeket, ráfordításokat? (Pl.: káresemény, nem várt piaci lépés)
  • A könyvvezetési rendszer közvetlenül biztosít-e alapot a mérleghez és az eredmény-kimutatáshoz?
    • Felvettek-e a számlarendbe olyan főkönyvi számlákat, amelyek a jelentős tulajdonosi részesedés fogalmának megjelenéséből keletkeznek? (értékpapírok, vevők, szállítók, hitelek)
    • Megszüntették-e mérleg szerinti eredmény számlát, és bevezették-e a helyére az adózott eredmény számlát, de legalább átnevezték az előbbit az utóbbira?
    • Kivezették-e a rendkívüli bevétel és ráfordítás főkönyvi számlákat, illetve helyettük bevezették-e a rendkívüli eredmény számlák „örököseit” a pénzügyi műveletek és egyéb bevétel/ráfordítások között?

Azok számára, akik még nem vagy nem a fenti elvek szerint végezték el a számviteli politika módosítását, érdemes ezt március végéig megtenni annak érdekében, hogy elkerüljék a mulasztási bírságot.

Ha a számviteli politika elkészült, akkor jó hír, hogy az új számviteli törvény által meghatározott többi feladat nem tesz szükségessé azonnali cselekvést a vállalkozások részéről. Mivel nincsenek konkrét határidőhöz kötve, az év során bármikor, de legkésőbb a 2016-os beszámoló összeállításáig, végrehajthatók. Ezek közé tartozik például a 2015-ös beszámoló adatainak „átfordítása”, azaz az összehasonlíthatóság érdekében a 2016-os szabályoknak megfelelő szerkezetben való bemutatása. Tipikusan a zárási teendőkhöz kapcsolódó feladat a kiegészítő melléklet új előírások szerinti összeállítása. Vannak olyan folyamatos teendők is, mint például az év során előforduló gazdasági események rögzítése a könyvekben az új előírások szerint, melyet akkor kell elvégezni, amikor ezek aktuálisan szükségesek.

Az új törvényi előírások előtt keletkezett üzleti vagy cégértéket az átmeneti szabályoknak megfelelően pedig már a 2016-os nyitás után rendezni kellett, és ezt az érintett vállalkozások többsége már el is végezte.

Címkék: számvitel számviteli politika