HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (12) adminisztráció (16) adócsalás (4) adóellenőrzés (38) adóellenőrzések (9) adóelőny (8) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (41) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (1) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (2) adóváltozások 2018-as őszi csomag (3) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (44) áfacsalás (4) áfakulcs (4) air (2) alanyi adómentesség (1) általános forgalmi adó (11) APA-eljárás (1) árfolyamnyereség (2) art (3) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (6) behajtási költségátalány (4) BEPS (11) béren kívüli juttatás cafetéria (12) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) bírság (28) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) cégkapu (4) családi adükedvezmény (1) csoportos társasági adózás (1) csoprtos társasági adózás (1) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (1) dr. Menczel-Kiss Gellért (7) dr. Rácz Nóra (10) egészségbiztosítás (8) egészségügyi hozzájárulás (2) eho (8) EKAER (11) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (10) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) eSZJA (3) EU (7) év végi üzleti ajándék (2) expat (4) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) felmondás (1) Ferov Réka (3) filmalkotások (5) Fotiádi Ágnes (5) Fotiadi Ágnes (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) GDPR (1) Hajdu Bernadett (2) helyi iparűzés adó (5) hibrid eszközök (1) IFRS (3) illeték (4) ingatlan bérbeadása (1) Jancsa-Pék Judit (89) járulék (2) jogdíj (3) jogorvoslat (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (9) KATA (1) Kecskemét (1) kiküldetés (7) Király László György (2) kisadók (5) könyvvizsgálat (3) környezetvédelmi termékdíj (7) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kutatás-fejlesztés (2) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (13) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (4) Major Valéria (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) munkajog (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) olimpiai adókedvezmény (1) online számla-adatszolgáltatás (10) online számlázás (11) online számlázó programok (13) országonkénti jelentés (5) osztalék (2) Palicz Marianna (1) pénzmosás (1) Pintér Gabriella (1) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részvény (1) Siklós Márta (30) single vat area (1) start-up (2) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (10) számviteli politika (3) személyi jövedelemadó (8) személyi jövedelmadó bevallás (9) szja (31) szochó (2) szociális hozzájárulás (2) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (2) társadalombiztosítás (2) társasági adó (27) tartós befektetési számla (1) TBSZ (1) tőkejövedelmek (3) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) transzferár (22) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) Vályi Beáta (1) védett kor (1) Címkefelhő

Balázs Péter: Transzferárazás során felmerülő általános nehézségek

2014.03.20. 13:00 leitnerleitner

A transzferárazás kapcsán számtalan nehézség merül fel, amelyről részletes listát ismertetünk az alábbiakban. Bevezetésként pedig szeretnénk rávilágítani arra, hogy hogyan védhető ki a hibák többsége.







Elsősorban, ismernünk kell a cégcsoportunk tagjait abból a célból, hogy egyáltalán felismerjük, hogy mely társaságokkal bonyolított ügyleteink esnek transzferár szabályozás alá; ez nagyobb cégcsoport esetében nem is könnyű feladat. Fontos az is hogy tisztában legyünk a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel, azaz figyeljünk minden a kapcsolt felek között történő áru kereskedelemre, szolgáltatásra, de ne felejtsük ki a hiteleket, a garanciavállalásokat és más úgynevezett láthatatlan vagy mérleg alatti tételeket sem.

Ezt követően száműznünk kell a gondolatvilágunkból azt a tévhitet, hogy a transzferárazás évente egyszeri probléma, amelyet a társasági adóbevallással egyidejűleg kell „letudni”. Minden új ügylet kezdetekor érdemes megvizsgálni, hogy az adott ügyletben milyen – a piacihoz igazodó – konkrét árat vagy árképzési metódust alkalmazzanak a kapcsolt felek, hiszen cégcsoporthoz nem tartozó független felek is így tesznek és a transzferárazás alapigazsága szerint az ő magatartásukat kell irányadónak tekinteni. Független felek, mielőtt szerződnének egymással, tájékozódnak a piaci viszonyokról, áralkut folytatnak egymással és ennek eredményeként születik a piaci ár. Ebből adódóan az ügylet kezdetekor fennálló feltételek ismerete a kapcsolt felek egymás közötti ügyleteiben is elengedhetetlen. Ez az állapot a legtöbb esetben utólag már nem rekonstruálható megfelelően.

A kockázatok csökkentése érdekében érdemes minden új ügylet kezdetekor transzferárazásban jártas adótanácsadó véleményét is kikérni, ezzel a számos adókockázatot és így költséget is magukban rejtő utólagos korrekciók kivédhetőek. Természetesen számos további javaslat merül fel, amely már meghaladná a jelen bevezető kereteit, így rá is térnénk a főbb nehézségek felsorolásszerű ismertetésére:

  • Szigorú magyar szabályozás és kemény szankciók egy nemzetközileg enyhébb környezetben (lassú eltolódás azért megfigyelhető a nemzetközi tendenciák irányába)
  • Kapcsoltsági viszony megállapítása
    • Szervezeti ábra beszerzése nehézkes, sokszor üzleti titoknak minősül
    • Házastársak, vagy családtagok részesedéseinek együttes kezelésének hiánya
    • Összeszámítási szabályok gyakran figyelmen kívül hagyása
    • Téves KKV besorolás
  • Tranzakció feltérképezése
    • Nincs írásos szerződés a tranzakcióról
    • „Láthatatlan” ügyletek (ingyenes, elhatárolásban vagy vegyes tételek közötti ügyletek – pl.: kamatmentes kölcsön, apport, követelés elengedés)
    • Valóban történt-e dokumentációs kötelezettséget keletkeztető tranzakció vagy sem (történt-e teljesítés az ügylettel kapcsolatban)
    • Tisztán belföldi tranzakciókra is kell nyilvántartás
    • Csak hiányos vagy javítás alatt álló beszámolók rendelkezésre állása
  • Információáramlási problémák
    • Bizalmas információk nehézkes kiadása
    • Komplex ügyleteknél több tagvállalattól is szükséges lehet információ, de a cégcsoportokon belül jellemzően lassú az információáramlás (vagy egyáltalán nincs üzleti titok miatt)
    • Több tevékenységet végző cégek esetén nincs pontos költségkalkuláció, nem határozható meg az egyes ügyletek önköltsége, csak aggregált szinten összesített adatok állnak rendelkezésre
  • Szokásos piaci ár megállapítása
    • Cégcsoport szinten hibás transzferárazási gyakorlat kialakítása, amely alapvetően nem felel meg a szokásos piaci ár elvének
    • A felek között már régebben végbement tranzakcióról kiderül, hogy az alkalmazott ár nem felel meg a szokásos piaci árnak
    • Módszerek közötti döntés nehézségei
    • Adóalap korrekció elmaradása
    • Kereskedelmi tevékenységeknél nem feltétlenül az a szokásos piaci ár a kapcsolt felek között, amelyet az egyik fél a független felek felé is érvényesít (pl.: gyártói és disztribútori tevékenységek elválása, más kockázatok és funkciók az ügyletekben – hitelezési kockázat, vevőkkel kapcsolattartás, stb.) – e többlet funkciókat „service fee” címen számlázzák külön, amelynek a szokásos piaci voltát sokkal nehezebb bebizonyítani, mintha eredetileg már eltérő haszonkulcsot alkalmaztak volna
  • Ellenőrzést-önellenőrzést nehezítő körülmények
    • Régi az ügylet és nem áll rendelkezésre (kellően részletes) írásos szerződés
    • Felek funkciói-kockázatai már nem tárhatók fel
    • Gyakran a nyilvántartások alapján derül fény más hiányosságokra és mulasztá-sokra is (pl.: bérek, áfa)
    • Kapcsolt vállalkozások be- és kijelentésének elmulasztása
 

Címkék: bírság nyilvántartás transzferár Balázs Péter