HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) 2019 (1) 42-es vámeljárás (1) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (13) adminisztráció (19) adócsalás (5) adóeljárás (1) adóellenőrzés (41) adóellenőrzések (10) adóelőny (8) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (43) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (1) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adóváltozás (2) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (59) áfa-workshop (8) áfacsalás (7) áfakulcs (4) áfamentesség (2) áfareform (2) air (3) alanyi adómentesség (2) általános forgalmi adó (23) APA-eljárás (2) árfolyamnyereség (2) art (5) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (7) Bálint Orsolya (1) Bartha Noémi (1) behajtási költségátalány (4) BEPS (12) béren kívüli juttatás cafetéria (13) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) big data (2) bírság (34) bírságmértékek (1) biztosítás (1) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) családi adókedvezmény (1) családi vállalkozások (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (4) DAC 6 (1) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (3) dr. Menczel-Kiss Gellért (8) dr. Rácz Nóra (11) egészségbiztosítás (9) egészségügyi hozzájárulás (3) egyszerűsített beszámoló (1) eho (9) EKAER (15) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (10) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) eSZJA (4) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) év végi üzleti ajándék (2) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) Fotiadi Ágnes (8) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) GDPR (1) gyorsintézkedések (7) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (2) határozatok formai hibái (1) helyi iparűzés adó (6) hibrid eszközök (1) hitelesített adóalany (1) IFRS (3) illeték (4) importáfa (1) ingatlan bérbeadása (1) Jancsa-Pék Judit (101) járulék (3) jogdíj (3) jogorvoslat (2) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (12) KATA (1) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiküldetés (7) Király László György (2) kisadók (5) KIVA (1) kockázati biztosítás (1) könyvelés (2) könyvvizsgálat (4) környezetvédelmi termékdíj (7) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kúria jogegységi határozat (1) kutatás-fejlesztés (3) láncértékesítés (4) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (14) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (4) Major Valéria (1) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkajog (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) nemzetközi adóeljárások (2) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzési pótlék (1) online számla-adatszolgáltatás (10) online számlázás (11) online számlázó programok (13) országonkénti jelentés (6) osztalék (4) Palicz Marianna (1) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) Pintér Gabriella (1) quick fixies (7) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részvény (1) rokkantsági ellátás (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (30) single vat area (1) start-up (2) szakképzési hozzájárulás (1) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (11) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (11) személyi jövedelmadó bevallás (10) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szja (34) szochó (5) szociális hozzájárulás (6) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (5) társadalombiztosítás (3) társasági adó (31) tartós befektetési számla (1) Taxand (1) TBSZ (1) Timár Katalin (3) tőkejövedelmek (4) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) Tóth Dorottya (1) transzferár (26) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) ügyfélkapu (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (1) vámeljárás (1) védett kor (1) Címkefelhő

Jancsa-Pék Judit – Rácz Nóra: Az adózói minősítés várható hatása az adóalanyok viselkedésére

2016.01.21. 11:17 leitnerleitner

Sokan sok helyen ismertették már 2016 egyik legjelentősebb adózással kapcsolatos változását: az adózók megbízható és kockázatos minősítését. Manapság már a várható hatásokra vonatkozó előrejelzések közül is egyre több lát napvilágot, így cikkünkben mi is ezeket elemezzük.

3-orbifold-voronoi-animated.gif

Egy intézkedés hatása nagymértékben attól függ, hogy mekkora valószínűséggel lesz esetünkben alkalmazható. Bármekkora előnyt is remélünk tőle, vagy bármilyen hátrányokkal is járhat, ha közben kicsi a bekövetkezésének valószínűsége, akkor kicsi lesz a motiváló vagy visszatartó ereje. Ha nagy valószínűséggel elkapják a tolvajt, akkor a kisebb büntetéstől is jobban fog félni, mintha súlyos következményekkel fenyegetik, de elenyésző a lelepleződés esélye. A kérdés tehát az, hogy mekkora eséllyel válhat valaki jó vagy rossz adózóvá.

Ahhoz, hogy valaki megbízható adózó lehessen, 10 feltételnek kell megfelelnie egyszerre. Ha csak egyetlen nem igaz rá a tízből, már el is vesztette a jogosultságát. Eleve elérhetetlen a jó minősítés az új vállalkozások számára, hiszen legalább 3 évig kell szabálykövetően működnie egy cégnek ahhoz, hogy esélye legyen megbízható adózóvá válni. Nagyon nehéz lesz teljesíteni egy másik feltételt is: nevezetesen, hogy nem lehet megbízható adózó az, aki ellen az elmúlt 5 évben végrehajtási eljárás indult. Ha csak egyszer nem tudta a jogkövető módon bevallott adókat – legyen az bármilyen kicsi összeg - határidőben megfizetni, és az adóhatóság levonta számlájáról (akár 1-2 hetes csúszás esetén is), már el is vesztette a lehetőséget, hogy megkapja a jó minősítést. Szintén gondot okozhat sokaknak, hogy (adott napokon) nem lehet 500 ezer forintot meghaladó tartozásuk az adóhivatal felé. Hiszen ez akár úgyis keletkezhet, hogy egyetlen 2,5 milliós értékű számlát nem fizet ki egy megrendelő, aminek az áfáját nem tudja határidőre megfizetni az adózó. A feltételek teljesítése tehát meglehetősen nehéz.

Ezek után talán meglepő, de egyetlen feltételt leszámítva annak is kicsi a valószínűsége, hogy egy cég kockázatos adózóvá váljon. Nehéz ugyanis 100 milliós adóhiányt vagy adótartozást felhalmozni, vagy 1 éven belül kétszer is üzletbezáráshoz vezető szabálytalanságot elkövetni. A rossz minősítést legkönnyebben az alkalmazottak bejelentésére vonatkozó szabály megszegésével lehet elérni. Ebbe a hibába ugyanis még a tisztességes vállalkozások is könnyen belecsúszhatnak, hiszen elég egy bérszámfejtői mulasztás, és máris bajba kerülhet a cég. Például, ha nem a munkába lépés előtti napon, hanem csak aznap a munkakezdést követően jelentik be az alkalmazottat, akkor ugyan csak figyelmeztetésben fogják részesíteni, tehát bírságot ezért nem (vagy csak minimális mértékben) kell fizetniük, de azonnal kockázatos adózóvá válhatnak. Ha azonban erre odafigyelnek, akkor nagy valószínűséggel elkerülik a vállalkozások a kockázatos minősítést is. Ilyen esetben fontos szempont, hogy csak a 2016. január 1-je után elkövetett jogsértések esetén áll be a kockázatos minősítés, így a múltban elkövetett hibákat nem szankcionálják.

Bár a feltételek nehezen teljesíthetőek, az előnyök és hátrányok jelentősek, így elképzelhető, hogy az olyan cégeket, akik valamelyik kategória határán billegnek, ezek mégiscsak motiválni fogják. Megbízható státusz elnyerése esetén ugyanis az ellenőrzések hamarabb lezajlanak majd, az adó kiutalása gyorsabb lesz, a mulasztási és adóbírságok összege felére csökken, és részletekben lehet majd megfizetni évente egyszer az adótartozást is. Az egyik legnagyobb előnyt mégis az áfa kiutalásának gyorsítása jelentheti a megbízható adózók számára, hiszen ezzel jelentősen javul majd pénzügyi helyzetük, versenyképességük. Mivel e szabályok fordítottja lesz érvényesek a kockázatos adózókra, az ő pénzügyi helyzetüket jelentősen rontani fogja a rossz minősítés. A kilátásba helyezett kedvezmények és szankciók tehát jelentős motiváló vagy visszatartó erőt jelenthetnek a minősítés határán billegő cégeknek, de csak ennek a viszonylag szűk rétegnek.

A tervek szerint a vállalkozások először 2016 első negyedévét követően, április folyamán fogják megkapni minősítésüket. Érdekes lehet megvizsgálni, hogy hogyan érintheti a tavaly decemberben megindított és még folyamatban lévő adóellenőrzéseket a várható minősítés. Ezeket az általános adózók esetében 90 nap alatt, tehát március közepéig be kell fejezni, vagyis elméletileg nem lehetne rájuk hatással az adózói minősítés, tehát nem fogja csökkenteni a megbízható – vagy növeli a kockázatos minősítés – a bírságok mértékét. Ugyanakkor, ha valamilyen okból az eljárás meghosszabbodna – például, mert hiánypótlásra szólítják fel az adózót – akkor elképzelhető, hogy a közben megkapott minősítés hatással lenne a bírságok összegére. A nagyobb, kiemelt adózók esetében pedig, ahol 120 nap áll az adóhatóság rendelkezésére az ellenőrzés lefolytatására, a decemberben megkezdett ellenőrzések várható lezárásakor már közvetlenül érvényesülhet majd az első adózói minősítés.

Összefoglalva mindenképp üdvözlendő változás a jó és rossz adózók közötti különbségtétel, mely hosszú távon elvezet a régóta várt, igazságosabb adóigazgatási eljáráshoz, ahol nem kezelik (büntetik) egyformán a pusztán vétlenül hibázó adózókat az adójogszabályokat szándékosan megkerülő alanyokkal. Ugyanakkor a minősített adózói körbe való bekerülés valószínűsége nagyon alacsony, a cégek többségének státusza tehát nem fog megváltozni ezután sem. Ezért az intézkedés motiváló vagy visszatartó ereje várhatóan kicsi lesz, hatása az adózók viselkedésére csekély.

Amennyiben ezt a hatást növelni szeretnék, érdemesebb volna a belépési küszöböt alacsonyabban meghatározni, mert ezzel az előnyök elérhetőbbé, reálisabbá válhatnának a célcsoport számára, érdemesebb lenne tudatosan tenni értük. A negatív hatásoktól is jobban tartanának az adózók, ha valószínűbb lenne bekövetkezésük, így valóban beindíthatná a gazdaság fehérítését az adózói minősítés is.

Címkék: adóellenőrzés adózás rendje Jancsa-Pék Judit dr. Rácz Nóra adózói minősítés