HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) 2019 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (13) adminisztráció (19) adócsalás (6) adóeljárás (1) adóellenőrzés (42) adóellenőrzések (11) adóelőny (9) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (45) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (1) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adóváltozás (2) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (3) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (60) áfa-workshop (8) áfacsalás (7) áfakulcs (4) áfamentesség (2) áfareform (2) agresszív adótervezési struktúrák (1) air (3) alanyi adómentesség (2) általános forgalmi adó (23) APA-eljárás (2) árfolyamnyereség (2) art (5) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (8) Bálint Orsolya (1) Bartha Noémi (1) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelések (1) BEPS (12) béren kívüli juttatás cafetéria (13) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) big data (2) bírság (34) bírságmértékek (1) bizalmi vagyonkezelés (1) biztosítás (1) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) családi adókedvezmény (2) családi vállalkozások (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (5) DAC 6 (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (4) dr. Menczel-Kiss Gellért (8) dr. Rácz Nóra (11) egészségbiztosítás (9) egészségügyi hozzájárulás (4) egyszerűsített beszámoló (1) eho (9) EKAER (16) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (10) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (1) eSZJA (4) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) EVA (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (1) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) Fotiadi Ágnes (8) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) GDPR (1) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (2) határozatok formai hibái (1) helyi iparűzési adó (1) helyi iparűzés adó (6) hibrid eszközök (1) hipa (1) hitelesített adóalany (1) IFRS (3) illeték (4) importáfa (1) ingatlan bérbeadása (1) Jancsa-Pék Judit (102) járulék (5) jogdíj (3) jogorvoslat (2) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (12) KATA (1) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiküldetés (8) kimentési kérelem (1) Király László György (2) kisadók (5) kitüntetés (1) KIVA (1) kockázati biztosítás (1) könyvelés (2) könyvvizsgálat (4) környezetvédelmi termékdíj (7) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kúria jogegységi határozat (1) kutatás-fejlesztés (3) láncértékesítés (4) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (14) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (5) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkajog (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetközi adóeljárások (2) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjasok munkavállalása (1) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzési pótlék (1) online számla-adatszolgáltatás (11) online számlázás (12) online számlázó programok (13) országonkénti jelentés (6) osztalék (4) Palicz Marianna (2) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) Pintér Gabriella (1) quick fixies (8) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részvény (1) rokkantsági ellátás (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (32) single vat area (1) start-up (2) szakképzési hozzájárulás (1) szálláshely-szolgáltatás (1) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (11) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (13) személyi jövedelmadó bevallás (10) személyi kedvezmény (1) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szja (36) szochó (7) szociális hozzájárulás (8) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (7) társadalombiztosítás (5) társasági adó (33) tartós befektetési számla (2) Taxand (1) TBSZ (1) Timár Katalin (3) tőkejövedelmek (4) tőkekivonás (1) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) Tóth Dorottya (1) transzferár (27) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) ügyfélkapu (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) vagyonáthelyezés (1) vagyonkezelő alapítvány (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (1) vámeljárás (1) védett kor (1) Címkefelhő

Bevezetés a fejlesztési adókedvezmények világába

2017.07.10. 10:09 leitnerleitner

A vállalkozók sokszor szembesülnek azzal, hogy nincs elég forrásuk ötleteik megvalósításához, hogy túl sok adót kell fizetni, és ami még bosszantóbb sokszor csak egy-egy beruházás lezáráskor utólag értesülnek arról, hogy milyen kedvezményekről maradtak le. Pedig az adózás terén sokkal több lehetőség áll a vállalkozók előtt, mint gondolnák.

valtozas_ugras_blogra.jpg

Valójában Magyarországon a beruházások és a kutatás-fejlesztés területén kifejezetten támogató az adórendszer, csak nagyon kevesen ismerik és merik kihasználni a lehetőségeiket. Nem úri hóbort tehát egy ötlet, egy új konstrukció kialakítása, létszám- vagy kapacitásbővítés megtervezése előtt adótanácsadóhoz fordulni. A tanácsadó segíteni fog abban, hogy felmerült ötletekhez megtalálja az adócsökkentő lehetőségeket, de abban is, hogy a változást úgy menedzselje a vállalat, hogy biztosan megfeleljen az elvárt feltételeknek. Érdemes lehet azoknak is megkérdezni egy adótanácsadót, akik most csapnak a fejükre, mert épp a közelmúltban zárult egy projektjük, bizonyos esetekben ugyanis még utólag is van lehetőség érvényesíteni a kedvezményt. Fontos azonban azt is hangsúlyozni, hogy ne azért kezdeményezzünk új tevékenységet vagy esetleg vállalkozást, hogy adót spóroljunk, hanem a tervezett programhoz, üzleti tervhez keressük a legoptimálisabb, legális adózási lehetőségeket.

Ezekkel a lehetőségekkel egy korábbi cikkünkben összefoglalóan foglalkoztunk, de blogunkban számos más írásból is meríthet inspirációt. Most a beruházást ösztönző fejlesztési adókedvezményeket tekintjük át részletesen.

A fejlesztési adókedvezményekkel a fizetendő társasági adót lehet maximum 80%-kal csökkenteni, vagyis szerencsés esetben a tényleges adókulcs 9% helyett 1,8% lesz.

A kedvezmény felhasználását a beruházás megvalósítása után lehet igénybe venni, a beruházással létrehozott eszköz használatba vételekor, vagy az azt követő évtől kezdődően immár 12 éven keresztül, de legkésőbb a bejelentés, illetve a kérelem benyújtásának adóévét követő immár 16 adóévig. A kedvezmény mértéke a beruházás nagyságától és a megvalósítás helyszíne alapján számított támogatási intenzitási rátától függ; érvényesítése pedig a fizetendő társasági adó visszatartásával történik.

A kedvezmény intenzitása – vagyis, hogy a teljes beruházási összeg hány %-át kaphatják vissza adókedvezmény formájában – függ attól is, hogy mekkora vállalkozásról van szó: vagyis a nagy-, közép-, kisvállalati státusztól. A legnagyobb támogatási intenzitást a kisvállalatok kapják, esetükben ez elérheti a befektetett érték 70%-át is. Tehát optimális esetben 100 egységnyi beruházásnál 70 egység visszakapható a társasági adóból. Valamennyi adót azonban még a fejlesztési adókedvezményben részesülőknek is fizetniük kell, tehát egy évben csak a fizetendő adó 80%-át tarthatják vissza, amellyel jelenleg 1,8%-os effektív adókulcs érhető el.

A támogatási intenzitás függ attól is, hogy mennyire újszerű a projekt, pl. induló vagy új gazdasági tevékenység végzésére irányuló induló beruházás, és függ a megvalósítás helyszínétől is: minél elmaradottabb a térség, annál magasabbak a kedvezményösszegek.

Persze nem lehet bármire igénybe venni ezt a kedvezményt. Formái lehetnek:

  • nagyberuházás

         Ez azt jelenti, hogy cég mérettől és megvalósítási helyszínétől függően 3,1 vagy 0,5 milliárd forintot el kell              érnie a beruházás jelenértéken számított összértékének,

  • állati eredetű élelmiszert előállító létesítmény jogszabályban meghatározott élelmiszer-higiéniai feltételeinek megteremtését szolgáló beruházás,

         ha a beruházás értéke eléri a 100 millió forintot

  • önálló környezetvédelmi beruházás legalább 100 millió forint értékben
  • alapkutatást, alkalmazott kutatást vagy kísérleti fejlesztést szolgáló beruházás legalább 100 millió forint értékben
  • kizárólag film- és videógyártást szolgáló beruházás 100 millió forint felett
  • munkahelyteremtést szolgáló beruházás (100 millió Ft)
  • tőzsdei bevezetést követő beruházás (100 millió Ft)
  • szabad vállalkozási zóna területén megvalósított beruházás (100 millió Ft)

A fejlesztési adókedvezményt a beruházást tervező vállalkozások kérvényezhetik a Nemzetgazdasági Minisztériumnál. Gyakorlatilag egy formanyomtatványon kell bejelenteniük, hogy beruházást terveznek, melyhez szeretnék igényelni a fejlesztési adókedvezményt. Nagyon fontos, hogy ezt még a projekt megkezdése előtt kell megtenniük, mert elvesztik az adókedvezményre való jogosultságukat, ha a bejelentést vagy a kérelmet a beruházás megkezdését követően nyújtják be.

Bár jól látható, hogy aki szerencsés, az nagyon jól járhat a fejlesztési adókedvezménnyel, mert a végén a valóságosnál sokkal kevesebbe fog kerülni a beruházása, de azért mégsem teljesen rózsás a helyzet. Hiszen egyrészt csak utólag – amikor a beruházás már nyereséget termel – lehet visszakapni a befektetett összeget. Vagyis, aki nem tudja finanszírozni, az nem is tudja megvalósítani.

Aki az első akadályon átjutott, 2017-től azzal szembesülhet, hogy az alacsony társasági adókulcs mellett még a meghosszabbított felhasználási idő is kevés a kedvezmény felhasználására. Vagyis, ha azt hitte, hogy 70 egységet visszakap, könnyen szembesülhet azzal, hogy csak 60 egység lesz a végén a megtakarítás. Ahhoz, hogy a teljes kedvezményt ténylegesen fel lehessen használni 9%-os adókulcsnál, vagy növelni kellene a felhasználási időt, vagy lehetővé tenni, hogy a kedvezményt más adónemekben is igénybe lehessen venni. Hiszen egy speciális célcsoport már megkapta ezt a lehetőséget a Robin Hood adó esetében, de hasonló példa, hogy a K+F kedvezményeket a szociális hozzájárulási adóban is lehet érvényesíteni. Itt is ezt az irányt kellene követni, és a szociális hozzájárulási adóból, a helyi iparűzési adóból vagy helyi építményadóból is vissza kellene tartani az adót.

Végül, de nem utolsó sorban érdemes lehet a veszteségek felhasználásának korlátain is enyhíteni. Ugyanis a beruházás megvalósítása alatt nemcsak finanszírozza a fejlesztést a vállalkozás, hanem mivel az még nem termel, vesztesége keletkezik. Ha ezt a veszteséget hosszabb ideig figyelembe lehetne venni az adóban, akkor még jobban megérné a cégeknek beruházni. Ezekkel a változásokkal jobban lehetne ösztönözni a hazai vállalkozók beruházási kedvét.

Címkék: beruházás adókedvezmény adóelőny Jancsa-Pék Judit fejlesztési adókedvezmények