HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) 2019 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (13) adminisztráció (19) adócsalás (6) adóeljárás (1) adóellenőrzés (42) adóellenőrzések (11) adóelőny (9) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (45) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (1) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adóváltozás (2) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (3) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (60) áfa-workshop (8) áfacsalás (7) áfakulcs (4) áfamentesség (2) áfareform (2) agresszív adótervezési struktúrák (1) air (3) alanyi adómentesség (2) általános forgalmi adó (23) APA-eljárás (2) árfolyamnyereség (2) art (5) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (8) Bálint Orsolya (1) Bartha Noémi (1) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelések (1) BEPS (12) béren kívüli juttatás cafetéria (13) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) big data (2) bírság (34) bírságmértékek (1) bizalmi vagyonkezelés (1) biztosítás (1) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) családi adókedvezmény (2) családi vállalkozások (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (5) DAC 6 (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (4) dr. Menczel-Kiss Gellért (8) dr. Rácz Nóra (11) egészségbiztosítás (9) egészségügyi hozzájárulás (4) egyszerűsített beszámoló (1) eho (9) EKAER (16) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (10) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (1) eSZJA (4) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) EVA (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (1) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) Fotiadi Ágnes (8) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) GDPR (1) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (2) határozatok formai hibái (1) helyi iparűzési adó (1) helyi iparűzés adó (6) hibrid eszközök (1) hipa (1) hitelesített adóalany (1) IFRS (3) illeték (4) importáfa (1) ingatlan bérbeadása (1) Jancsa-Pék Judit (102) járulék (5) jogdíj (3) jogorvoslat (2) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (12) KATA (1) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiküldetés (8) kimentési kérelem (1) Király László György (2) kisadók (5) kitüntetés (1) KIVA (1) kockázati biztosítás (1) könyvelés (2) könyvvizsgálat (4) környezetvédelmi termékdíj (7) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kúria jogegységi határozat (1) kutatás-fejlesztés (3) láncértékesítés (4) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (14) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (5) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkajog (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetközi adóeljárások (2) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjasok munkavállalása (1) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzési pótlék (1) online számla-adatszolgáltatás (11) online számlázás (12) online számlázó programok (13) országonkénti jelentés (6) osztalék (4) Palicz Marianna (2) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) Pintér Gabriella (1) quick fixies (8) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részvény (1) rokkantsági ellátás (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (32) single vat area (1) start-up (2) szakképzési hozzájárulás (1) szálláshely-szolgáltatás (1) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (11) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (13) személyi jövedelmadó bevallás (10) személyi kedvezmény (1) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szja (36) szochó (7) szociális hozzájárulás (8) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (7) társadalombiztosítás (5) társasági adó (33) tartós befektetési számla (2) Taxand (1) TBSZ (1) Timár Katalin (3) tőkejövedelmek (4) tőkekivonás (1) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) Tóth Dorottya (1) transzferár (27) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) ügyfélkapu (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) vagyonáthelyezés (1) vagyonkezelő alapítvány (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (1) vámeljárás (1) védett kor (1) Címkefelhő

Kevesebben veszik igénybe a vállalati K+F kedvezményeket, mint ahányan ténylegesen megtehetnék

2017.09.06. 15:49 leitnerleitner

Talán kevesen tudják, de a kutatás-fejlesztési tevékenység kitüntetett helyzetben van a magyar adórendszerben. Számos adókedvezménnyel és pályázati támogatással igyekszik az állam ösztönözni a vállalkozásokat, hogy minél több innováció szolgálja gazdaságunk fejlődését.

letoltes.png

Ugyanakkor mivel az erre vonatkozó jogszabályok nem elég egyértelműek, viszont a terület ellenőrzése és szankcionálása szigorú, ezért sokan, ha egy kicsit is bizonytalanok a jogosultságban, akkor nem igénylik ezeket. Így általánosságban elmondható, hogy kevesebben veszik igénybe ezeket a kedvezményeket, mint ahányan ténylegesen megtehetnék ezt. Vagyis nemzetgazdasági szinten már jelentős kedvezménytől eshetnek el a vállalkozások, ami végső soron éppen a K+F tevékenységre fordítható forrásokat csökkenti.

Ugyanakkor fontos tudni, hogy az adózásban jártas szakértő bevonásával és szabályos „ügymenettel” kockázatok nélkül lehet élni a kedvezményekkel. A megfelelő előkészítés egyértelműen megerősíti vagy kizárja, hogy jogosult-e az adott tevékenység a K+F kedvezményekre.

Ráadásul előzetes minősítést lehet kérni a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalától a K+F besorolásra, minősítésre. Ennek költsége körülbelül 100.000 Ft. Ezt a NAV és minden más hivatal – kivéve a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalt – köteles elfogadni. A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal saját maga külön dönthet a projektek minősítéséről, melynek a nem EU-s forrású, belföldi költségvetésű állami támogatások szempontjából van jelentősége.

Utólagos minősítés is lehetséges, ám az egyrészt drágább, másrészt – ha nem az adózó kéri, hanem az adóhatóság – akkor már nem segít a kockázatok csökkentésében, és az adózónak is kevesebb a hatása a minősítési döntésre.

Kedvezmények típusai

A hazai adótörvények lehetőséget biztosítanak a társaságok számára, hogy a saját tevékenységi körben végzett kutatás-fejlesztési projekthez kapcsolódóan adóalap-kedvezményeket, és adott esetben társasági adót, helyi iparűzési adót és innovációs járulékot érintő kedvezményt is igénybe vegyenek.

A 100 millió forint értékű, alapkutatást, alkalmazott kutatást vagy kísérleti fejlesztést szolgáló beruházás megvalósításához fejlesztési adókedvezmény igénybevételére is mód van.

A kutatás-fejlesztési tevékenység kapcsán lehetőség van a felmerült közvetlen költségek kétszeres – illetve bizonyos további feltételek mellett négyszeres levonására / figyelembe vételére / elszámolására.

A szociális hozzájárulásból is igénybe vehető az adókedvezmény. Azok, akik igénybe veszik a társasági adó alapját csökkentő kedvezményt, és adóalapjuk negatív lesz, akkor a szociális hozzájárulásban is érvényesíthetik a kedvezményt. A kedvezmény a negatív adóalap 50%-ának 9%-a, de nem haladhatja meg a K+F tevékenység közvetlen költségei között megjelenő, munkaviszonyban foglalkoztatott természetes személyeknek juttatott jövedelem alapján fennálló adókötelezettséget.

A magyar adórendszer további előnye, hogy a K+F tevékenység kedvező adózása mellett, a létrehozott eredményt is alacsony adó terheli. A szabadalmakból, oltalmakból és szoftverek szerzői jogából származó eredmény ugyanis jogdíjnak minősülhet, melyhez kapcsolódóan újabb kedvezményeket lehet érvényesíteni. Ide tartozik a jogdíjbevételek illetve a jogdíjból származó nyereség 50%-os társasági adó mentessége, illetve teljes helyi iparűzési adó és innovációs járulék alóli mentessége; valamint a jogdíjra jogosító immateriális jószág, továbbá az ún. bejelentett immateriális jószág elidegenítésének adóhalasztása, adómentessége. A kedvezmények tényleges mértéke és alkalmazhatóságuk azonban ismét sok tényezőtől függ. A felhasználást bonyolítja, hogy OECD-s és EU-s nyomásra 2016 nyarán a jogdíjkedvezmények rendszerét hazánknak is át kellett alakítania; ráadásul az átmeneti időszakban a régi és az új szabályok egymás párhuzamossága még nehezebbé teszi az alkalmazást. További részleteket korábbi blogbejegyzésünkben találnak.

Összességében azonban itt is elmondható, hogy kellő körültekintéssel, adószakértői segítséggel rendkívül kedvező adóterhelés érhető el ezen a területen.

Milyen kedvezményeket nem használnak

A vállalkozások e számos lehetőség ellenére nem használják ki a kedvezményeket.

Ennek egyik oka, hogy talán nem is ismerik e lehetőségeket, de az is lehet, hogy bizonyos kedvezmények szabályai rendkívül bonyolultak, és túl sok feltétel együttes teljesítését várják el tőlük, így egy idő után feladják a szabályokkal való küzdelmet.

Más esetekben az adózók nem tudják számszerűsíteni az adóelőnyöket. Ez lehet az oka például a szociális hozzájárulást érintő kedvezményekről való lemondásnak.

Nem élnek a költségek aktiválásának (nem veszik eszközként nyilvántartásba a szóban forgó tételeket) lehetőségével sem, holott a veszteségelhatárolás időbeli korlátja miatt ez fontos lehet, ha a fejlesztési adókedvezményt vesznek igénybe.

Mivel bizonytalanok a K+F besorolást illetően nem csökkentik az adózás előtti eredményüket a maximális mértékben.

 

Ha Ön is bizonytalan K+F projektjének minősítésében, az elérhető adózási lehetőségekben, forduljon hozzánk bizalommal. A LeitnerLeitner a K+F és a jogdíjkedvezmények alkalmazására specializált szakértői csapattal áll rendelkezésre

Címkék: adminisztráció jogdíj bírság adókedvezmény adóellenőrzés adóelőny kutatás-fejlesztés K+F adóellenőrzések Jancsa-Pék Judit fejlesztési adókedvezmények helyi iparűzés adó