HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (12) adminisztráció (16) adócsalás (4) adóellenőrzés (38) adóellenőrzések (9) adóelőny (8) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (41) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (1) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (2) adóváltozások 2018-as őszi csomag (3) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (44) áfacsalás (4) áfakulcs (4) air (2) alanyi adómentesség (1) általános forgalmi adó (11) APA-eljárás (1) árfolyamnyereség (2) art (3) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (6) behajtási költségátalány (4) BEPS (11) béren kívüli juttatás cafetéria (12) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) bírság (28) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) cégkapu (4) családi adükedvezmény (1) csoportos társasági adózás (1) csoprtos társasági adózás (1) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (1) dr. Menczel-Kiss Gellért (7) dr. Rácz Nóra (10) egészségbiztosítás (8) egészségügyi hozzájárulás (2) eho (8) EKAER (11) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (10) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) eSZJA (3) EU (7) év végi üzleti ajándék (2) expat (4) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) felmondás (1) Ferov Réka (3) filmalkotások (5) Fotiádi Ágnes (5) Fotiadi Ágnes (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) GDPR (1) Hajdu Bernadett (2) helyi iparűzés adó (5) hibrid eszközök (1) IFRS (3) illeték (4) ingatlan bérbeadása (1) Jancsa-Pék Judit (89) járulék (2) jogdíj (3) jogorvoslat (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (9) KATA (1) Kecskemét (1) kiküldetés (7) Király László György (2) kisadók (5) könyvvizsgálat (3) környezetvédelmi termékdíj (7) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kutatás-fejlesztés (2) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (13) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (4) Major Valéria (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) munkajog (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) olimpiai adókedvezmény (1) online számla-adatszolgáltatás (10) online számlázás (11) online számlázó programok (13) országonkénti jelentés (5) osztalék (2) Palicz Marianna (1) pénzmosás (1) Pintér Gabriella (1) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részvény (1) Siklós Márta (30) single vat area (1) start-up (2) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (10) számviteli politika (3) személyi jövedelemadó (8) személyi jövedelmadó bevallás (9) szja (31) szochó (2) szociális hozzájárulás (2) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (2) társadalombiztosítás (2) társasági adó (27) tartós befektetési számla (1) TBSZ (1) tőkejövedelmek (3) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) transzferár (22) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) Vályi Beáta (1) védett kor (1) Címkefelhő

Hogy kerülheti el transzferárral kapcsolatos kockázatokat? – Tapasztalatok, lehetőségek, várható változások

2018.06.27. 15:30 leitnerleitner

2018. május 24-én került sor az első szakmai tapasztalatcserére transzferár témában a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szervezésében, melyen a NAV transzferár szakterülete mellett a Pénzügyminisztérium Társasági Adó osztályának képviselői és a meghívott adótanácsadó cégek transzferár szakértői vettek részt. A LeitnerLeitnert Jancsa-Pék Judit, partner és Fotiadi Ágnes, Transzferár Üzletágvezető képviselte.

46273206_ml_1.jpg

A megbeszélés egyik kiemelt témáját az APA–eljárások – vagyis Advance Pricing Agreement, magyarul az előzetes ár-megállapítási kérelmek jelentették, melyek jelentőségét és előnyeit korábbi blogbejegyzésünkben részletesen bemutattuk. Az adóhatóság a jövőben szeretne ezekre még nagyobb figyelmet fordítani, és szeretnék az APA-eljárások átfutási idejét lerövidíteni. Az eljárás jogszabályi határideje 180 nap, azonban a benyújtott kérelmek sokszor hiányosak, így a hiánypótlások miatt további hónapokkal elhúzódhat az ügymenet. Ezért fontos az ügyfeleket képviselő transzferár tanácsadók felkészültsége, hiszen a szakmailag jól előkészített APA-kérelem gyorsabb és kedvezőbb döntéseket tesz lehetővé.

A hazai APA-határozatok védelmet nyújthatnak a nemzetközi szinten kialakuló adózási konfliktusok ellen, amelyek abból fakadhatnak, hogy az érintett országok adóhatóságai eltérően ítélik meg a kapcsolt felek közötti tranzakciót – az egyik ország magasabb bevételt, míg a másik alacsonyabb költségeket vár el. Már a kizárólag magyar vonatkozású, úgynevezett unilaterális APA határozatok is sokat segíthetnek ebben, azonban a valódi védelmet a két- vagy több országra kiterjedő, úgynevezett bilaterális vagy multilaterális APA-eljárások biztosítják. Éppen ezért, annak biztosítására, hogy a magyar APA-határozatok nemzetközi viszonylatban is megállják a helyüket, az adóhatóság valódiságvizsgálatot is végez, és igyekszik meggyőződni a benyújtott APA-kérelemben közölt adatok valódiságáról.

A felkészült tanácsadó bevonása mellett lehetőség van arra is, hogy az APA-ügyekkel kapcsolatban előzetesen vagy az eljárás során meg beszéljék az érintettek felmerülő kérdéseket az adóhatósággal. Az APA-eljárást megelőző konzultáció 2018. január 1-től díjköteles – alkalmanként 500 ezer forintba kerül. Elképzelhető azonban, hogy mégis megéri ezt igénybe venni, mert a közvetlen kommunikáció sokat lendíthet az ügy sikerén és elkerülhetővé teszi a hiányosságok miatt kialakuló halasztásokat.

A szakmai tapasztalatcsere keretében az adóhatóság munkatársai összefoglalták a transzferár dokumentációk legjellemzőbb hiányosságait is. A leginkább problémás területek:

  • sokszor hibás a kapcsolt tevékenység karakterizációja, vagyis a jövedelmezőségének meghatározása a korlátozott vagy korlátlan kockázat szempontjából,
  • megkérdőjelezhetőek az egyes tevékenységek összevonhatóságról meghozott döntések,
  • gyakran nem elég részletes és pontos az adatbázis-szűrés bemutatása és az
  • APA-határozatok leírása.

Ezek bemutatásával későbbi blogbejegyzéseinkben foglalkozunk majd.

Az APA-eljárásokon és transzferár-dokumentációk hiányosságain túl az országonkénti jelentéssel (country by country report, CbCR) is foglalkoztak a szakértők. Kiemelték, hogy bár hazánkban kevés olyan végső anyavállalat működik, amely a CbCR jelentést önmaga köteles a magyar adóhatóság felé teljesíteni, azonban rengeteg a CbCR hatókörébe eső, nagy nemzetközi vállalatcsoporthoz tartozó hazai adózó van, amelyek vállalatcsoportjáról a nemzetközi információcsere keretében a NAV is tájékoztatást kap. A magyar adóhatóság pedig felkészülten várja a nemzetközi CbCR adatokat, amelyek alapján kockázatelemzés segítségével célzott transzferár ellenőrzések indítása várható.

Tamásné Czinege Csilla, adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkár ezen kívül bemutatta a transzferár szakterületen a közelmúltban lezajlott átszervezés eredményeképpen kialakult szervezeti struktúrát. 2017. január 1-jétől a Központi Irányítás Ellenőrzési Főosztályához került a téma, de november 1-jétől a Szokásos Piaci Ár-megállapítási Osztály (SZPÁMO) mellett létrehoznak egy új szervezeti egységet, a Transzferár-ellenőrzési Módszertani osztályt. Ennek elsődleges feladata a transzferár-ellenőrzések szakmai egységesítése, munkájukkal 23 budapesti és vidéki igazgatóságot, köztük a KAVIG-ot támogatják. Emellett az ellenőrzést végző revizorok számára módszertani útmutatókat is készítenek.

Végül, de nem utolsó sorban az adóhatóság transzferár szakterületének vezetői ismertették a transzferár nemzetközi irányait, az OECD WP6 áprilisi munkacsoporti ülésén elhangzottakat (az OECD-ben a 6-os munkacsoport, úgy nevezett Working Party 6, azaz WP6 foglalkozik a transzferárazási kérdésekkel) kiemelve a pénzügyi eszközökről eddig elkészített tervezetének részleteit.

Címkék: transzferár országonkénti jelentés Fotiádi Ágnes APA-eljárás