HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) 2019 (1) 42-es vámeljárás (1) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (13) adminisztráció (19) adócsalás (5) adóeljárás (1) adóellenőrzés (41) adóellenőrzések (10) adóelőny (8) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (43) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (1) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adóváltozás (2) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (59) áfa-workshop (8) áfacsalás (7) áfakulcs (4) áfamentesség (2) áfareform (2) air (3) alanyi adómentesség (2) általános forgalmi adó (23) APA-eljárás (2) árfolyamnyereség (2) art (5) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (7) Bálint Orsolya (1) Bartha Noémi (1) behajtási költségátalány (4) BEPS (12) béren kívüli juttatás cafetéria (13) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) big data (2) bírság (34) bírságmértékek (1) biztosítás (1) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) családi adókedvezmény (1) családi vállalkozások (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (4) DAC 6 (1) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (3) dr. Menczel-Kiss Gellért (8) dr. Rácz Nóra (11) egészségbiztosítás (9) egészségügyi hozzájárulás (3) egyszerűsített beszámoló (1) eho (9) EKAER (15) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (10) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) eSZJA (4) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) év végi üzleti ajándék (2) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) Fotiadi Ágnes (8) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) GDPR (1) gyorsintézkedések (7) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (2) határozatok formai hibái (1) helyi iparűzés adó (6) hibrid eszközök (1) hitelesített adóalany (1) IFRS (3) illeték (4) importáfa (1) ingatlan bérbeadása (1) Jancsa-Pék Judit (101) járulék (3) jogdíj (3) jogorvoslat (2) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (12) KATA (1) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiküldetés (7) Király László György (2) kisadók (5) KIVA (1) kockázati biztosítás (1) könyvelés (2) könyvvizsgálat (4) környezetvédelmi termékdíj (7) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kúria jogegységi határozat (1) kutatás-fejlesztés (3) láncértékesítés (4) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (14) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (4) Major Valéria (1) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkajog (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) nemzetközi adóeljárások (2) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzési pótlék (1) online számla-adatszolgáltatás (10) online számlázás (11) online számlázó programok (13) országonkénti jelentés (6) osztalék (4) Palicz Marianna (1) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) Pintér Gabriella (1) quick fixies (7) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részvény (1) rokkantsági ellátás (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (30) single vat area (1) start-up (2) szakképzési hozzájárulás (1) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (11) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (11) személyi jövedelmadó bevallás (10) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szja (34) szochó (5) szociális hozzájárulás (6) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (5) társadalombiztosítás (3) társasági adó (31) tartós befektetési számla (1) Taxand (1) TBSZ (1) Timár Katalin (3) tőkejövedelmek (4) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) Tóth Dorottya (1) transzferár (26) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) ügyfélkapu (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (1) vámeljárás (1) védett kor (1) Címkefelhő

Elektronikus kapcsolattartás a NAV-val: mire lehet számítani 2019-től?

2019.02.15. 15:17 leitnerleitner

Mostanra valószínűleg már mindenki számára ismert: 2019. január 1-jétől csak a cégkapun keresztül kommunikálhatnak az arra kötelezettek az adóhatósággal. A jogszabályi és technikai háttér folyamatos kiépítés és fejlesztés alatt áll, ezért a gyakorlati alkalmazással kapcsolatban egyelőre még több a kérdés, mint a válasz. Cikksorozatunkban körbejárjuk az adóeljárás szemszögéből a cégkapu-rendszert és ezzel kapcsolatban a képviseleti és kézbesítési szabályokat. Az első részben az elektronikus kapcsolattartás alapjait mutatjuk be.

letoltes_6_2.jpg

Nincs kibúvó az elektronikus kapcsolattartás alól

Bezárult a meghatalmazottal rendelkező adózók elektronikus ügyintézési kötelezettsége alóli kibújást engedő kiskapu. Ha a meghatalmazott elektronikus kapcsolattartásra kötelezett, akkor 2019-től az általa képviselt adózó ügyeit is elektronikus úton kell intézni, illetve, ha az adózó kötelezett elektronikus kapcsolattartásra, akkor a meghatalmazottjának is kötelező így kommunikálnia.

Eljárás a cégkapun keresztül

Az utóbbi időben több helyen lehetett olvasni, hogy az úgy nevezett cégkapu-vélelem, vagyis, hogy

  • a cégkapuról küldött dokumentumot az adózótól származónak,
  • illetve a cégkapun dokumentumot fogadó személyt átvételre jogosultnak kell tekinteni

feleslegessé teszi az EGYKE adatlapot a NAV előtti eljárásokban.

Ez azonban egyelőre nem igaz.

Az EGYKE adatlap benyújtása továbbra is kötelező, ha a gazdálkodó szervezet meghatalmazott útján kíván eljárni. Mivel az elektronikus kapcsolattartás vált az általánossá, ezért az EGYKE adatlapot is frissítették, így 2019. 02. 07-től már csak az új verzió használható. Adóügyekben, tekintettel az Air speciális képviseleti szabályaira a cégkapu vélelem csupán a dokumentumok cégkapun keresztül történő küldését és fogadását egyszerűsíti le az adózók számára, de a képviselet szabályait nem írja felül. Tehát nem elegendő csupán a cégkapun ügykezelőként regisztrálni valakit: mivel a rendszer lehetővé teszi, hogy a NAV  vizsgálja a jogosultságot, meghatalmazás hiányában automatikus jogosultsági hibaüzenetet küld.

A kitűzött cél valóban az, hogy idővel a NAV-ügyintézés során is alkalmazzák a cégkapu-vélelmet. Ez 2019-től már részben megvalósult a hozzáférés-korlátozás eltörlésével. Vagyis a NAV már nem jelölhet meg az irat átvételére kizárólagosan jogosult személyt (’hozzáférésre jogosult személy’), hanem a címzett adózó, vagy ha meghatalmazott útján jár el, úgy az őt képviselő szervezet cégkapu tárhelyére küldik a dokumentumot.

Ez egyben az idei év talán legfontosabb változása, ugyanis megszűnik az elektronikus kommunikáció a NAV és a meghatalmazott képviselő/ügyintéző magánszemélyek ügyfélkapus tárhelye (KÜNY-tárhely) közt. Januárban a NAV még a régi eljárásrend szerint befogadta az ügyfélkapuról küldött dokumentumokat, azonban információink szerint ez csak átmeneti állapot. Azonban rövidesen megkezdik az ügyfélkapus beküldések visszaszorítását, ha szükséges akár szankcionálással is.

Legyen szó akár saját eljárásról, akár meghatalmazott útján történő ügyintézésről, tisztában kell lenni azzal, hogy a cégkapura küldött adóhatósági iratokat alapértelmezettként bármely cégkapu-hozzáféréssel rendelkező személy által átveheti, vagy azokhoz hozzá tud férni. A kézbesítés joghatásai az első átvételhez (első letöltéshez, megnyitáshoz) kapcsolódnak. Azonban az egyes ügykezelő magánszemélyek jogosultságai korlátozhatóak, szabályozhatók az úgy nevezett cégkapus szabályok és címkék létrehozásával. Ezért kiemelt körültekintéssel és mihamarabb be kell beállítani a cégkapun az ügykezelői jogosultságokat.

Címkék: air adminisztráció ügyfélkapu cégkapu Ferov Réka dr. Juhász Judit