HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) 2019 (1) 42-es vámeljárás (1) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (13) adminisztráció (19) adócsalás (5) adóeljárás (1) adóellenőrzés (41) adóellenőrzések (10) adóelőny (8) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (41) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (1) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adóváltozás (2) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (58) áfacsalás (7) áfakulcs (4) áfamentesség (1) áfareform (1) air (3) alanyi adómentesség (2) általános forgalmi adó (23) APA-eljárás (2) árfolyamnyereség (2) art (4) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (6) Bálint Orsolya (1) Bartha Noémi (1) behajtási költségátalány (4) BEPS (12) béren kívüli juttatás cafetéria (13) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) big data (1) bírság (33) bírságmértékek (1) biztosítás (1) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) családi adókedvezmény (1) családi vállalkozások (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (3) DAC 6 (1) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (3) dr. Menczel-Kiss Gellért (7) dr. Rácz Nóra (10) egészségbiztosítás (9) egészségügyi hozzájárulás (3) egyszerűsített beszámoló (1) eho (9) EKAER (14) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (10) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) eSZJA (4) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) év végi üzleti ajándék (2) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) felmondás (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) Fotiadi Ágnes (7) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) GDPR (1) gyorsintézkedések (7) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (2) határozatok formai hibái (1) helyi iparűzés adó (5) hibrid eszközök (1) hitelesített adóalany (1) IFRS (3) illeték (4) importáfa (1) ingatlan bérbeadása (1) Jancsa-Pék Judit (98) járulék (3) jogdíj (3) jogorvoslat (2) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (11) KATA (1) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiküldetés (7) Király László György (2) kisadók (5) KIVA (1) kockázati biztosítás (1) könyvelés (2) könyvvizsgálat (4) környezetvédelmi termékdíj (7) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kúria jogegységi határozat (1) kutatás-fejlesztés (2) láncértékesítés (4) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (14) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (4) Major Valéria (1) megtakarítás (1) menedzsment (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkajog (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) nemzetközi adóeljárások (2) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzési pótlék (1) online számla-adatszolgáltatás (10) online számlázás (11) online számlázó programok (13) országonkénti jelentés (6) osztalék (4) Palicz Marianna (1) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) Pintér Gabriella (1) quick fixies (7) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részvény (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (30) single vat area (1) start-up (2) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (11) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (11) személyi jövedelmadó bevallás (10) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szja (34) szochó (4) szociális hozzájárulás (4) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (2) társadalombiztosítás (3) társasági adó (28) tartós befektetési számla (1) Taxand (1) TBSZ (1) Timár Katalin (3) tőkejövedelmek (4) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) Tóth Dorottya (1) transzferár (25) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) ügyfélkapu (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (1) vámeljárás (1) védett kor (1) Címkefelhő

Családi vállalkozások krízisei és az ezekre adható válaszok

2019.04.08. 18:01 leitnerleitner

Magyarország a családi vállalkozások földje, mégis folyamatosan visszatérő krízispontok akadályozzák a növekedést és a folytonosságot. A mostani cikksorozat épp ezért a családi vállalkozásokra próbál összpontosítani, mivel egyre nagyobb igény lenne hazánkban egyfajta specializált tudásra, mely a felmerülő problémák észlelésére, és az arra adható válaszokra összpontosít.

1. A kezdeti növekedésből fakadó krízis

Egy mikro- és kisvállalkozás a kezdeti szakaszban általában magával a termékek gyártásával, a szolgáltatások nyújtásával, vagyis a fő tevékenységével van elfoglalva. Nem építi stratégiai szemlélettel vállalkozása jövőjét, nem végez tudatos szervezetfejlesztést, toborzást, nem gondolja át marketing eszközeit. Egy szóval elvégzi a feladatát, amelyhez ért, és nem a vállalkozásra koncentrál. A vezetést a kreatív irányítás jellemzi, a vállalkozó legtöbbször improvizál a vezetés terén.

A vállalkozó ilyenkor sokszor még egyszemélyes vállalatként működik. A cégnek nincs klasszikus értelemben vett szervezete, ennek megfelelően látszólag nincs szervezeti struktúrája sem. A vállalkozó vezető és alkalmazott: délelőtt terméket gyárt, délután tárgyal, este árusít. Ha vannak alkalmazottjai, irányításuk informális.

Ez maximum 25 főig lehet működőképes, e felett a létszám felett viszont, már nem tud hatékonyan működni a cég.

Krízis: Ez a helyzet hozza el végül az első fordulópontot, vagyis a vezetési krízist. Ilyenkor jön egy nehéz választás. A vállalkozónak be kell látnia, hogy növekvő vállalkozását egyedül nem tudja vezetni, azzal, hogy minden döntést és tevékenységet egy kézben igyekszik tartani, több kárt okoz, mint hasznot.

Megoldás: Ki kell alakítania egy menedzsmentstábot, be kell vezetnie irányítási rendszereket és módszereket.

 

2. A delegálásból fakadó krízis

Az első krízis után a cég kialakítja a munkaköröket, elkészítik a munkaköri leírásokat, funkció szerint tagolják a szervezetet, szervezeti struktúrát alakítanak ki. A vezető már egy 3-5 főből álló menedzsmentet irányít.

A magyar családi vállalkozások többsége ebben a szakaszban van, méretük alapján kis és közepes vállalkozásoknak nevezzük őket.

Krízis: A felső- és középvezetői szintek között feszültség alakul ki. Az alapító, tulajdonos gyakran nem tudja elfogadni, hogy már nem egy személyben felelős minden döntésért. A középvezetők fojtogatónak érzik a felsővezetők hatáskör-túllépéseit, nagyobb jogkört követelnek. Elindul a harc a vezetők között, miközben az alapító továbbra is szívesen hoz ad-hoc döntéseket, „átnyúl mások feje felett”. Sokszor érvel azzal is, hogy ha eddig jó volt így, akkor miért ne lenne jó ezután is. Mindez feszültségeket és bizonytalanságot okoz.

Megoldás: Erre csak a delegálás, a felelősségi körök pontos meghatározása lehet a válasz. Ha ezt sikerül formalizálni és megszilárdítani, a stabil szervezeti struktúra működtetése már a feladatok következetes kiadása révén történik. Így a krízis leküzdése után a cég eljut a harmadik fázisba, és a méret növekedésével egyre több rendszer épül be pl.: számvitel, értékesítés, beszerzés, illetve – ha a cég tevékenységét elkülönülő üzletágakra, termékekre lehet osztani – profitcentrumok. Ezek autonóm vezetőket kapnak, a felső vezetés jelentések alapján tájékozódik, és a stratégiára összpontosít.

Ahogy már korábban is említettük a magyar vállalkozások (egy-két kivétellel) többsége maximum eddig a fázisig jut el, de már ezen a szinten is szükség lenne külső szakemberek bevonására.

 

3. Az utódlásból fakadó krízis

Sok sikeres magyar vállalkozó szembesül azzal kérdéssel, hogy hogyan adja át a cége vezetését. Ki az, aki képes tovább vinni, vagy akár tovább is fejleszteni a vállalkozást.

Krízis:

Nincs olyan örökös, aki szeretné átvenni a céget. (Pl.: zenész lett)

Fontos megkülönböztetni:

  • Az örökös valóban mindig is zenész szeretett volna lenni.
  • Az örököst érdekli a cég vezetése, de egyéb konfliktusok miatt menekült el a zene irányába.

Nincs olyan örökös, aki képes lenne átvenni a céget.

Fontos megkülönböztetni:

  • Valóban nincsenek meg a kompetenciák.
  • Csak a családfő szerint nincsenek meg a kompetenciák.
  • Megvannak a kompetenciák, de „lusta” megismerni a céget, ami rengeteg munkával jár.
  • Megvannak a kompetenciák, de a családfő nem képes átadni a felhalmozott tudást.

Több örökös is szeretné átvenni a céget.

  • Ez esetben az előzőekben felsoroltak bármelyik kombinációja lehetséges.

Megoldás: Az egyik legfontosabb lépés a lehetőségek felmérése. Ezután következhet az átmeneti (tanulási) időszak megszervezése, majd a folytonosság megteremtése.

Ezek a fejlődési szakaszok, krízisek és problémák kivétel nélkül szakemberek igénybevételét teszik szükségessé.

 

A családi vállalkozások fejlesztését támogató szolgáltatások

Szervezeti átvilágítás: Célja annak megállapítása, hogy milyen fejlődési szakaszban vagy krízisben van jelenleg a cég, hogy milyen és mennyire hatékony a már kialakult formális és informális menedzsmentstruktúra.

Health check: Gyors átvilágítás, főleg az adó és munkaügyek területén.

Consulting: A cég mélyebb átvilágítása, lehetséges hibák észlelése, és javaslat a problémák megoldására tanácsadás keretében.

Management by, a menedzsment kiszervezése: A vezetés kiszervezésének segítése, folyamatok koordinálása, tanácsadás.

Vállalati értékelés: Annak a megállapítása, hogy mennyit ér jelenleg az adott vállalkozás a piacon.

Jogi tanácsadás: Az utódlásból fakadó krízis kezelése jogi úton. Családi alkotmány elkészítése.

Coaching: Bizalmi beszélgetés. Az észlelt problémák átbeszélése.

Címkék: menedzsment szervezetfejlesztés utódlás szervezeti struktúra családi vállalkozások Naszádos Péter