HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) 2019 (1) 42-es vámeljárás (1) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (13) adminisztráció (19) adócsalás (5) adóeljárás (1) adóellenőrzés (41) adóellenőrzések (10) adóelőny (8) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (41) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (1) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adóváltozás (2) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (58) áfacsalás (7) áfakulcs (4) áfamentesség (1) áfareform (1) air (3) alanyi adómentesség (2) általános forgalmi adó (23) APA-eljárás (2) árfolyamnyereség (2) art (4) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (6) Bálint Orsolya (1) Bartha Noémi (1) behajtási költségátalány (4) BEPS (12) béren kívüli juttatás cafetéria (13) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) big data (1) bírság (33) bírságmértékek (1) biztosítás (1) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) családi adókedvezmény (1) családi vállalkozások (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (3) DAC 6 (1) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (3) dr. Menczel-Kiss Gellért (7) dr. Rácz Nóra (10) egészségbiztosítás (9) egészségügyi hozzájárulás (3) egyszerűsített beszámoló (1) eho (9) EKAER (14) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (10) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) eSZJA (4) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) év végi üzleti ajándék (2) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) felmondás (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) Fotiadi Ágnes (7) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) GDPR (1) gyorsintézkedések (7) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (2) határozatok formai hibái (1) helyi iparűzés adó (5) hibrid eszközök (1) hitelesített adóalany (1) IFRS (3) illeték (4) importáfa (1) ingatlan bérbeadása (1) Jancsa-Pék Judit (98) járulék (3) jogdíj (3) jogorvoslat (2) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (11) KATA (1) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiküldetés (7) Király László György (2) kisadók (5) KIVA (1) kockázati biztosítás (1) könyvelés (2) könyvvizsgálat (4) környezetvédelmi termékdíj (7) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kúria jogegységi határozat (1) kutatás-fejlesztés (2) láncértékesítés (4) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (13) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (4) Major Valéria (1) megtakarítás (1) menedzsment (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkajog (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) nemzetközi adóeljárások (1) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzési pótlék (1) online számla-adatszolgáltatás (10) online számlázás (11) online számlázó programok (13) országonkénti jelentés (6) osztalék (4) Palicz Marianna (1) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) Pintér Gabriella (1) quick fixies (7) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részvény (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (30) single vat area (1) start-up (2) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (11) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (11) személyi jövedelmadó bevallás (10) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szja (34) szochó (4) szociális hozzájárulás (4) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (2) társadalombiztosítás (3) társasági adó (28) tartós befektetési számla (1) TBSZ (1) Timár Katalin (3) tőkejövedelmek (4) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) Tóth Dorottya (1) transzferár (25) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) ügyfélkapu (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (1) vámeljárás (1) védett kor (1) Címkefelhő

Gyorsintézkedések élesben 2. rész - A lehívásos vagy vevői készlettel kapcsolatos egyszerűsítések

2019.08.16. 13:00 leitnerleitner

A jelenleg hatályos áfairányelv külön kezeli azt az esetet, ha egy adóalany egy másik tagállamba vevői készlet céljára szállít árukat, úgy, hogy a szállítás időpontjában a szállító már ismeri a vevő személyazonosságát, de a beszállításkor az árut a vevő raktárába tárolja be, és a vevő csak később hívja le, és használja fel a készletet.

raktar.jpg

Bár az irányelv jelenleg is lehetővé teszi az ilyen esetek egyszerűbb kezelését, azonban ezzel nem minden tagállam él, és vannak olyan országok is, ahol a könnyítést csak viszonosság esetén adják meg. Az általános szabályok szerint, ilyen esetben az eladónak már a beszállításkor egy vélelmezett közösségen belüli termékértékesítést / termékbeszerzést kell jelentenie a rendeltetési ország irányába, melyet a lehíváskor egy belföldi értékesítés is követ. Ehhez a beszállítónak áfaszámot kell igényelnie a készletezés országában.

Az új, egyszerűbb eljárást biztosító rendelkezéseket az úgynevezett Short-term Quick Fixes csomag (melyről korábbi bejegyzésünkben részletesen is olvashat) alapján minden tagállamnak kötelezően be kell vezetnie, nem függ a tagország mérlegelésétől, így a közösség teljes területén egységes lesz. Ezután az eladónak nem kell a rendeltetési államban áfa szerinti nyilvántartásba vetetnie magát, és így elkerülhető a belföldi értékesítési helyzet azzal, hogy a közösségen belüli termékértékesítés csak a lehívás időpontjában történik meg. Ehhez azonban az alábbi feltételeket kell teljesíteni:

  • az eladó és a jövőbeli vevő egyaránt adóalanyok kell legyenek;
  • mind az eladó, mind a vevő szigorú nyilvántartást kell vezessen a másik tagállamba feladott / másik tagállamból fogadott árucikkekről, azok beérkezéséről és lehívásáról;
  • a vevői készlet egyszerűsítés mellett folytatott tranzakciókat külön be kell majd vallani az összesítő nyilatkozatban is, amely az egyszerűsítés feltételévé válik;
  • az eladónak a fuvarozás előtt ismernie kell a jövőbeli vevő a fogadó államban érvényes adószámát, melyről az összesítő jelentésben szintén nyilatkozni kell;
  • az eladónak nem lehet székhelye vagy állandó telephelye a készletet fogadó tagállamban;
  • az egyszerűsítés csak a tagállamok közötti közösségi ügyletekre alkalmazható, az importra, az exportra és a belföldi ügyletekre nem;
  • a termékek maximum 12 hónapig tarthatók a másik tagállambeli lehívásos készleten, e határidőn belül az értékesítésnek, azaz a vevői készlet lehívásának meg kell történnie;
  • a fenti határidőn belül a jövőbeli vevő személye megváltozhat, melyet a nyilvántartásokban át kell vezetni és az összesítő nyilatkozatban az adóhatóságnak is be kell jelenteni – az új vevő továbbra is csak olyan adóalany lehet, aki rendelkezik a készletezés országa szerinti adószámmal;
  • lehetőség van a készletre áthozott termékek eredeti eladóhoz való visszaszállítására is a 12 hónapos határidőt megelőzően – ezt szintén dokumentálni kell, és az összesítő nyilatkozatban is be kell jelenteni.

Ha a feltételek nem teljesülnek, az eladónak be kell jelentkeznie az áfanyilvántartásba és áfaszámot kell igényelnie a készletezés szerinti tagállamtól. Például, ha

  • letelik a 12 hónapos határidő;
  • ha a készletre áthozott termékek megsérülnek vagy megsemmisülnek, és azokat a határidőn belül nem szállítják vissza az eredeti eladóhoz;
  • ha a termékeket nem az eredeti eladóhoz szállítják vissza;
  • ha az eredeti vevő, vagy a helyette bejelentett módosított vevő nem veszik át a terméket és azt mégis másnak értékesítik;
  • ha a terméket a készletről más ország felé értékesítik vagy szállítják, legyen az akár harmadik ország vagy másik tagállam.

Ez utóbbi esetekben az eladó a készlet országa szerinti adószámra egy vélelmezett adómentes közösségen belüli termékértékesítést hajt végre, illetve a fogadó országban egy vélelmezett közösségi beszerzést. Majd a készlet országa szerinti adószámáról kezeli tovább a készletet, pl. értékesíti belföldön vagy más tagállambeli, illetve harmadik országbeli vevőnek az áru tényleges mozgásától függően.

 Amennyiben az Ön cége is érintett a vevői vagy konszignációs készletek fogadásában, illetve ilyen készlettel dolgoznak más tagállamokban, úgy érdemes adótanácsadó bevonásával felkészülni a változásokra.

 Bár Magyarország, a viszonosság igénye nélkül, már ma is biztosítja a vevői készlet egyszerűsítést minden adóalany számára, persze a meghatározott feltételek mellett, az EU javaslatára hazánkban a most bevezetett módosítások érintik majd a magyar gyakorlatot is. Jelentős többletadminisztrációs feladatokra és új üzleti partnerek megjelenésére készülhetünk a vevői készlet uniós újraszabályozása hatására.

Az összesítő nyilatkozatban való bevallási kötelezettség, a 12 hónapos határidő, a vevő személyének, illetve az abban bekövetkezett változás bejelentése, a megsérült vagy elveszett készlet bejelentése és adózása számunkra is új feladatokat eredményeznek. Új üzleti partnerek megjelenésére is számíthatunk továbbá, hiszen az egységes uniós kezelés olyan tagországokban is életre hívja a lehívásos készlet egyszerűsítés lehetőségét, melyek korábban nem éltek ezzel: például Németország, mely legjelentősebb gazdasági partnerünk.

Továbbá fel kell készülni az új rendszerrel kapcsolatos adóhatósági vizsgálatokra is. Az összesítő jelentés adatait az uniós tagországok automatikus információcsere keretében fogják megosztani egymással, így az eltéréseket az adóhatóságok várhatóan kiemelten fogják ellenőrizni.

A téma következő cikkei:

Gyorsintézkedések élesben 1. rész

Gyorsintézkedések élesben 3. rész – Az adószám kötelező ellenőrzése

Gyorsintézkedések élesben 4. rész – A láncértékesítések egységes kezelése

Gyorsintézkedések élesben 5. rész - Két tagállam közötti árufuvarozás igazolása

Címkék: áfa általános forgalmi adó EU Jancsa-Pék Judit quick fixies gyorsintézkedések