HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) 2019 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) A1 nyomtatvány (3) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (15) adminisztráció (20) adócsalás (7) adóeljárás (1) adóellenőrzés (43) adóellenőrzések (12) adóelőny (9) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (48) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (2) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adóváltozás (2) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (5) adózás rendje (3) adózói minősítés (3) áfa (65) áfa-workshop (8) áfacsalás (8) áfakulcs (4) áfamentesség (2) áfareform (2) agresszív adótervezési struktúrák (1) air (3) alanyi adómentesség (2) állásidő (1) általános forgalmi adó (25) APA-eljárás (2) árfolyamnyereség (2) art (5) átalakulások könyvvizsgálata (1) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (8) Bálint Orsolya (1) Bartha Noémi (1) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelés (2) behajthatatlan követelések (1) belterületbe vont ingatlan (1) BEPS (14) bércsökkentés (1) béren kívüli juttatás cafetéria (13) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) big data (2) bírság (34) bírságmértékek (1) bizalmi vagyonkezelés (1) biztosítás (1) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) COVID-19 (9) családi adókedvezmény (2) családi vállalkozások (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (5) DAC 6 (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (4) dr. Menczel-Kiss Gellért (8) dr. Rácz Nóra (12) egészségbiztosítás (11) egészségügyi hozzájárulás (4) egészségügyi szolgáltatási járulék (2) egyszerűsített beszámoló (1) eho (9) EKAER (16) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (17) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (1) eSZJA (4) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) EVA (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (1) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) fizetés nélküli szabadság (2) Fotiadi Ágnes (8) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) gazdasági intézkedések (4) GDPR (1) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (2) határozatok formai hibái (1) helyi iparűzési adó (7) hibrid eszközök (1) hipa (1) hitelesített adóalany (1) home office (1) IFRS (3) illeték (5) importáfa (1) ingatlan bérbeadása (1) izoláció (1) Jancsa-Pék Judit (110) járulék (10) jogdíj (3) jogorvoslat (2) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (12) KATA (2) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiküldetés (13) kimentési kérelem (1) Király László György (2) kisadók (7) kitüntetés (1) KIVA (3) kockázati biztosítás (1) könyvelés (3) könyvvizsgálat (5) környezetvédelmi termékdíj (7) koronavírus (6) külföldi munkavállalás (7) különadó (9) különös adó-visszatérítés (2) kúria jogegységi határozat (1) kutatás-fejlesztés (3) láncértékesítés (4) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (15) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (5) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megbízható adózó (1) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkajog (3) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetközi adóeljárások (2) nemzetközi adózás (12) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjasok munkavállalása (1) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzési pótlék (2) online számla-adatszolgáltatás (12) online számlázás (13) online számlázó programok (14) országonkénti jelentés (6) osztalék (4) otthoni munkavégzés (1) Palicz Marianna (2) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) Pintér Gabriella (1) Posting irányelv (1) pótbefizetés (1) quick fixies (8) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) rehabilitációs adó (2) rehabilitációs hozzájárulás (2) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részletfizetés (1) részmunkaidő (1) részvény (1) rokkantsági ellátás (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (33) single vat area (1) social distance (1) start-up (2) szakképzési hozzájárulás (3) szálláshely-szolgáltatás (1) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (12) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (15) személyi jövedelmadó bevallás (11) személyi kedvezmény (1) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szja (39) szochó (9) szociális hozzájárulás (10) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (7) társadalombiztosítás (7) társasági adó (33) tartós befektetési számla (2) Taxand (2) TB (1) TBSZ (1) teljesítésekkel arányos bevétel-elszámolás (1) Timár Katalin (3) tőkejövedelmek (4) tőkekivonás (1) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) Tóth Dorottya (1) transzferár (28) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) ügyfélkapu (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) utólagos adóalap-csökkentés (2) üzleti út (1) vagyonáthelyezés (1) vagyonkezelő alapítvány (2) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (1) vámeljárás (1) védett kor (1) Címkefelhő

Ki kell-e váltani az A1 nyomtatványt külföldi üzleti út, képzés esetén?

2020.02.04. 15:31 leitnerleitner

Kiküldetésről nemcsak abban az esetekben beszélünk, ha a munkavállaló egy konkrét projekt megvalósításán dolgozik külföldön, hanem akkor is, ha részt vesz egy néhány napos üzleti tárgyaláson, konferencián, szemináriumon. Ezekben az esetekben is ki kell váltani az A1 igazolást, melynek elmulasztása komoly bírságokkal járhat.

traveler-1556516_960_720_1.jpg

A társadalombiztosítási és azon belül az egészségbiztosítási rendszer kialakítása ugyan minden EU-tagállam belügye, azonban az egyes tagállamok között mozgó munkavállalók szociális biztonsági jogainak védelme és biztosítása érdekében szükséges a tagállami rendszerek koordinálása, az eltérő szabályozások összeütközésének kiküszöbölése. A közös szabályok nemcsak a 28 EU tagállamban, hanem a Svájcban, Liechtensteinben, Norvégiában és Izlandon munkát vállaló EU-polgárokra is érvényesek, és kiterjednek többek között az egészség-, nyugdíjbiztosításra, a betegség, baleset, munkanélküliség eseteire, valamint az anyasági és haláleseti ellátásokra is.

A jelenleg hatályos Közösségi rendelet alapján a külföldi munkavállalás ideje alatt a munkavállaló csupán egyetlen államban lehet biztosított. Ebben a tagállamban kötelezett a járulékok és egyéb hozzájárulások megfizetésére, és itt veheti igénybe a társadalombiztosítási ellátásokat is az adott ország belső szabályrendszerének megfelelően. Az ellátások igénybevétele esetén ugyanolyan jogok illetik meg, mint az adott állam állampolgárait.

Több szempont befolyásolja, hogy melyik tagállamban, hogyan és milyen mértékű járulékot kell fizetni. Az egyik ezek közül, hogy a magyar munkavállaló egy cég munkatársaként vagy önálló vállalkozóként vállal-e munkát külföldön, vagy esetleg tanul-e az adott ország valamely oktatási intézményében. Lényeges szempont továbbá, hogy a magyar munkavállaló egy magyar cég megbízásából úgy nevezett kiküldetés keretében végez munkát külföldön, vagy egyszerre több államban dolgozik, esetleg naponta vagy hetente ingázik két tagállam között.

Kiküldetés Európai Gazdasági Térség tagállamba

Főszabály szerint a munkavállaló abban a tagállamban biztosított, ahol a munkát végzi, de ettől eltérő szabályozás érvényesül a társadalombiztosítási értelemben vett kiküldetések esetén. Ebben az esetben a munkavállaló maradhat a kiküldetés államában – egy magyar cég által kiküldött munkavállaló tehát Magyarországon – biztosított, ha teljesül a kiküldetést megalapozó feltételrendszer. A kiküldetések elbírálásakor az azt megalapozó ismérveket a kiküldetési tényállást elbíráló szerv összességében vizsgálja meg.

Akkor beszélhetünk kiküldetésről – tehát akkor alkalmazható a fenti különös szabály – ha az egyik tagállam területén működő munkáltató a munkavállalót másik tagállam területére küldi ki abból a célból, hogy ott nevében munkát végezzen. Feltételként figyelembe kell venni azt is, hogy a munkavégzés várható időtartama ne haladja meg a 24 hónapot.

A közösségi és a vele összhangban lévő magyar szabályozás további feltételeket támaszt arra az esetre, hogy kiküldetés esetén mikor maradhat a munkavállaló biztosítási jogviszonya Magyarországon. Amennyiben a fentiek alapján a magyar munkavállaló valóban kiküldöttnek számít, a NEAK által kiállított „A1” jelű igazolásának birtokában a külföldi tagállamban nem keletkezik járulékfizetési kötelezettség.

Rövid távú kiküldetés üzleti, oktatási vagy továbbképzési céllal

A gyakorlatban jogosan merül fel a kérdés, hogy szükséges-e kérelmezni az A1 nyomtatvány kiállítását, amennyiben rövid időtartamú (pl. néhány nap vagy 1-2 hét) külföldi munkavégzésre vagy munkavégzés nélkül, oktatási, továbbképzési céllal küldi ki a munkáltató a munkavállalót külföldre.

A jelenleg hatályos EU rendelet nem tesz különbséget a fenti jellegű üzleti út és annál hosszabb távú kiküldetés között, ezért a jelenlegi magyar és EU tagállami gyakorlat szerint a néhány napos üzleti utak esetében is alkalmazni kell a kiküldetésre vonatkozó szabályokat. Tehát egy nagyon rövid távú üzleti út is tulajdonképpen egy 24 hónapnál rövidebb kiküldetésnek felel meg.

Tapasztalataink szerint ide tartozik az az eset is, ha pl. a munkáltató naponta más-más tagállamba küldi ki a munkavállalót. Ilyenkor az egyes országokba irányuló kiküldetéseket külön kell elbírálni és külön kell kérelmezni az A1 nyomtatványt is. Mindenképpen ajánlott az üzleti út megkezdése előtt kiváltani az A1 igazolást, hogy az esetleges jogkövetkezmények elkerülhetők legyenek.

Egyszerűsítés kilátásban

Fontos azonban, hogy az Európai Bizottság időközben elindította az EU-s koordinációs rendelet felülvizsgálatát. A módosítások célja többek között a cikkünkben tárgyalt gyakorlati problémák megnyugtató és egyértelmű rendezése, ezért az EU koordinációs rendeletbe felvételre kerülne az üzleti út fogalma. Ezzel megoldódnának a nagyon rövid külföldi tartózkodásokat érintő jogértelmezési problémák. Ide tartozna a munkáltató üzleti érdekeihez fűződő olyan ideiglenes tevékenység, amely nem foglalja magában szolgáltatások nyújtását vagy áruk szállítását, például belső és külső üzleti tárgyalásokon, konferenciákon és szemináriumokon való részvétel, gazdasági ügyletek tárgyalása, értékesítési vagy marketing tevékenységek végzése, belső vagy ügyfeleknél végzett auditálás, üzleti lehetőségek felkutatása vagy képzésen való részvétel. Ugyan az Európai Tanács jóváhagyása után elkészült az Európai Parlament jogalkotási állásfoglalás tervezete, de a 3 intézmény között még nem született meg végső megállapodás, így a jelentés tartalma még módosulhat, de mindenképpen jó hír, hogy küszöbön áll az egyszerűsítés!

 Az A1 igazolás hiányának következményei

A jelenlegi szabályok szerint azonban amennyiben a kiküldetést minősítő kritériumrendszer nem teljesül, előfordulhat, hogy a magyar hatóság nem adja ki a fogadó államban való járulékmentességhez szükséges igazolást, vagy a korábban kiállított igazolást visszavonja, így a járulékfizetési kötelezettség visszamenőlegesen a tényleges munkavégzés államára, külföldre helyeződhet át.

Továbbá, ha a munkáltató, vagy a munkavállaló elmulasztja az A1 nyomtatvány igénylését, a munkavállaló automatikusan a kiküldetés külföldi államában lesz kötelezett a járulékok megfizetésére. Az A1 igazolás hiánya, vagy az utólagos hatósági átminősítés súlyos adó- és társadalombiztosítási következményekkel, szigorú bírságokkal is járhat, melyek mértéke az adott tagállam belső jogi szabályozásának függvénye.

Címkék: járulék társadalombiztosítás kiküldetés üzleti út Elek Diána A1 nyomtatvány