HTML

A LeitnerLeitner az adózás minden területére kiterjedő teljes körű hazai és nemzetközi adótanácsadást, könyvelést és bérszámfejtést, könyvvizsgálatot, illetve transzferár-támogatást nyújt ügyfeleinek. 2024-től pedig a LeitnerLaw Ügyvédi Irodával együttműködve ügyfeleinket a gazdasági jog legkülönbözőbb kérdéseiben is segítjük. Legyen szó komplex tranzakciók elemzéséről, adótervezésről vagy a tranzakciók jogi előkészítéséről, bármely területen kérheti a LeitnerLeitner és a LeitnerLaw tanácsát. Forduljon hozzánk bizalommal speciális céghelyzetekben is! Szolgáltatásaink közös jellemzője a holisztikus megközelítés: az adózással, könyveléssel, bérszámfejtéssel, könyvvizsgálattal, transzferárazással és jogi tanácsadással kapcsolatos feladatokat egységben kezeljük, problémájára valódi megoldást kínálunk.

Megbízható munkaadó

duihk_mm_2024-26.png

ISO-minősítés

iso_kisebb.jpg

 

 

Portfólió blogger

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

0 kibocsátást célzó beruházás (1) 1% (4) 2019 (1) 2021 (1) 2026-os adócsomag (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) A1 nyomtatvány (3) adategyeztetési eljárás (2) adatelemzés (7) Adatexport-Generátor (3) adatkezelés (4) adatszolgáltatás (41) adatvédelem (1) adminisztráció (38) adó (2) adóamnesztia (2) adócsalás (13) adódigatilizáció (1) adóelengedés (5) adóeljárás (4) adóellenőrzés (65) adóellenőrzések (32) adóelőleg-nyilatkozat (2) adóelőny (18) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófizetés devizában (1) adófolyószámla (1) adóhatóság (1) adóhitel (2) Adókamara (1) adókedvezmény (88) adókedvezmények (2) adókiegyenlítés (2) adókönnyítés (10) adomány (1) adómentes (6) adómentes juttatás (12) Adómentes juttatások (2) Adómentes közösségi értékesítés (2) adómérséklés (4) adórendszer (5) Adótanácsadók Egyesülete (1) adótartozás (9) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adótörvény-változások 2020 ősz (4) adótörvény-változások 2021 nyári csomag (1) adótörvényváltozások 2023 (2) adóügyi büntetőjog (1) adóügyi eljárásjog (1) adóügyi illetőség (1) adóváltozás (24) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (6) adóváltozások 2025 (1) adóváltozás 2022 (3) adóváltozás 2024 (4) adóvisszatérítés (2) adózás devizában (1) adózás rendje (3) adózói minősítés (5) Advantage Austria (1) AES (1) áfa (115) áfa-bevallási tervezet (12) áfa-csoport (1) áfa-visszatérítés (1) áfa-workshop (8) áfabevallás (16) áfacsalás (17) áfaegyenleg (11) áfakulcs (5) áfalevonás (2) áfamentesség (5) áfareform (6) áfaregisztráció (1) áfarés (3) áfatervezet kiajánlása (4) áfa health check (5) Ágoston Krisztián (18) agresszív adótervezési struktúrák (2) air (3) ajándékutalvány (1) Aktív magyarok (1) alanyi adómentesség (4) alapítvány (5) alkalmi munka (1) alkohol (1) államitámogatás (1) állásidő (1) általános forgalmi adó (56) aluladóztatott kiegészítő adó (2) amerikai-magyar kettős adóztatást kizáró egyezmény (2) APA-eljárás (6) apport (1) árfolyamkockázat (2) árfolyamkülönbözet (6) árfolyamnyereség (10) árfolyamveszteség (5) art (5) átalakulás (1) átalakulások könyvvizsgálata (1) átalányadózás (1) átlagkereset (1) átstrukturálás (1) áttérés euro alapú könyvelésre (3) átvilágítás (1) audit (5) autóipar (1) automatikus információcsere (4) automatizálás (9) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (16) Bálint Orsolya (5) Bartha Noémi (1) beépítettség (1) befektetés (5) befektetési jegy (4) beföldi összesítő jelentés (3) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelés (4) behajthatatlan követelések (3) Bejczi Alex (3) bejelentési kötelezettség (1) bejelentett részesedés (1) belföldi összesítő jelentés (1) belső ellenőrzés (1) belterületbe vont ingatlan (1) benchmark (2) BEPS (16) bércsökkentés (1) Béren kívüli egyes meghatározott juttatások (2) béren kívüli juttatás cafetéria (23) bérgyártás (3) bérszámfejtés (8) bértámogatás (8) beruházás (13) beszámoló (8) bevallás (3) bevallás-tervezet (3) bicikli (1) big data (4) BIREG (3) bírság (44) bírságmértékek (4) bizalmi vagyonkezelés (7) biztosítás (1) biztosítási adó (1) biztosítási pótadó (1) Blacklist check (3) Bod Péter Ákos (1) Bökönyszegi Kitti (6) Brexit (1) Budapesti Corvinus Egyetem (1) büntetés (1) BVK (7) cafetéria (20) cash box (1) CBCR (7) cégautó (1) cégautóadó (2) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) compliance (2) COVID-19 (45) családi adókedvezmény (9) családi kedvezmény (7) családi vállalatok (4) családtámogatási ellátások (2) csekélyértékű ajándék (1) csekély értékű ajándék (1) Csekély értékű ajándék (1) Cseuz Ákos (3) csok (1) csökkentett munkaidő (1) csoportos adózás (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (13) DAC (1) DAC 6 (4) devizás könyvelés (1) diák (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) digitális nomádok (1) digitalizáció (15) díjtétel-emelés (1) Dobai Ádám (1) dohány (1) dohánytermékek (1) dr. Juhász Judit (5) dr. Menczel-Kiss Gellért (28) dr. Nagy Edina (1) dr. Novotny Petra (1) Dr. Orosz Adrienn (1) dr. Rácz Nóra (30) dr. Solymosi Katalin (1) Dr. Szabó Levente Antal (6) due diligence (2) DUIHK (1) e-áfatervezet (7) e-áfa bevallási tervezet (7) e-aláírás (1) e-EKO (1) e-ingatlannyilvántartás (1) e-kereskedelem (2) e-nyugta (1) e-pénztárgép (2) e-szigno (1) eÁfa (8) eelektromos autó (1) effektív adókulcs (3) egészségbiztosítás (16) egészségügyi hozzájárulás (6) egészségügyi szolgáltatási járulék (7) egyéni vállalkozó (3) egyes meghatározott juttatás (1) egyszerűsített beszámoló (2) egyszerűsített foglalkoztatás (3) egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás (2) egyszerűsített polgári peres eljárás (1) egyszer használatos műanyagok (1) eho (9) eIDAS (1) EKAER (24) EKÁER (8) EKHO (5) elekáfa (1) elektromos töltőállomás létesítése (2) elektronikus egyszerűsített kísérő okmány (1) elektronikus kereskedelem (3) elektronikus ügyintézés (5) Elek Diána (46) életbiztosítás (2) elévülés miatti rendezés (1) elismert belföldi kiegészítő adó (2) ellenőrzés (17) ellenőrzött külföldi társaság (4) ellenőrzött tőkepiaci ügyletek (6) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (3) EMCS (1) EMGA (1) energiaadó (2) energiahatékonyság (5) energiahatékonysági beruházás (2) enyugta (3) ÉP-sorozat 2025 (5) építészeti törvény (1) építőipar (5) Építőipari Monitoring- és Adatszolgáltató Rendszer (1) EPR (8) értékpapír (8) ESG (1) eSZJA (6) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) eurora való áttérés (2) EU Mesterséges intelligencia törvény (1) EVA (2) éves beszámoló (2) éves konszolidált beszámoló (2) évzárás (8) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (3) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (2) extraprofit adó (10) family office (4) fejlesztési adókedvezmények (23) fejlesztési tartalék (9) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) fémtermék (1) fenntarthatóság (2) fenntarthatósági jelentés (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) filmipari statiszta (1) finanszírozás (2) fióktelep (1) fizetési halasztás (2) fizetési könnyítés (1) fizetés nélküli szabadság (2) fizetővendég (1) foglakoztatás támogatása (1) foglalkoztatási riasztás (3) foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató (1) fogyasztói jogok (1) fogyasztóvédelem (2) fordított adózás (2) Fotiadi Ágnes (26) Freyné Bálint Orsolya (1) funkcióváltás (1) Gaál József (1) garancia (1) garantált bérminimum (3) gazdasági intézkedések (4) gázolaj (1) GDPR (1) generációváltás (3) gépjárműadó (2) GIR (1) globális minimumadó (16) global mobility (9) GLOBE (14) gyermektartásdíj (1) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (3) határokon átnyúló adótervezési konstrukció (2) határon átnyúló foglalkoztatás (1) határozatok formai hibái (1) health check (4) helyi adók (5) helyi iparűzési adó (24) hibás teljesítés (1) hibrid eszközök (1) HIPA (6) hipa (15) hitel (1) hitelesített adóalany (1) home office (7) hozam (7) hozzátartozói nyugellátások (1) HR (41) hulladék (4) hulladékgazdálkodás (2) idénymunka (1) IFA (1) IFRS (4) IIR (2) illegális kereskedelem (1) illeték (12) importáfa (3) Import One Stop Shop (1) inflációkövető adómértékek (1) information return (1) ingatlan (9) ingatlanfejlesztés (6) ingatlanpiac (1) ingatlan bérbeadása (2) ingatlan fordított adózás (2) innovációs járulék (4) internetes kereskedelem (1) IOSS (2) iparűzési adó (9) izoláció (1) Jancsa-Pék Judit (174) járulék (13) jegyzett tőke (3) jelentős költségvetési kockázat (1) jogdíj (3) jogi átvilágítás (1) jogkövetési vizsgálat (3) jogorvoslat (3) jogvita (1) Joint Venture Szövetség (1) jótállás (1) Jövedéki Adatcsere Rendszer (1) jövedéki adó (6) Jövedéki Árumozgás Ellenőrző Rendszer (1) jövedéki termékek (4) jövedelem-hozzászámítási szabály (2) jövedelem-letiltás (1) jövedelem minimum (1) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (4) JVSZ (1) K+F (8) Kálmán Veronika (5) kamat (6) kamatadó (1) kamatjövedelmek adózása (6) Kapcsolatban (3) kapcsolt vállalkozás (33) KATA (11) Kecskemét (1) kedvezményes juttatások (1) kedvezményezett részesedéscsere (1) kellékszavatosság (1) kerékpár (1) kerékpárhasználat (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiegészítő adó (3) kiemelt adózók (1) kijárási tilalom (1) kiküldetés (19) kimentési kérelem (1) Király László György (3) kis- és középvállalkozás (1) kisadók (17) kisértékű küldemény (3) kiskereskedelmi adó (2) kiskereskedelmi különadó (6) kisvállalati adó (6) kisvállalkozás (3) kiszervezett bérszámfejtés (1) kiterjesztett gyártó felelősségi rendszer (7) kitüntetés (1) KIVA (19) kivitel (1) kiviteli korlátozás (1) kkv (4) KKVHÁZ (1) klímavédelem (1) kocázatelemzés (2) kockázati biztosítás (1) kockázatos adózó (2) költségátalány (1) költségtérítés (2) KOMA (1) könyvelés (17) könyvelés automatizáció (3) könyvelés devizában (1) könyvvizsgálat (13) körforgásos termékek (6) környezetikötelezettség (1) környezetvédelem (14) környezetvédelmi termékdíj (16) koronavírus (36) kötvény (1) középvállalkozás (1) közművezetékek adója (1) köztartozásmentes (1) közterer (1) közúti ellenőrzés (1) kriptovaluta (3) ktd (8) külföldi áfa (2) külföldi munkavállalás (13) különadó (23) különös adó-visszatérítés (3) kúria jogegységi határozat (1) kurzarbeit (10) kutatás-fejlesztés (8) lakástámogatás (1) lakhatási támogatás (1) láncértékesítés (9) lancügylet (1) látványcsapatsport (7) LeitnerDigital (25) LeitnerLaw (9) LeitnerLeitner (19) LeitnerLeitner30 (13) leitnerleitner30 (12) lekötött tartalék (1) leltár (2) letéti jegy (1) levonásmentes jövedelemrész (1) LL30 (13) logisztika (2) M&A (2) M2M (1) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (12) magánszemély (2) magán szálláshely (1) Magyar GAzdaságért Díj (1) Magyar Könyvvizsgálói Kamara (1) Major Valéria (2) Market talk (3) Master File (1) megbízási jogviszony (1) megbízható adózó (4) Megbízható Munkaadó (1) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességűeknek járó ellátások (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) mérleg (2) minimálbér (4) minimumadó (2) Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar (1) MKvK (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) MRP (3) mulasztási bírság (6) multinacionális vállalat (3) munkabérletiltás (1) munkaerő-piaci támogatás (1) munkajog (10) munkaügy (3) munkavállalói résztulajdonosi program (4) munkavédelem (2) munkaviszonyon felüli jövedelmek (3) M lapok (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) NAV (10) NAV áfabevallási asszisztens (2) NAV áfa bevallási tervezet (3) négy- vagy többgyermekes anyák kedvezménye (1) négygyerekes anyák kedvezménye (1) Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (1) nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset (1) Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (1) nemzetközi adóeljárások (12) Nemzetközi Adószakértők Magyarországi Társasága (1) nemzetközi adózás (28) nemzetközi fuvarozás (3) nemzetközi információcsere (2) nemzetközi vállalatcsoportok (12) népegészségügyi termékadó (1) neta (1) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (6) nyilvános CbCR (1) Nyilvános CbC jelentés (1) nyilvántartás (21) nyugdíj (14) nyugdíj-előtakarékossági számla (6) nyugdíjasok járulékkötelezettsége (2) nyugdíjasok kiegészítő tevényesége (2) nyugdíjasok munkavállalása (3) nyugdíjas szövetkezet (2) nyugdíjbiztosítás (7) nyugdíjjárulék (3) nyugta (1) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzés (5) önellenőrzési pótlék (2) one stop shop (2) öngondoskodás (1) önkéntes jogkövetési eljárás (1) önkéntes jogkövetést támogató eljárás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (4) önkéntes pénztár (2) önkormányzat (1) online áruház (2) online értékesítés (2) online kereskedelem (2) online pénztárgégép (2) online pénztárgép (3) Online számla-adatszolgáltatás (7) online számla-adatszolgáltatás (25) online számlázás (26) online számlázó programok (25) öregségi nyugdíj (1) örökségvédelem (1) országonkénti jelentés (9) OSS (2) összevont adóalapot (1) osztalék (13) osztalék fizetési korlát (1) otthoni munkavégzés (1) Palicz Marianna (6) pályázat (2) Partner review (3) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) peres képviselet (1) piaci értéken való értékelés (1) Pintér Gabriella (3) platformgazdaság (4) platformüzemeltető (2) polgári per (1) polikrízis (1) portfolioblogger (12) Posting irányelv (1) pótbefizetés (2) QDMTT (4) QES (1) quick fixies (9) Rácsai Tamás (1) regisztráció (7) regisztrációs adó (2) rehabilitációs adó (2) rehabilitációs hozzájárulás (4) reklámadó (13) reklámhordozók építményadója (2) rendészet (1) reprezentáció (2) részletfizetés (3) részmunkaidő (1) részvény (5) rokkantsági ellátás (2) rokkant nyugdíj (1) rövidtávú szállásadó platformok (1) SAF-T (2) saját jogú nyugdíjas (1) saját tőke (5) SEED (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (54) Single use plastic (1) single vat area (1) social distance (1) Solymosi Katalin (1) Somogyi Zsófia (2) start-up (2) SUP (1) Swisscham Hungary Svájci-Magyar Kereskedelmi Kamara (1) szakképzési hozzájárulás (9) szálláshely-szolgáltatás (3) számla-adatszolgáltatás (1) számlakorrekció (1) számlázó program (7) számvitel (37) számviteli alapelvek (2) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (5) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) szavatosság (1) szellemi alkotások joga (2) személyi jövedelemadó (64) személyi jövedelmadó bevallás (33) személyi kedvezmény (8) személyszállítási platformok (1) Szép-kártya (7) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szerződéses gyártás (3) szja (88) szochó (37) szociális hozzájárulás (40) szociális hozzájárulási adó (26) szokásos piaci ár (7) Taga György (2) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) támogatás (9) támogató eljárás (2) tao (43) társadalombiztosítás (23) társadalombiztosítási járulék (7) társasági adó (84) társasági tranzakciók (1) tartós befektetési számla (6) távértékesítés (1) távmunka (6) Taxand (2) TB (14) TBSZ (8) TB kifizetőhely (1) telephely (9) teljesítésekkel arányos bevétel-elszámolás (1) termékdíj (5) termékszavatosság (1) területrendezés (1) Timár Katalin (3) tőkeemelés (1) tőkehelyzet rendezése (6) tőkejövedelmek (14) tőkejövedelmek adózás cikksorozat (5) tőkekivonás (2) tőkepiaci ügylet adózása (2) tőketartalék (1) Top financial executives (2) Top legal executives (1) törzstőke (4) Tóth Dorottya (1) tőzsdei ügyletek (2) transzferár (68) transzferárazás (39) tranzakciós illeték (3) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (3) ügyfélkapu (2) újrahasznosítás (1) ukrán munkavállalók (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (2) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (5) utólagos adóalap-csökkentés (2) UTPR (2) Üvegkapu (1) üzleti ajándék (1) üzleti út (1) vagyonáthelyezés (2) vagyonkezelő alapítvány (10) vagyontervezés (4) vállalatifelelősség (1) vállalatok (4) vállalkozásból kivont jövedelem (1) vállalkozók járulékfizetési kötelezettsége (1) valós gazdasági jelenlét (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (8) vámeljárás (5) vámkezelés (2) VAT (5) VATs App (5) VAT Expert Group (4) VAT in digatal age (4) védett kor (1) végelszámolás (2) végrehajtási törvény (1) vendéglátás (1) versenyjog (1) versenyképesség (2) VIDA (4) VIES (1) VIES-validátor (3) világpolgár (1) visszado (1) visszaigénylés (1) visszatérítés (2) webáruház (1) webinárium (4) We for You (11) XML (1) XML-Validátor (3) XSD 2.0 (1) XSD 3.0 (1) #GloBe-kedvezmény (1) • szociális hozzájárulási adó (1) Címkefelhő

Az üresen álló irodaházak rugalmas újrahasznosítása – jogi buktatók a koncepciótól az engedélyig

2025.10.14. 13:14 leitnerleitner

Magyarország új építészeti törvénye új kereteket szab a projektek koncepciójának kialakítására, tervezésére, jóváhagyására és védelmére. Legfőbb rendező elvei a fenntarthatóság, az emberközpontúság és az örökségvédelem, és a modernizált kódex egyszerűsíti az eljárásokat is. A legfontosabb rendelkezések 2023 végén és 2024-ben léptek hatályba, a további végrehajtási szabályok még kidolgozás alatt állnak. Egyes rendelkezések a Településrendezési és építési követelmények alapszabályzatával (TÉKA) együtt már 2024 nyarán és októberében hatályba léptek, míg bizonyos nemzeti szabványokat 2027. június 30-ig párhuzamosan lehet használni az újakkal, ezért most különösen fontos a tervezés és hogy mit mikor teszünk.


szeleromu_napelem_kornyezetvedelem_makett_tervezes_epuletek.png

Az ingatlanpiac jelenlegi trendjei ösztönzik a már meglévő épületállomány funkcióváltására irányuló tranzakciókat

Egyrészt az új jogszabály korlátozza az új területek, valamint a mezőgazdasági területek építési telkekként való kijelölését. Másrészt az irodaházak piaca – különösen a régebbi épületállomány – szenved az alacsony kereslet, a magas beruházási költségek és a jelentős üresedési arányok miatt. Ezért különösen a budapesti fejlesztők számára – ahol az önkormányzatok is egyre óvatosabbak a beépítettséget illetően, és további építési korlátozásokat tervezhetnek –

a meglévő irodaházak rugalmas újrahasznosítása jelenti a megoldást.

A tulajdonosok és a kivitelezők értéket keresnek a funkcióváltásban, irodák lakóépületté, szállodává vagy rugalmas, bérlők által vezérelt létesítménnyé átalakításában. Ez a megközelítés javítja a tranzakciós piacot. Mindezzel együtt a funkcióváltásban gondolkodó vevőnek érdemes sokkal nagyobb figyelmet fordítani az akvizíciót megelőző építészeti, műszaki, pénzügyi és jogi átvilágításra.

A funkcióváltó beruházások jogi ellenőrzőlistája

az ötlettől a startpisztoly eldördüléséig:

1) Koncepció és területrendezési megvalósíthatóság. A megvalósíthatóság függ a helyi építési szabályoktól (HÉSZ) és a kerületi szintű tervektől, ezeket kell tehát elsőként megvizsgálni. Az építészeti törvény értelmében az önkormányzatok fokozott szerepet játszanak a helyi építészeti értékek és a kulturális örökség védelmével kapcsolatos kérdésekben. Vonja be az illetékes főépítészt és tervtanácsokat a koncepció kidolgozásának szakaszába, hogy elkerülje a tömeg, a használat, a parkolás, a közterületek és a homlokzat megőrzése körüli kockázatokat.

2) Fenntarthatóság a tervezésben. A törvény ösztönzi az éghajlatváltozásnak ellenálló, energiahatékony döntéseket és a városi zöldterületek és anyagok teljes életcikluson át történő gondos kezelését. A TÉKA a korábbiaktól jelentősen eltérő előírásokat tartalmaz a zöldfelületek, vízmegtartás és közösségi területek vonatkozásában. Átalakítások esetén ez vonatkozhat a burkolatok, a gépészeti és elektromos rendszerek cseréjére, a beépített berendezések széndioxidkibocsátásának újrahasznosítására és a csapadékvíz kezelésére. Mindez odavezethet, hogy egy „könnyed” átalakítási terv, amely eredetileg nem lenne engedélyköteles, végül építési engedélyezési eljárást tehet szükségessé. Érdemes ezeket a lehetséges költségeket és eljárásokat feltételesen beépíteni a költségvetésbe és az ütemezésbe.

3) Örökség és utcakép. A felhasználás megváltoztatása gyakran kerül összeütközésbe a helyi műemléki előírásokkal. A törvény frissíti az örökségvédelmi eljárásokat és tisztázza, mikor kezdeményezhető vagy bővíthető a védelem – ez kockázatot jelent, ha egy „jó alapokkal” rendelkező iroda történelmileg érzékeny tömbben található. Szánjon tehát időt az örökségvédelmi véleményekre és a régészeti lelőhely minősítésből eredő következmények feltárására. Gyakran előfordul, hogy a korábbi dokumentáció és az ingatlan-nyilvántartás sincs összhangban, így régészeti lelőhely jelleg nem is derül ki az ingatlan-nyilvántartás adataiból; és a jóváhagyási folyamat, a dokumentáció mélysége és az építési módszerek ugyanis a védettségnek megfelelően változnak. Fontos ellenőrizni azt is, hogy létezik-e a magyar államnak építészeti örökség, régészeti lelőhely miatti vagy világörökség alapján fennálló elővásárlási joga.

4) Engedélyezési stratégia és ütemezés. Mivel több végrehajtási rendelet csak nemrég lépett hatályba, kezelje az engedélyezési ütemtervet élő dokumentumként. Határozza meg, hogy az Ön útja egy standard építési engedély, egy ütemezett megközelítés (bontás, vázszerkezet, belső kialakítás) vagy a kulturális örökséghez vagy infrastruktúrához kapcsolódó speciális eljárásrend. Igazítsa a beszerzést (tervezés-építés vs. hagyományos), a tervezői felelősséget és a felügyeleti feladatokat a választott útvonalhoz figyelembe véve a régi és az új műszaki normák közötti átmeneti átfedéseket 2027-ig.

5) Építési jogi előírások. Az átalakítások rejtett kihívásokat rejtenek a régi épületekben. Gondoskodjon átfogó felmérések elvégzéséről (tűz, szerkezet, közművek, veszélyes anyagok, energetikai tanúsítvány frissítése), és építse be a feltárási mechanizmusokat, az árkiigazítást és a programkönnyítést fővállalkozási szerződésébe. A tervezőknek meg kell határozniuk a szállodákra vagy lakóépületekre vonatkozó, aktuális szabványok által előírt követelményeket (pl. kijárat, akusztika, akadálymentesség), amelyek gyakran szigorúbbak, mint a régi irodák esetében.

A LeitnerLaw óriási tapasztalattal rendelkezik a funkcióváltást tervező-megvalósító akvizíciók és projektek jogi tanácsadásában. Ügyvédeink jelenleg is számos - együttesen több millió euró értékű - funkcióváltó (irodából társasház, irodából hotel és irodaház átalakítás) beruházás jogi hátterét biztosítják. Ha ilyen beruházást tervez, forduljon hozzánk bizalommal.

Az ingatlanfejlesztési akvizícióknak lehetnek adózási, könyvvizsgálati vetületei is, ha szeretné megbízható kezekben tudni a projektjét, a LeitnerLeitner adótanácsadói, könyvelői és könyvvizsgálói a LeitnerLaw jogászaival együttműködva támogatják Önt!

Szempontok a funkcióváltás szereplői számára

Funkcióváltást tervező beruházók

Ahogy már említettük, a „szokásos” átvilágítás funkcióváltás esetén nem elegendő, azt ki kell egészíteni egy megvalósíthatósági elemzéssel. A tulajdonjog, engedélyek és bérleti szerződések mellett a felhasználás megváltoztatását tervező vásárlónak a következőket is ellenőriznie kell:

  • az állam elővásárlási jogait: és nemcsak a földhivatali nyilvántartásban, hanem a védelmi státusz, a pufferzóna vagy a világörökség kezelési szabályai szerint alkalmazandó állami / önkormányzati / örökségvédelmi elővásárlási jogokat is ellenőrizni kell. Ezt gyakran nem lehet megtenni az adásvételi szerződés megkötése előtt. Ezen dilemma feloldásában segíthet a tranzakció megfelelő strukturálása: az aláírás és a zárás szétválasztása, feltételes zárás, értesítési protokoll (kit kell értesíteni, miről, mikor), végső határidő és ár/költség-megosztási szabályok arra az esetre, ha az elővásárlási jogot gyakorolják. Alternatív vevővédelmi intézkedések mérlegelése is szükséges (pl. bontási díj, költségtérítés), ha a tranzakció ebből az okból meghiúsul.
  • területfelhasználás és a használat: ellenőrizze, hogy a tervezett funkció megengedett-e a HÉSZ és az esetleges átfedő tervek szerint; modellezze a tömeg / parkolás / közterület eltéréseket.
  • a bérleti szerződések lejárata: hangolja össze a kiürítés dátumait a bontási és az átalakítási munkák időszakaival; tudja meg, hogy van-e lehetőség korábbi felmondásra vagy áthelyezésre.
  • épületszerkezetek az új funkcióra vonatkozó előírások szerint: tesztelje, hogy megfelelnek-e a szerkezetek az új funkciónak, pl. tűzgátló válaszfalak, aknák, közművezetékek, evakuálás biztosítása, akusztika, természetes megvilágítás, zöldfelületek, parkolás és erkélyek.
  • ellenőrizze a homlokzat megváltoztatását vagy a homlokzati jelzések elhelyezését korlátozó örökségvédelmi és közterületi korlátozásokat.
  • átmeneti műszaki normák: nézzen utána, hogy melyik szabályozás vonatkozik az engedélyezési időszakra (ez kritikus fontosságú, ha 2024–2027 között végzi az átalakítást).
  • közművek és közlekedési hatóságok: Szerezzen be előzetesen írásos megerősítést a közművek és közlekedési hatóságok részéről, hiszen az átalakítások általában megváltoztatják a hulladék, a parkolás és a közterület-hozzáférés terhelését. Ha az önkormányzatok aggódnak a terhelésnövekedés miatt, hangsúlyozza a helyszín minőségének javítását és a fenntarthatósági szempontokat a támogatás megszerzése érdekében. Figyelje az törvénynek megfelelően változó kormányrendeleteket; ezek a dokumentációs szabványokat a folyamat közben is frissíthetik.

Tervezők

Feladatuk most már egyértelműen magában foglalja a fenntarthatóság figyelembevételét és a tájképi érzékenységet.

  • Dokumentálják azokat a jogszabályokat, amelyek indokolják a meglévő struktúrák megtartását, miközben új felhasználási célt érnek el.
  • Vezessenek egyértelmű változásnaplót az engedélycsomagokhoz kapcsolódóan – az engedélyezés során olyan munkafolyamatok válhatnak szükségessé, amelyet nem fed le az eredeti tervezési program.

Budapest kerületi önkormányzatai szigorúan vizsgálják a beépítettségi és zöldfelületi szabályok betartását, míg a hitelezők óvatosak a spekulatív újépítésű irodaházakkal. Az építőipar számára tehát a legkevésbé konfliktusos növekedés, ha a már létező épületeket újítják fel – például az elavult irodaházak lakóépületekké alakítva. Az új jogszabályi környezet biztosítja ehhez a támogató jogi hátteret, de magasabb követelményeket támaszt a felkészüléssel kapcsolatban. Ugyanakkor érdemes előre gondolkodni, hiszen azok, akik előre tervezik a teendőket lépésről lépésre a koncepció megvalósíthatóságától, az örökségvédelmi feltételeken és a bérleti szerződések jelentette korlátokon át az engedélyezési stratégiáig, azok gyorsabban fognak tudni reagálni, amikor egy jó lehetőségek adódik.

komment

Címkék: önkormányzat ingatlanpiac beruházás építőipar átvilágítás örökségvédelem területrendezés fenntarthatóság ingatlanfejlesztés due diligence funkcióváltás beépítettség LeitnerLaw Dr. Szabó Levente Antal építészeti törvény jogi átvilágítás

süti beállítások módosítása