Korábban már mi is beszámoltunk róla, hogy az e-útdíj használatával kapcsolatos adatokat az adóhatóság felhasználhatja ellenőrzései során, ezzel is nyomon követve az árumozgásokat, a kereskedelmet. A 2015-ös adócsomag erre is rátesz egy lapáttal, hiszen a tervek szerint 2015 januárjától bevezetik az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszert, röviden EKAER-t.
A rendszer az áfa-csalások megelőzését szolgálja azzal, hogy bizonyos körben egyáltalán nem lehet majd árut mozgatni a NAV tudta nélkül. Bejelentési kötelezettség alá esnének a Közösségen belüli beszerzések, az EU más tagállamába történő értékesítések és az első belföldi adóköteles értékesítések is, ha azok nem a végfelhasználó felé történnek. Az EKAER segítségével nyomon követhető az áru útvonala, hiszen előzetes bejelentés nélkül nem lehet fuvarozni a terméket, illetve számos, az árumozgással kapcsolatos adatot is meg kell adni. A fuvarozáshoz kapcsolódóan a rendszer egy 15 napig érvényes azonosítót generál. Fontos, hogy a bejelentést Közösségen belüli beszerzés esetében a terméket átvevő, míg értékesítés esetében az eladó fél teszi meg. Az EKAER számot a fuvarozó vagy fuvarszervező részére meg kell adni.
A bejelentés az útdíjköteles gépjárművekkel (3,5 t feletti össztömegű tehergépjárművek) való fuvarozást érinti, ugyanakkor bizonyos kockázatos élelmiszerek esetében összeghatártól függően egyéb gépjárművekre is kiterjedhet az adatszolgáltatás. Az ilyen élelmiszerek körét a későbbiekben fogják meghatározni, azonban feltételezhetően ide fognak tartozni az áfa-csalásokkal leginkább fertőzött termékek: például a cukor vagy a gabona. Közösségen belüli beszerzésnél és a belföldi forgalomban az első adóköteles (nem végfelhasználónak eladott) értékesítésnél kell biztosítékot nyújtani a kockázatos termékek és kockázatos élelmiszerek vonatkozásában. A biztosíték összege a nettó ellenérték 15%-a, a biztosítékot pedig a közösségi beszerzésnél a beszerzőnek, az első belföldi értékesítésnél pedig az eladónak kell nyújtania. Mentesülhet az, aki minősített adózói adatbázisban szerepel, vagy legalább 2 éve működik, és szerepel a köztartozásmentes adózó adatbázisban.
Bejelentés nélkül fuvarozott termék automatikusan igazolatlan eredetűnek minősül, mely után 40%-os mulasztási bírság szabható ki.
A gördülékeny gyakorlati alkalmazásra még várni kell, hiszen egyelőre a részletszabályokat sem ismerjük, és a rendszer használatával kapcsolatban több kétely is felmerült, például, hogy az EKAER szám 15 napig érvényes, így ugyanazzal a számmal akár több gépjármű is útnak indulhat.
Az EKAER rendszerről korai lenne még ítéletet mondani, hiszen az e-útdíj kapcsán is nagy volt az aggodalom, de a kezdetni döccenőket leszámítva mostanra sikerült a rendszert gördülékennyé tenni. Az árumozgások szigorú nyomon követése az áfa-csalások elleni védekezés eszközeként üdvözlendő, és e mellett van még egy másik előnye is. Használatával világos lenne, hogy egy jóhiszemű adózónak mi a feladata annak igazolására, hogy jogos az áfa-visszaigénylése. Így nem fordulhatna elő, hogy a jogkövető vállalkozások tudtukon kívül kerülnek áfa-csalás gyanújába, és kapnak emiatt büntetés, vagy vesztik el az áfa-mentességet. Persze a mérleg másik serpenyőjébe a későbbi gyakorlatból szerzett tapasztalatok, illetve az új szabályokkal járó jelentősen megnövekvő adminisztrációs terhek kerülnek.