2016. augusztus 1-jétől néhány látszólag kisebb szabály változik az elektronikus közúti árufuvarozó rendszerrel kapcsolatban. Ezek azonban egyrészt eddig nem érintett, és így az alapszabályokat, teendőket sem feltétlenül ismerő vállalkozásokra terjednek ki, másrészt olyan súlyos új szankciókat vezetnek be, amelyek érzékenyen érinthetik azokat is, akik már többé-kevésbé „megbarátkoztak” a rendszerrel. Vagyis nincs olyan kereskedelemmel, szállítással foglalkozó adóalany, akinek ne lenne hasznos az EKÁER ismeretek felfrissítése.
Változik – bővül - például az EKÁER bejelentési kötelezettséggel érintettek köre. Eddig „csak” azoknak kellett bejelenteni a fuvart, akik 3,5 tonnát meghaladó össztömegű útdíjköteles járművel szállították az árut, feltéve hogy nem kockázatos termékeket fuvaroztak. Augusztustól azonban már nemcsak az útdíjköteles járművekre nézve kötelező a bejelentés, hanem bármilyen járműre, ha a 3,5 tonna össztömeget eléri. Ezzel a kötelezettséget kiterjesztették a haszongépjárművekre is.
Szintén augusztus 1-jétől a fuvarozó felelőssége lesz a hatósági zár (amit a termék azonosítása, végrehajtási eljárás vagy a nyilatkozattétel megtagadása miatt alkalmaznak) sértetlen megőrzése is. Bírságot kaphatnak azok, akik a hatósági zárat jogtalanul eltávolítják. Ezért nagyon fontos azonnal bejelenteni, ha a fuvarozó hibáján kívüli okból – például baleset során – megsérül a zár vagy az áru. A szabályszegést magánszemély esetén minimum 200.000 maximum 500.000 Ft, vállalkozók esetén pedig 500.000 és 1.000.000 Ft közötti bírsággal szankcionálhatja a hatóság.
Ráadásul a járművet a kiszabott bírság megfizetéséig ezentúl vissza is tarthatja a hatóság, ha a megbüntetett fuvarozó nem rendelkezik magyar adóazonosító számmal és székhelye, lakóhelye, szokásos tartózkodási helye nem Magyarországon van, illetve nem vállaltak – banki vagy belföldi gazdálkodó szervezet részéről – garanciát a bírság megfizetésére. A jármű visszatartása alól csak a romlandó árut és élő állatot szállító fuvareszközök mentesülnek.
Továbbá ha egy külföldi fuvarozó a hatósági zár NAV által történő levételét megakadályozza, akkor bármely másik általa használt vagy tulajdonában lévő járműre is átterhelhető a kiszabott bírság, és ezért akár másik járművet is visszatarthat a hatóság.
Augusztus 1-jétől nemcsak az számít szabálytalanságnak, ha nem jelentenek be egy rakományt, de az is, ha többet jelentenek be, mint amennyit ténylegesen szállítanak. Ilyenkor a hiányzó mennyiség – vagyis a bejelentett és a szállított mennyiség különbségének – 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhatnak ki.