A „fegyverek egyenlőségének elvéről” ma már régen nincs szó az adóellenőrzések során. Az adóhatóság hihetetlen nagyságú és komplex adatokkal rendelkezik a gazdaság egészéről és az adózók viselkedéséről. Érdemes bepillantani a részletekbe!
Az elmúlt években a NAV folyamatosan bővítette adattárházát, a nyílt forráskódú adatbányászati eszközök teljes körű és rugalmas elemzési lehetőségeket biztosítanak, a hatóság Mesterséges Intelligencia Munkacsoportja pedig az ellenőrzésre való kiválasztást fejleszti. Ma már szinte valós idejű adatokkal rendelkeznek a vállalkozások tevékenységéről, és kirajzolódik az adózók gazdasági kapcsolatrendszere is. Így, ha valamilyen ellentmondást, következetlenséget látnak, a teljes ellenőrzési eszköztárból választhatják ki a legmegfelelőbbet az eset kezeléséhez: a célzott kockázatelemzéstől a szegmentáláson alapuló eljárásokon át az ideiglenes biztosítási intézkedésekig, a végrehajtásig, büntető eljárásig.
Az eljárás típusát – adategyeztetési eljárás, támogató eljárás, jogkövetési vizsgálat, adó- vagy vámellenőrzés – a kockázatok súlya és az adózók jogkövetési hajlandósága alapján döntik el.
Jó példa az adatok komplex használatára, hogy összevetik a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatait (szálláshely-szolgáltatók, a vendéglátó üzletek) az adóbevallások adataival. De az is, hogy összehasonlítják az egy településen működő azonos tevékenységet végző vállalkozások forgalmi adatait, és az átlagtól jelentősen elmaradó gazdálkodókat választják ki, különösen akkor, ha eddig még nem ellenőrizték őket, ezért jogkövetési hajlandóságuk jó eséllyel „fejleszthető”.
Az Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszer (eKÁER) pedig lehetővé teszi, hogy az áruk útját a NAV nyomon kövesse, tudjon az első belföldi vagy a más tagállambeli értékesítésről, ahogy azt is, hogy figyeljen a jelentős kockázatot hordozó szállítmányokra. A megtett úttal arányos útdíjfizetési adatok és az útdíjhoz kötődő kamerafelvételek felhasználásával pedig a kiválasztás még jobban pontosítható.
Forduljon a LeitnerLeitner adózási, számviteli, jogi adatszolgáltatások felülvizsgálatában, ha szeretné
- biztosan tudni, hogy ügyletei áfakezelésében a hatóság a hazai és nemzetközi szabályokat egyaránt figyelembe véve sem találna hibát,
- ha a hatóság vizsgálatait szeretné a lehető leggyorsabban és stresszmentesen lezárni.
Tudásunkkal és egyéni igényeinek megfelelő, de mégis komplex szemléletű szolgáltatásainkkal nagy biztonságot tudunk nyújtani cégének akár ellenőrzések, jogkövetési vizsgálatok vagy előzetes health check átvilágítások esetén is.
Az áfakötelezettség teljesítését azonban leginkább az online számlaadat-szolgáltatás adatainak vizsgálata segíti. A számlaadatokat összevetik a bevallási adatokkal, a belföldi összesítő jelentés vevő oldali kontrolladataival, a kockázatos eltéréseket kiszűrik, követik a korábban mulasztást elkövető adózókat. Azonnal szembetűnő az online számlaadatok elemzése alapján, ha valaki nem ad be bevallást, vagy nullás adattartalommal nyújtja be. Könnyen kiszúrhatók a számlázási láncon keresztül fiktív számlát befogadók. A frissen alakult, de egy éven belül nagy forgalmat generáló társaságok szintén soron kívüli vizsgálatra számíthatnak.
A bevallások és a NAV rendelkezésére álló kontrolladatok közti eltérések alapján az adóhatósági vizsgálatok célkeresztjébe kerülnek:
- a több éve tagi kölcsönből működő társaságok,
- a korábban keletkezett levonható áfájukat évek óta folyamatosan görgetők,
- tendenciózusan nullás bevallást benyújtók,
- a kontrolladatok (online számla és/vagy a partneri tételes áfa, online pénztárgép stb.) szerint értékesítők.
Ellenőrzésre adhat okot, ha egy újonnan alakult vagy a személyi változással érintett vállalkozásnak sok és/vagy nagy összegű számlája van, a megalakulást követő egy éven belül kiugró forgalomnövekedést mutat.
Azokra is odafigyelnek, akik nem nyújtanak be áfabevallást, vagy nullás adókötelezettséget vallanak be, nem töltik ki az összesítő jelentést, de kontrolladatok alapján tevékenységet folytatnak, áfakontroll-eltéréssel rendelkeznek. Követik azokat, akik „alvó státuszuk” után ismételten tevékenységet végeznek, akiknek eltérnek az áfabevallási, összesítő jelentésbeli és online számla adatai, de azokat is, akik székhelyszolgáltató társaságoknál vannak bejegyezve, és nem rendelkeznek alkalmazottakkal.
A kockázatos adózói múlttal rendelkező, törölt adószámú, elérhetetlen vállalkozások tulajdonosainak további vállalkozásai is nagy figyelmet kapnak, ahogy azok a nagyszámú foglalkoztatottat alkalmazók, akik az online számlaadat-szolgáltatás adatai szerint nem bocsátanak ki számlákat, vagy azok, ahol a dolgozói létszám nem fedi le a telephelyek számát.
Ugyanakkor a különböző bevallásokból, adatszolgáltatásokból gyűjtött adatokat nemcsak a hatóság, hanem a jogkövető adózók is hatékonyan használhatják a tapasztalatokat önellenőrzéseikhez.
Cikksorozatunkból megismerheti az Adóhatósági ellenőrzési irányok 2025-ös célkitűzéseit és fókuszterületeit.