Ahogy azt előző bejegyzésünkben is megírtuk a Cégkapu-szolgáltatás egy biztonságos kézbesítési címként is működő elektronikus tárhely. 2018-tól ez lesz a gazdálkodó szervezetek hivatalos elérhetősége, míg a cégek egymás közt továbbra sem ezen keresztül tartják a kapcsolatot. A Cégkapuhoz kapcsolódóan alakítottak ki egy új azonosítási szolgáltatást is: a Központi Azonosítási Ügynököt (KAÜ), amely teljes körűen és hitelesen azonosítja a kérelmezőt, és kapcsolatot nyit a felhasználók és az intézmények között.
Ugyanakkor a Cégkapu szolgáltatás egy jelenleg is kiépülőben van, vagyis még formálódik, és a leendő felhasználók is egyre többet tudhatnak meg róla. Egyelőre még hiányosságai is vannak a rendszernek: például a külföldi magánszemélyek által képviselt cégek csak később fognak tudni regisztrálni.
Regisztráció
A regisztrációs kötelezettség határideje 2017. augusztus 30-a volt, de 2017. december 31-ig negatív következmények nélkül teljesíthető. Mellesleg a rendszer meg is adta magát a nyár végi terhelésnek, amikor túlterheltség miatt egy darabig nem lehetett regisztrálni.
A regisztrációt minden esetre háromféleképpen lehet megtenni:
1. online
Ezt a képviseleti joggal rendelkező személy kezdeményezheti, mivel az ő képviseleti jogosultságát ellenőrizni nem kell – közhiteles nyilvántartásban már szerepel. Feltétele, hogy a képviselő rendelkezzen ügyfélkapus hozzáféréssel vagy új típusú ún. e-személyazonosító igazolvánnyal, esetleg telefonos azonosítóval.
2. személyesen
3. e-űrlappal
A képviseleti joggal rendelkező személytől származó meghatalmazás birtokában kezdeményezheti a regisztrációt pl. könyvelő, adótanácsadó, ügyvéd stb.
Külföldi magánszemély, mint ügyvezető
Azoknál a cégeknél, ahol az ügyvezetői feladatot külföldi magánszemély látja el, a regisztráció jelenleg nem működik, mert ők nem rendelkeznek ügyfélkapus hozzáféréssel. Nekik meghatalmazást kell adniuk egy olyan személynek, akinek van ügyfélkapuja, és aki a meghatalmazás birtokában majd el tudja végezni a regisztrációt.
Jelenleg azonban a rendszer nem képes azonosítani a meghatalmazást adó ügyvezetőt sem. Ezt várhatóan az ősz folyamán fogják megoldani. Így azok a cégek, amelyeknél külföldi magánszemélyek látják el a képviseletet, még várniuk kell. Ez azonban semmilyen hátránnyal nem jár, hiszen a végleges határidő csak 2018 január, és addig a szolgáltatások sem működnek.
Szerepkörök a Cégkapu-rendszerben:
- képviselő (akik a Cégjegyzékben szerepelnek): közülük csak 1 fő regisztrálhat
- Cégkapu megbízott: 1 fő lehet, akit a képviselő hatalmaz meg, jogosultságkezelői jogkörrel bír (pl. Cégkapu ügyintézőket jelölhet ki)
- Cégkapu ügyintézők: többen lehetnek, behatárolt jogosultságokkal rendelkezhetnek, mint pl. dokumentum küldés/fogadás adott címről/adott címre.
Egyéb elektronikus szolgáltatások
A korábbi cikkünkben is bemutattuk a Rendelkezési Nyilvántartást, mely az ügyfél (magánszemély, illetve a későbbiekben gazdálkodó szervezet) rendelkezéseinek, illetve az általa adott meghatalmazásoknak a tára.
A Cégkapu élesítésekor 2018. 01. 01-jén a Perkapu intézménye megszűnik. A cégek a peres ügyeinek/iratainak/adatainak átköltöztetése 2017 decemberében kezdődik.
További újítás, az e-papír szolgáltatás, mely jelenleg a magánszemélyek hivatali levelezésének elektronikus felülete kíván lenni, melyet gyakorlatilag egy „közhiteles” levelezőprogramnak lehetne nevezni. Az ügyfél azonosítása jelenleg ügyfélkapun keresztül történik a későbbiekben a kapott tájékoztatás szerint a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül fog megvalósulni. Jelenleg csak ügyfélkapuval rendelkező természetes személyek részére elérhető, a tervek szerint 2017 év végére a gazdálkodó szervezetek is hozzáférhetnek majd a szolgáltatáshoz. (https://epapir.gov.hu/)
Felhívjuk a figyelmet, hogy az e-ügyintézési rendszer kiépülésével párhuzamosan a NAV előtti képviseletben (EGYKE) is változás várható, minek részletei jelenleg is kidolgozás alatt állnak.