A kapcsolt felek közötti ügyletek árazásának kiemelt jelentősége van a vállalkozás jövedelmezősége szempontjából, amit a NAV adóellenőrzései során szigorúan, nagy részletezettséggel ellenőriz. A jövedelmezőség helyes megosztását a szokásos piaci ár elve alapján szigorúbban vizsgálhatják a hatóságok. Tehát a vállalkozásoknak is nagy gonddal kell foglalkozniuk a transzferárazás adózási kockázatainak feltárásával és kezelésével az adóhatóságot megelőzve!
Ahhoz, hogy megnyugtatóan zárhassuk az évet, elengedhetetlen az időszak szokásos piaci árainak és jövedelmezőségének ismerete, csak így tudunk intézkedéseket, döntéseket hozni a további teendőkről: például a társasági adóalap-korrekciójáról, a transzferár-kiigazításról.
A szokásos piaci ár meghatározását szolgáló, transzferár-specifikus összehasonlító elemzések, vagyis a benchmarkok időben történő elkészítése pedig a tervezés szempontjából is fontos, hiszen így megalapozottan kerülhet sor a következő év transzferárainak meghatározására, a szükséges szerződésmódosításokra. A már év közben helyesen alkalmazott transzferáraknak köszönhetően nagyobb eséllyel kerülhetők el az utólagos kiigazítások.
A kapcsolt ügyletekhez kötődő transzferár feladatok
- Azonosítsa a jogszabályok szerinti kapcsolt vállalkozásait és a kapcsolt vállalkozások közötti ügyleteket:
- Ha a kapcsolt vállalkozások körének meghatározása nehézségekbe ütközik, ellenőrizze és frissítse az ezzel kapcsolatos adatait, organigramjait.
- Jelölje meg azokat a kapcsolt vállalkozásokat, amelyekkel az adott üzleti évben gazdasági tranzakciók történtek.
- Határozza meg az 100 millió forintos értékhatárt elérő tranzakciók körét, melyekkel kapcsolatban alapesetben transzferár nyilvántartást kell készíteni (ha valamilyen okból nem mentesítették őket e kötelezettség alól).
- Emelje ki a kulcsfontosságú kapcsolt ügyleteit, amelyek a vállalkozás létét alapvetően meghatározzák: pl. kizárólag az anyavállalatnak történő gyártás, kizárólag az anyavállalttól történő anyagbeszerzés, nagyértékű kölcsönügyletek, IT szolgáltatások, kontrolling szolgáltatások, management díjak.
- Ne feledje: az 100 millió forintos értékhatár csak a transzferár dokumentációs kötelezettség alól jelent felmentést, de az értékhatár alatti ügyleteknek is meg kell felelniük a szokásos piaci ár elvének! Érdemes tehát ezeket is összegyűjteni és a szokásos piaci árnak való megfelelést feljegyzésben rögzíteni.
- Keresse meg a kapcsolt ügyleteire vonatkoztatható megfelelő – különösen az összevonhatóság szabályainak alkalmazását tekintetbe véve – benchmarkokat, összehasonlító adatokat. Ebben érdemes külső tanácsadó segítségét kérni. A benchmarkokat évente kötelező frissíteni és 3 évente újat készíteni.
- A benchmarkok és összehasonlító elemzések elengedhetetlenül fontosak a társasági adóbevallás részeként benyújtandó transzferár adatszolgáltatás elkészítésében. A szakértők segítsége ezen a ponton is sok könnyebbséget jelenthet.
- Készítse el transzferár nyilvántartásait, melynek határideje minden évben a társasági adóbevallás benyújtása. Ez az ütemezés azért is indokolt, mert a társasági adóalapot módosító tételeket figyelembe kell venni a beszámoló és a társasági adóbevallás véglegesítésekor. A nyilvántartások elkészítését is érdemes profikra bíznia. A hazai vállalkozást érintő Country/Local File-okat tranzakció típusonként kell készíteni.
- Ezt követően még szükség van a cégcsoport egészét érintő nemzetközi transzferár dokumentációkra is: a cégcsoport szintű Master File, a nagyobb multinacionális vállalkozásoknak és hazai leányvállalataiknak az országonkénti (úgy nevezett CbCR) jelentés részét képezik a hazai transzferár követelményeknek. Ha a fődokumentum a csoportnál nem készül el a megfelelő határidőben, akkor ezt a magyar vállalkozásnak kell megírnia, vagy viselnie kell a mulasztás jogkövetkezményeit.
- Vizsgálja meg, hogy szükséges-e a társasági, helyi iparűzési vagy a kiskereskedelmi adó alapját módosítani.
Ha vállalkozásuk még nem rendelkezik a 2024-es kapcsolt ügyleteire vonatkozó benchmarkkal, vagy nincs meggyőződve arról, hogy különösen az összevonhatóság szabályainak alkalmazását tekintve a megfelelő benchmarkokkal rendelkezik, keresse a LeitnerLeitner Transzferár Üzletágát, szívesen támogatjuk a szükséges benchmarkok, elemzések, valamint a transzferár nyilvántartások elkészítésében is. Vállaljuk a helyi transzferár dokumentumok (Local Files) és a cégcsoport szintű transzferár nyilvántartások (Master File) elkészítését is és az országonkénti jelentés (CbCR) elkészítésében, valamint a kapcsolódó adatszolgáltatásban is segítjük Önt.
Fotiadi Ágnes, a LeitnerLeitner Transzferár Üzletágának vezetője, korábban a NAV Transzferár Ellenőrzési Osztályának vezetőjeként szerzett évtizedes tapasztatlatot, amely a legmagasabb szakmai minőségű, vállalkozása számára biztonságot nyújtó transzferár szolgáltatásokat garantálja.
Milyen a jó transzferár dokumentáció?