HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) 2019 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (13) adminisztráció (19) adócsalás (6) adóeljárás (1) adóellenőrzés (42) adóellenőrzések (11) adóelőny (9) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (45) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (1) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adóváltozás (2) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (3) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (60) áfa-workshop (8) áfacsalás (7) áfakulcs (4) áfamentesség (2) áfareform (2) agresszív adótervezési struktúrák (1) air (3) alanyi adómentesség (2) általános forgalmi adó (23) APA-eljárás (2) árfolyamnyereség (2) art (5) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (8) Bálint Orsolya (1) Bartha Noémi (1) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelések (1) BEPS (12) béren kívüli juttatás cafetéria (13) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) big data (2) bírság (34) bírságmértékek (1) bizalmi vagyonkezelés (1) biztosítás (1) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) családi adókedvezmény (2) családi vállalkozások (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (5) DAC 6 (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (4) dr. Menczel-Kiss Gellért (8) dr. Rácz Nóra (11) egészségbiztosítás (9) egészségügyi hozzájárulás (4) egyszerűsített beszámoló (1) eho (9) EKAER (16) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (10) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (1) eSZJA (4) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) EVA (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (1) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) Fotiadi Ágnes (8) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) GDPR (1) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (2) határozatok formai hibái (1) helyi iparűzési adó (1) helyi iparűzés adó (6) hibrid eszközök (1) hipa (1) hitelesített adóalany (1) IFRS (3) illeték (4) importáfa (1) ingatlan bérbeadása (1) Jancsa-Pék Judit (102) járulék (5) jogdíj (3) jogorvoslat (2) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (12) KATA (1) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiküldetés (8) kimentési kérelem (1) Király László György (2) kisadók (5) kitüntetés (1) KIVA (1) kockázati biztosítás (1) könyvelés (2) könyvvizsgálat (4) környezetvédelmi termékdíj (7) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kúria jogegységi határozat (1) kutatás-fejlesztés (3) láncértékesítés (4) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (14) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (5) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkajog (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetközi adóeljárások (2) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjasok munkavállalása (1) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzési pótlék (1) online számla-adatszolgáltatás (11) online számlázás (12) online számlázó programok (13) országonkénti jelentés (6) osztalék (4) Palicz Marianna (2) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) Pintér Gabriella (1) quick fixies (8) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részvény (1) rokkantsági ellátás (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (32) single vat area (1) start-up (2) szakképzési hozzájárulás (1) szálláshely-szolgáltatás (1) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (11) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (13) személyi jövedelmadó bevallás (10) személyi kedvezmény (1) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szja (36) szochó (7) szociális hozzájárulás (8) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (7) társadalombiztosítás (5) társasági adó (33) tartós befektetési számla (2) Taxand (1) TBSZ (1) Timár Katalin (3) tőkejövedelmek (4) tőkekivonás (1) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) Tóth Dorottya (1) transzferár (27) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) ügyfélkapu (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) vagyonáthelyezés (1) vagyonkezelő alapítvány (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (1) vámeljárás (1) védett kor (1) Címkefelhő

Változások a kisebb adók terén

2015.09.07. 11:00 leitnerleitner

Csökkenő szja-kulcs, késleltetett tao-fizetés, jelentősen módosuló bankadó szabályok – ez csak néhány kiemelt pont a 2016-os változásokból, amelyeket 2015 júniusában hirdettek ki. Több szabály akár már 2015-től alkalmazható.

iratrendezo_01_1.jpg

Két ponton módosult az adózás rendjéről szóló törvény. Egyrészt az EKÁER-rendszerben a kockázatos termékek körénél a mindenkor hatályos vámtarifaszámok irányadók. Másrészt módosították a hatósági ár definícióját, amely ezentúl egy külön miniszteri rendeletben rögzített ár lesz.

2015. április 15-ével léptek hatályba a környezetvédelmi termékdíj legfrissebb évközi változásai, melyek az adókötelezettséggel érintett termékek körét módosították, és az adókötelezettség felülvizsgálatát teszik szükségessé. Egyrészt kibővült az irodai papírok köre: a papírból készült iratrendezőket, dossziékat, iratborító, levélrendező és irattartó mappákat is termékdíj-kötelezettség terheli. Másrészt csökkent a termékdíj köteles elektromos és elektronikai berendezések köre. Ezentúl csak azok a termékek tartoznak ide, amelyeknek nemcsak a vámtarifa száma szerepel a törvény mellékletében, hanem a termék pontos besorolása is.

Már 2015. július 1-től hatályos az a változás, ami a 25 év feletti és 55 év alatti, bizonyos mezőgazdasági munkakörben dolgozó munkavállalók foglalkoztatása kapcsán szociális hozzájárulási adókedvezményt vezet be. Ennek összege a bruttó bér (max. 100.000 Ft) 14,5%-a (vagyis a szociális hozzájárulás effektív mértéke 27% helyett 12,5% lesz). A kedvezmény arányosan igénybe vehető részmunkaidős foglalkoztatás esetén is.

A pénzügyi szervezetek különadója („bankadó”) 2016 januárjától állandó közteherré válik, és jelentős átalakításokon esik keresztül. A hitelintézetek már nem a 2009-es hanem a 2014-es éves beszámolójuk alapján számítják ki bankadó-kötelezettségüket (egyéb pénzügyi vállalkozások, pl. tőzsdék, befektetési vállalkozások számára azonban továbbra is a 2009-es adatok a mérvadóak). Ezen felül folyamatosan csökken majd a hitelintézetek által alkalmazandó adókulcs az 50 milliárd Ft feletti adóalaprészre: 0,31% 2016-ban, 2017-18-ban pedig 0,21% lesz (2015: 0,53%). A törvénymódosítás adócsökkentési lehetőséget, valamint új adóalap-számítást is kilátásba helyez azon hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások számára, akik a törvényben meghatározott ún. vállalkozói kölcsönök folyósításával támogatták a gazdasági növekedést, és növelték hitelezési aktivitásukat. Ehhez azonban részletesen szabályozott feltételeknek kell megfelelniük és egy bevallást is be kell nyújtaniuk az adóév február 25-éig a vállalkozói kölcsönök állományának változásáról.

Az energiaellátók jövedelemadója kapcsán nem számít már növelő tételnek az állam részére történő, törvényben meghatározott kötelezettségen alapuló juttatás (korábban csak az önkormányzatok esetében élt ez a kivételszabály). Visszafizetési kötelezettség nélkül adott egyéb támogatások, juttatások értékével azonban továbbra is meg kell növelni a fent említett jövedelemadó alapját. Ez a változás a 2015-ös adókötelezettségre választás szerint alkalmazható.

A szélessávú internet terjedését kívánja elősegíteni a közművezetékek adójáról szóló törvény módosítása. Eszerint a használatbavételt követő öt évben csökkenthető az adóalap azzal a szakasszal, amelyen olyan hálózatfejlesztést hajtottak végre, ami lehetővé teszi a legalább 100 Mbps sebességű internet hozzáférést. Így a már meglévő hálózatok fejlesztése, ha azt a törvény hatálybalépése után hajtják végre, gyakorlatilag 5 évig adómentessé válik. Továbbá a törvény hatálybalépését követően létesített közművezetékek esetén csak a használatbavételtől számított hatodik év első napján keletkezik adófizetési kötelezettség.

Bár a kormány tervei alapján a nyári jogszabály változások a dohányipari vállalkozások egészségügyi hozzájárulásának állandó közteherré válása irányába mutattak, az Európai Bizottság 2015. július 15-i közleményével felfüggesztette az élelmiszerlánc-felügyeleti díj és a dohányipari vállalkozások egészségügyi hozzájárulása, illetve azok progresszív adóztatásának alkalmazását. A Bizottság a tiltott állami támogatássá minősítés lehetőségét veszi számba és a végleges döntésig mindkét „adó” beszedését felfüggesztette. Ennek jogszabályi alapja a Tanács 659/1999/EK rendelete, amely a 11. cikkben felhatalmazza a Bizottságot a felfüggesztő rendelkezés meghozatalára. Mivel közvetlenül alkalmazható uniós jogi aktusról van szó, a leírtak kötelezőek a tagállamokra nézve. A Bizottság alapvetően nem a kérdéses „adókat”, hanem azok sávos progresszivitását, illetve az ezáltal elért piactorzító hatást kifogásolja, ezért a jövőben ezen adónemek változása várható.

Könnyebbséget jelenthet a háziorvos vállalkozóknak (ideértve a házi gyermekorvosokat, alapellátást végző fogorvosokat, védőnőket), hogy az önkormányzatok rendeletben 2016-tól iparűzési adókedvezményt vagy akár adómentességet írhatnak elő számukra. A kedvezmény vagy mentesség kiszabásának feltétele, hogy a vállalkozási szinti iparűzési adóalap nem haladhatja meg a 20 millió forintot, illetve az adókedvezménynek minden háziorvos vállalkozó számára azonosnak kell lennie. A fentiek szerint megállapított mentesség vagy kedvezmény de minimis támogatásnak minősül.

2016-tól – a korábbi évek gyakorlatának megfelelően – ismét emelkedik majd az egészségügyi szolgáltatási járulék összege. A 2015-ben hatályos 6.930 Ft 2016-tól 7.050 Ft-ra változik.

Az egyszerűsített vállalkozói adó (eva) tekintetében változás, hogy azon kkt.-k és bt.-k, melynek minden tagja kft. vagy rt., nyilvántartási kötelezettségüket 2016-tól csak a számviteli törvény előírása szerint teljesíthetik (2015-ben még az eva szerint teljesítik).