HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (3) 2019 (1) 2021 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) A1 nyomtatvány (3) Adatexport-Generátor (3) adatkezelés (2) adatszolgáltatás (22) adminisztráció (29) adó (1) adócsalás (8) adóelengedés (5) adóeljárás (1) adóellenőrzés (45) adóellenőrzések (13) adóelőleg-nyilatkozat (1) adóelőny (13) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adóhitel (2) adókedvezmény (64) adókönnyítés (7) adómentes (1) adómentes juttatás (6) adómérséklés (4) adórendszer (5) adótartozás (8) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adótörvény-változások 2020 ősz (4) adóváltozás (8) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (6) adózás rendje (3) adózói minősítés (4) áfa (75) áfa-bevallási tervezet (1) áfa-workshop (8) áfabevallás (7) áfacsalás (10) áfaegyenleg (5) áfakulcs (4) áfamentesség (2) áfareform (2) Ágoston Krisztián (12) agresszív adótervezési struktúrák (2) air (3) alanyi adómentesség (2) alapítvány (4) alkohol (1) állásidő (1) általános forgalmi adó (28) APA-eljárás (5) árfolyamkockázat (1) árfolyamkülönbözet (4) árfolyamnyereség (6) árfolyamveszteség (3) art (5) átalakulás (1) átalakulások könyvvizsgálata (1) átstrukturálás (1) áttérés euro alapú könyvelésre (1) automatikus információcsere (1) automatizálás (4) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (10) Bálint Orsolya (5) Bartha Noémi (1) befektetési jegy (2) beföldi összesítő jelentés (3) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelés (4) behajthatatlan követelések (3) belföldi összesítő jelentés (1) belterületbe vont ingatlan (1) BEPS (14) bércsökkentés (1) béren kívüli juttatás cafetéria (17) bérgyártás (3) bérszámfejtés (4) bértámogatás (8) beruházás (10) beszámoló (6) bevallás (1) bevallás-tervezet (2) big data (3) BIREG (1) bírság (35) bírságmértékek (1) bizalmi vagyonkezelés (1) biztosítás (1) Blacklist check (3) Bod Péter Ákos (1) Bökönyszegi Kitti (4) Brexit (1) cafetéria (13) cash box (1) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) COVID-19 (42) családi adókedvezmény (2) családi kedvezmény (1) családi vállalkozások (1) családtámogatási ellátások (2) csökkentett munkaidő (1) csoportos biztosítás (1) csoportos konzultáció (1) csoportos tanácsadás (1) csoportos társasági adózás (7) DAC 6 (3) diák (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) digitalizáció (6) dohány (1) dohánytermékek (1) dr. Juhász Judit (4) dr. Menczel-Kiss Gellért (11) dr. Rácz Nóra (13) eelektromos autó (1) egészségbiztosítás (16) egészségügyi hozzájárulás (6) egészségügyi szolgáltatási járulék (7) egyéni vállalkozó (1) egyszerűsített beszámoló (1) egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás (1) egyszer használatos műanyagok (1) eho (9) EKÁER (2) EKAER (20) EKHO (2) elektromos töltőállomás létesítése (1) elektronikus kereskedelem (1) elektronikus ügyintézés (5) Elek Diána (28) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (3) ellenőrzött tőkepiaci ügyletek (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (2) energiaadó (1) energiahatékonyság (3) értékpapír (3) eSZJA (5) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) EVA (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) évzárás (4) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (3) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (14) fejlesztési tartalék (6) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) finanszírozás (2) fizetési halasztás (2) fizetési könnyítés (1) fizetés nélküli szabadság (2) Fotiadi Ágnes (16) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (2) gazdasági intézkedések (4) GDPR (1) gépjárműadó (1) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (2) határokon átnyúló adótervezési konstrukció (2) határozatok formai hibái (1) hazai vállalatcsoportok (2) helyi iparűzési adó (14) hibrid eszközök (1) hipa (7) hitel (1) hitelesített adóalany (1) home office (5) hozam (1) HR (10) IFRS (3) illeték (6) importáfa (1) ingatlan (4) ingatlanfejlesztés (3) ingatlan bérbeadása (1) innovációs járulék (1) iparűzési adó (4) izoláció (1) Jancsa-Pék Judit (133) járulék (12) jegyzett tőke (3) jogdíj (3) jogorvoslat (2) jövedéki adó (3) jövedéki termékek (1) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (3) K+F (4) Kálmán Veronika (4) kamat (2) kamatjövedelmek adózása (3) kapcsolt vállalkozás (20) KATA (8) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kijárási tilalom (1) kiküldetés (14) kimentési kérelem (1) Király László György (3) kisadók (9) kisértékű küldemény (3) kiskereskedelmi különadó (3) kisvállalati adó (1) kitüntetés (1) KIVA (10) klímavédelem (1) kockázati biztosítás (1) költségtérítés (1) könyvelés (3) könyvvizsgálat (5) környezetvédelem (8) környezetvédelmi termékdíj (14) koronavírus (33) ktd (7) külföldi munkavállalás (8) különadó (11) különös adó-visszatérítés (2) kúria jogegységi határozat (1) kurzarbeit (10) kutatás-fejlesztés (5) láncértékesítés (4) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerDigital (13) LeitnerLeitner (15) lekötött tartalék (1) logisztika (1) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (9) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megbízási jogviszony (1) megbízható adózó (3) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) mérleg (1) minimálbér (2) minimumadó (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkaerő-piaci támogatás (1) munkajog (5) munkavállalói résztulajdonosi program (2) munkaviszonyon felüli jövedelmek (1) M lapok (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) négy- vagy többgyermekes anyák kedvezménye (1) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetközi adóeljárások (2) nemzetközi adózás (13) nemzetközi fuvarozás (1) nemzetközi vállalatcsoportok (4) népegészségügyi termékadó (1) neta (1) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (3) nyilvántartás (19) nyugdíj (9) nyugdíj-előtakarékossági számla (4) nyugdíjasok járulékkötelezettsége (2) nyugdíjasok kiegészítő tevényesége (2) nyugdíjasok munkavállalása (3) nyugdíjas szövetkezet (2) nyugdíjbiztosítás (4) nyugdíjjárulék (2) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzés (1) önellenőrzési pótlék (2) önkéntes pénztár (1) online pénztárgégép (1) online számla-adatszolgáltatás (21) Online számla-adatszolgáltatás (3) online számlázás (21) online számlázó programok (22) országonkénti jelentés (6) osztalék (8) osztalék fizetési korlát (1) otthoni munkavégzés (1) Palicz Marianna (6) pályázat (2) Partner review (2) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) piaci értéken való értékelés (1) Pintér Gabriella (1) Posting irányelv (1) pótbefizetés (2) quick fixies (9) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) rehabilitációs adó (2) rehabilitációs hozzájárulás (2) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (2) reprezentáció (1) részletfizetés (3) részmunkaidő (1) részvény (2) rokkantsági ellátás (1) SAF-T (1) saját tőke (2) semmisségi okok (1) Siklós Márta (39) Single use plastic (1) single vat area (1) social distance (1) start-up (2) SUP (1) szakképzési hozzájárulás (7) szálláshely-szolgáltatás (2) számlakorrekció (1) számlázó program (6) számvitel (15) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (33) személyi jövedelmadó bevallás (21) személyi kedvezmény (5) Szép-kártya (2) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szerződéses gyártás (3) szja (56) szochó (20) szociális hozzájárulás (22) szociális hozzájárulási adó (9) szokásos piaci ár (2) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) támogatás (5) tao (13) társadalombiztosítás (17) társadalombiztosítási járulék (4) társasági adó (40) tartós befektetési számla (3) távmunka (3) Taxand (2) TB (7) TBSZ (2) telephely (3) teljesítésekkel arányos bevétel-elszámolás (1) termékdíj (5) Timár Katalin (3) tőkeemelés (1) tőkehelyzet rendezése (3) tőkejövedelmek (9) tőkejövedelmek adózás cikksorozat (5) tőkekivonás (2) tőkepiaci ügylet adózása (2) tőketartalék (1) törzstőke (4) Tóth Dorottya (1) tőzsdei ügyletek (1) transzferár (40) transzferárazás (10) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) ügyfélkapu (2) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) utólagos adóalap-csökkentés (2) üzleti út (1) vagyonáthelyezés (1) vagyonkezelő alapítvány (2) vállalkozásból kivont jövedelem (1) vállalkozók járulékfizetési kötelezettsége (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (6) vámeljárás (5) vámkezelés (2) védett kor (1) versenyképesség (2) VIES-validátor (3) webinárium (4) XML (1) XML-Validátor (3) XSD 2.0 (1) XSD 3.0 (1) • szociális hozzájárulási adó (1) Címkefelhő

A behajthatatlan követelések áfa-visszaigénylésének uniós háttere

2020.01.27. 07:20 leitnerleitner

Az áfatörvény 2020. január 1-jétől Magyarországon is lehetőséget biztosít arra, hogy a véglegesen behajthatatlanná váló követelések utáni áfát az adóalany utólagos adóalap csökkentés keretében visszakaphassa az adóhatóságtól.

eredmenyek.jpg

Az Európai Uniós hozzáadottérték-adókról szóló irányelvek eddig is lehetővé tették a behajthatatlan követelésekkel kapcsolatos utólagos adóalap módosítást, a véglegesen behajthatatlanná vált követelések áfájának visszaigényelését.

Eszerint, a

  • „Lemondás, visszautasítás [helyesen: felmondás, elállás, teljesítés meghiúsulása], illetve teljes vagy részleges nemfizetés, avagy az értékesítés bekövetkezte [helyesen: az ügylet teljesítése] utáni árengedmény esetén az adóalap a tagállamok által meghatározott feltételek szerint megfelelő mértékben csökken.
  • A tagállamok azonban a teljes vagy részleges nemfizetés esetén eltérhetnek e szabálytól.” 

A közösségi áfa szabályok tehát csak lehetőségként biztosítják a tagállamok számára a teljes vagy részleges nemfizetés esetén az utólagos adóalap csökkentést. Hazánk pedig eddig ezt nem is vezette be, ezzel azonban megszegte az általános forgalmi adó harmonizációval kapcsolatos EU-s elvárásokat.

Ahogyan azt az Európai Bíróság az 1997. július 3‑i Goldsmiths ítéletében (C‑330/95) hangsúlyozta, az adó alapjának a ténylegesen kapott ellenértéket kell tekinteni. Az adóhatóság tehát nem szedhet be magasabb áfát annál, mint amennyit az adóalany ténylegesen megkapott. Ezzel összhangban az áfa irányelvek a teljesítés meghiúsulása, teljes vagy részleges nemfizetés és az ügylet teljesítése utáni árengedmény esetén az adóalap és az adóalany által fizetendő áfa összegének a csökkentésére kötelezi a tagállamokat. Ha a tagállamok kizárják az áfa alapjának csökkentését a véglegesen behajthatatlanná vált követelésekkel kapcsolatban – ahogyan azt Magyarország is tette – az ellentétes az áfasemlegesség elvével.

A tagállamok hatóságainak feladata tehát, hogy az arányosság elvének tiszteletben tartásával a nemzeti jog sajátosságaira tekintettel meghatározzák az adóalany által a nemfizetésre vonatkozóan benyújtandó bizonyítékokat. Ezek a fizetésképtelenségi eljárások eredményéhez kapcsolhatók ugyan, azonban ahogyan azt az EUB a C‑246/16. sz. Enzo Di Maura ügyben is hangsúlyozta, a hatóságoknak már a fizetésképtelenségi eljárások során is meg kell adnia a lehetőséget az áfa visszatérítésére, mivel ezek a hosszú eljárások súlyos likviditási problémát okozhatnak az érintett értékesítők számára.

Az EUB állandó ítélkezési gyakorlata szerint valamennyi olyan esetben, amikor valamely irányelv rendelkezései a tartalmuk alapján feltétlenek és kellően pontosak, azokra az adóalanyok a tagállammal szemben közvetlenül hivatkozhatnak. Tehát amennyiben az érintett tagállam nem vagy nem megfelelően ültette át az irányelvet a nemzeti jogba, akkor a közösségi jog közvetlenül alkalmazható.

A fenti irányelvek tehát a véglegesen behajthatatlanná vált követelések esetére előírják, hogy az adóalapot a tagállamok által meghatározott feltételek szerint megfelelő mértékben csökkenteni kell. Ugyanakkor a csökkentés összegének meghatározásában bizonyos mérlegelési mozgásteret enged a tagállamoknak, de ez nem érinti az adóalap csökkentésének biztosítására irányuló kötelezettség egyértelmű és feltétlen jellegét.

Hazánk ezzel szemben nem tette lehetővé a behajthatatlan követelés áfa tartalmának visszaigénylését, arra hivatkozva, hogy az irányelv a nemzeti jogba való átültetésekor élt azzal a fent idézett lehetőséggel, hogy eltérjen az áfaalap csökkentésére vonatkozó kötelezettségtől.

Az EUB azonban tavaly a C‑292/19. sz., PORR Építési Kft. ügyben kimondta, hogy az irányelvet úgy kell értelmezni, hogy a tagállamoknak lehetővé kell tenniük az áfa alapjának csökkentését, ha az adóalany bizonyítani tudja, hogy az adósával szemben fennálló követelés véglegesen behajthatatlanná vált. Ennek a vizsgálata a kérdést előterjesztő bíróság feladata. Tehát a közösségi jogba ütközik az a magyar szabály, miszerint a behajthatatlan követelések esetén nincs lehetőség a számlakibocsátó oldalán az általános forgalmi adó alapjának csökkentésére.

A behajthatatlan követelések áfa-visszaigénylése a gyakorlatban

Az eredeti, részletes szakmai cikk az Áfa-Kalauzban jelent meg.

Címkék: áfa Jancsa-Pék Judit behajthatatlan követelés utólagos adóalap-csökkentés különös adó-visszatérítés

süti beállítások módosítása