Környezetvédelmi termékdíjról szóló cikk sorozatunk utolsó részében kitérünk a díjjal kapcsolatos speciális szabályokra is.
Három olyan fontosabb esetkör létezik, melyekre specifikus szabályok alkalmazhatók.
A termékdíjátalány intézményét azon adóalanyok vehetik igénybe, akik
- csekély mennyiségű kibocsátónak minősülnek
- a 637/2008/EK és a 1307/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti mezőgazdasági termelők,
- gépjármű alkotórészeként, tartozékaként termékdíjköteles terméket belföldi forgalomba hozók, saját célra felhasználók vagy készletre vevők.
A termékdíj átalány igénybevételére jogosultakra az általánostól eltérő, kedvezőbb szabályok vonatkoznak, például meghatározott mértékű termékdíj átalány fizetése (például évi legfeljebb ötvenmillió forintos értékesítési nettó árbevételt elérő mezőgazdasági termelő esetében 7000 Ft/év, csekély mennyiségű kibocsátónak minősülő kötelezettnél csomagolószer termékáram tekintetében 12.000 Ft/év). További könnyítés, hogy az átalányfizetőknek évente egyszer kell teljesíteniük termékdíj-kötelezettségüket, a csekély mennyiségű kibocsátóknak tárgyévet követő év január hónap 20. napjáig, a mezőgazdasági termelőknek április 20-ig. Megjegyzendő, hogy a jogosultság igazolásához különösen fontos a megfelelő nyilvántartások vezetése, azonban a mezőgazdasági termelő mentesül ez alól, ahogy a bevallási és a számlazáradékolási kötelezettség alól is.
A készletre vétel rendszere például összeszereléssel, vagy kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások számára előnyös. Lényege, hogy a termékdíj-kötelezettség minden esetben az adott termék készletre vétele esetén keletkezik. Egy diszkontáruház esetében ez jelentős könnyebbség, hiszen nem kell figyelnie a – naponta talán több ezer hordtasak értékesítésének idejét és súlyát, a termékdíj rögtön a készletre vétel idejére megállapítható. Azonban ebben az esetben a készletre vétel időpontjában a teljes beszerzett mennyiségre termékdíj-kötelezettség keletkezik, így az adózó „megelőlegezi” a termékdíjat.
A termékdíj a környezetet terhelő hulladékok visszaszorítását is hivatott szolgálni. A jogszabály lehetőséget biztosít csökkentett termékdíjtételek alkalmazására azon vállalkozások számára, akik maguk kezelik az általuk felhasznált vagy forgalmazott termékdíjköteles termékek hulladékát. Az egyéni hulladékkezelést bejelentők a hulladékot gyűjthetik saját telephelyükön, együttműködve a forgalmazóval vagy egyéb, a törvényben meghatározott módon is (például hajléktalanellátó szervezettel vagy intézménnyel közösen).Ág
A fentiekből látható, mennyire bonyolult a környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos szabályozás és hogy számtalan buktatóra kell ügyelni. A jogszabály azonban sok lehetőséget rejt a termékdíj csökkentésére vagy a kötelezettség alól történő mentesülésre. Érdemes tehát biztosra menni és egy szakképzett tanácsadóhoz fordulni a termékdíjjal kapcsolatos ügyekben.
A környezetvédelmi termékdíjról általában 1.