Érdemes a cégek környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos adózási gyakorlatát felül vizsgálni, hiszen a hibák, mulasztások, adminisztrációs hiányosságok jelentős bírságkockázatot hordoznak és a NAV is kiemelt figyelmet fordít erre a területre (az online számlaadatok alapján viszonylag könnyen megállapítják a termékdíj kötelezettségek elmaradásait). Ezzel szemben tapasztalataink alapján vállalkozások bizonytalansága a környezetvédelmi termékdíjak terén akár többszörös adófizetést is eredményeznek. Cikksorozatunkat a termékdíj-kötelezettségek ismertetésével folytatjuk.
Mik a pontos termékdíj-kötelezettségek?
A termékdíj-kötelezettség főszabály kategóriáktól függően több időpontban keletkezhet:
- az első belföldi forgalomba hozatalkor
- ingyenes átadásnál a teljesítéskor
- saját célú felhasználás elszámolásakor
- készletre vétel esetén.
Fontos, ha az adózónak több jogcímen keletkezik termékdíj-kötelezettsége (például saját előállítású termékdíjköteles termék első belföldi forgalomba hozatala, külföldről származó csomagolás végleges elválasztásával megvalósuló saját felhasználása) azok megállapítását azonos módon kell elvégezni.
Az adózónak a termékdíjköteles termékkel végzett tevékenység megkezdésétől számítva 15 napja van arra, hogy bejelentkezzen az adóhatóságnál. A termékdíj-kötelezettségre vonatkozó változást szintén be kell jelenteni 15 napon belül. A bejelentkezési kötelezettség mellett az alábbi kötelezettségeknek kell a későbbiekben eleget tenni:
- bevallási kötelezettség
- befizetési kötelezettség
- termékdíj-előleg megfizetési kötelezettség
- nyilvántartás-vezetési kötelezettség
- számlán történő feltüntetési kötelezettség.
A termékdíj – a termékdíj átalány-fizetést választó kötelezett kivételével – negyedéves közteher – a bevallást a negyedévet követő hónap 20. napjáig kell benyújtani és ezzel egyidejűleg a termékdíjat megfizetni. A kötelezettség összege az érintett termékek – a gépjármű alkotórészét, tartozékát képező termékdíjköteles termék kivételével – súlyának és a törvényben meghatározott díjtételeknek a szorzata. A jövedelemadózásban jártas vállalatoknak csalóka lehet a termékdíj-előleg fogalma, mely – a tao-val vagy az szja-val szemben – kizárólag a negyedik negyedév esetében értelmezhető. A termékdíj-előleget a harmadik negyedéves bevallásban kell szerepeltetni és tárgyév december 20-áig megfizetni, ami gyakorlatilag megelőlegezi a negyedik negyedév kötelezettségét, így egyfajta sajátos „feltöltési kötelezettségként” értelmezhető.
Talán a leginkább termékdíj-specifikus kötelezettség a jogszabályban meghatározott záradékok számlán történő feltüntetése. Bizonyos esetekben – pl. csomagolószerek, reklámhordozó papírok első belföldi értékesítése – kötelező egy, a végrehajtási rendeletben meghatározott adattartalmú záradék feltüntetése a számlán, melynek elhagyását szankciók terhelik. Ezek mellett létezik egy opcionális számlazáradék is, melyet csak a termékdíj-visszaigénylésre (lásd cikkünk következő részében) jogosult vevő kérése esetén kell feltüntetni. Ennek elhagyása nem jár jogkövetkezményekkel, de komoly károkat okozhat az érintett vevő számára, mivel meghiúsítja a visszaigénylést. A jogszabály merevségére utal, hogy a törvény szó szerinti pontossággal meghatározza a záradékszöveget, mely kizárólag a számlán – és nem annak mellékletében – szerepelhet.
Jogkövetkezmények
A fenti kötelezettségek nem teljesítését az adóhatóság komoly szankciókkal bünteti. Az Adózás rendjéről szóló törvény által meghatározott jogkövetkezmények mellett alkalmazható a termékdíjbírság, ami kiszabható a termékdíj
- hiányos megfizetése, illetve megfizetésének elmulasztása esetén a hiány 100%-áig,
- jogellenes visszaigényelése, jogosulatlan visszatérítése esetén a visszaigényléssel vagy visszatérítéssel érintett termékdíj 300%-áig,
- egyéni hulladékkezelés teljesítését választó kötelezett nem teljesítése esetén a bevallott, de nem teljesített mennyiség termékdíjának 300%-áig.
Emellett külön szabályok vonatkoznak a termékdíjügyekkel kapcsolatos mulasztási bírságra, lefoglalásra és elkobzásra is.
A termékdíjtörvény lehetőséget biztosít a törvényi kötelezettségek alóli mentességre éppúgy, mint a termékdíj visszaigénylésére, illetve speciális szabályok (pl. átalányfizetés) választására – természetesen csak a szigorú feltételek teljesítése esetén. Cikk sorozatunk következő része ezeket a lehetőségeket és a kapcsolódó kockázatokat járja majd körül.
A környezetvédelmi termékdíjról általában 1.
A környezetvédelmi termékdíjról általában 3. mentesség, visszaigénylés
A környezetvédelmi termékdíjról általában 4. speciális esetek