A kormánypárti képviselői önálló indítványként 2014. június 4-én benyújtott adózási saláta törvényjavaslat fél évvel elhalasztaná az úgynevezett időszaki elszámolású ügyletek áfa-kezelésének változásait. Az indítvány szerint az új szabályokat 2014. június 30. helyett, csak az olyan 2014. december 31-ét követően kezdődő elszámolási időszak esetén kellene először alkalmazni, amely tekintetében a fizetés esedékessége 2014. december 31-ét követő időpont.
Időszaki elszámolású ügylet minden folyamatos teljesítésű szolgáltatás, mint pl. bérbeadás, takarítás, könyvelés vagy azok a termékértékesítések (autóipar, élelmiszeripar, gyógyszer-kereskedelem stb.), ahol a felek időszakosan, például havonta, negyedévente számolnak el. Eddig ilyen esetben a fizetési határidő és az áfa szerinti teljesítési idő egybeesett. 2014 júliusától, illetve ha a most tervezett halasztás rendben hatályba lép 2015 januárjától azonban az érintett elszámolási időszak utolsó napja lesz a teljesítés időpontja, azaz az áfa-fizetési kötelezettség megállapításának időpontja is.
A változás egyrészt előrehozott áfa-finanszírozást tesz majd szükségessé ezeknél az ügyleteknél is. Azaz a vállalkozó már azelőtt köteles lesz az áfát megfizetni, mielőtt a vevő az ellenértéket megtérítené számára. Másrészt a bevezetést követő hónapokban kettős áfa-finanszírozási kötelezettséget is ró majd az új szabály az érintettekre, hiszen a régi szabály miatti és az új szabály miatti áfa fizetési kötelezettség összetorlódik. A szabály változás miatt a vállalkozások egy részének két elszámolási időszakban keletkezett -– vagyis feltehetőleg kétszeres mennyiségű -– áfát kell majd befizetniük.
Ezért azoknak a vállalatoknak, melyeknek éves forgalma nem haladja meg a 125 millió forintot, érdemes a pénzforgalmi elszámolási módot választaniuk. A többieknek a 2015-ös szerződésekben kikötött speciális fizetési határidők jelenthetnek megoldást, illetve végső soron az adóhatóság felé méltányossági kérelem nyújtható be. Ezek részleteiről lásd korábbi blogbejegyzésünket.
Az időszaki elszámolású ügyletek kezelésének változása mindezeken túl több adminisztrációval is jár majd, hiszen gyakrabban kell majd önellenőrzést végezniük azoknak a vállalkozásoknak, melyek pl. elszámolási ár alapján számláznak és áraikat később kiigazítják, ugyanis az árnövekmény miatt a jövőben kötelező lesz önellenőrzést végezniük. A számlázási programok felkészítése az új módszerre szintén több időt igényel majd.