HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Portfólió blogger

Címkék

1% (3) 2019 (1) 2021 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) A1 nyomtatvány (3) Adatexport-Generátor (4) adatkezelés (2) adatszolgáltatás (23) Adatszolgáltatási Health Check (1) adminisztráció (32) adó (1) adócsalás (8) adóelengedés (5) adóeljárás (2) adóellenőrzés (51) adóellenőrzések (19) adóelőleg-nyilatkozat (1) adóelőny (13) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adóhitel (2) adókedvezmény (64) adókönnyítés (8) adómentes (1) adómentes juttatás (6) adómérséklés (4) adórendszer (5) adótartozás (8) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adótörvény-változások 2020 ősz (4) adótörvény-változások 2021 nyári csomag (1) adóváltozás (8) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (6) adózás rendje (3) adózói minősítés (4) AES (1) áfa (81) áfa-bevallási tervezet (4) áfa-workshop (8) áfabevallás (11) áfacsalás (12) áfaegyenleg (6) áfakulcs (5) áfamentesség (2) áfareform (3) áfa health check (1) Ágoston Krisztián (12) agresszív adótervezési struktúrák (2) air (3) alanyi adómentesség (2) alapítvány (5) alkohol (1) állásidő (1) általános forgalmi adó (30) APA-eljárás (5) árfolyamkockázat (1) árfolyamkülönbözet (4) árfolyamnyereség (6) árfolyamveszteség (3) art (5) átalakulás (1) átalakulások könyvvizsgálata (1) átstrukturálás (1) áttérés euro alapú könyvelésre (1) automatikus információcsere (1) automatizálás (4) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (10) Bálint Orsolya (5) Bartha Noémi (1) befektetési jegy (2) beföldi összesítő jelentés (3) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelés (4) behajthatatlan követelések (3) belföldi összesítő jelentés (1) belterületbe vont ingatlan (1) BEPS (15) bércsökkentés (1) béren kívüli juttatás cafetéria (17) bérgyártás (3) bérszámfejtés (4) bértámogatás (8) beruházás (10) beszámoló (6) bevallás (2) bevallás-tervezet (2) big data (3) BIREG (2) bírság (35) bírságmértékek (1) bizalmi vagyonkezelés (1) biztosítás (1) Blacklist check (3) Bod Péter Ákos (1) Bökönyszegi Kitti (4) Brexit (1) cafetéria (13) cash box (1) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) COVID-19 (43) családi adókedvezmény (2) családi kedvezmény (1) családi vállalkozások (1) családtámogatási ellátások (2) csok (1) csökkentett munkaidő (1) csoportos biztosítás (1) csoportos konzultáció (1) csoportos tanácsadás (1) csoportos társasági adózás (7) DAC 6 (3) diák (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) digitalizáció (7) dohány (1) dohánytermékek (1) dr. Juhász Judit (5) dr. Menczel-Kiss Gellért (12) dr. Rácz Nóra (13) e-aláírás (1) e-kereskedelem (1) e-szigno (1) eelektromos autó (1) egészségbiztosítás (16) egészségügyi hozzájárulás (6) egészségügyi szolgáltatási járulék (7) egyéni vállalkozó (2) egyszerűsített beszámoló (1) egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás (1) egyszer használatos műanyagok (1) eho (9) eIDAS (1) EKAER (21) EKÁER (4) EKHO (2) elektromos töltőállomás létesítése (1) elektronikus kereskedelem (1) elektronikus ügyintézés (5) Elek Diána (28) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (3) ellenőrzött tőkepiaci ügyletek (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (2) energiaadó (2) energiahatékonyság (3) építőipar (1) értékpapír (3) eSZJA (5) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) EVA (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) évzárás (4) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (3) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (15) fejlesztési tartalék (6) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) finanszírozás (2) fizetési halasztás (2) fizetési könnyítés (1) fizetés nélküli szabadság (2) Fotiadi Ágnes (17) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (2) gazdasági intézkedések (4) GDPR (1) gépjárműadó (1) globális minimumadó (1) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (3) határokon átnyúló adótervezési konstrukció (2) határozatok formai hibái (1) hazai vállalatcsoportok (2) helyi iparűzési adó (14) hibrid eszközök (1) hipa (7) hitel (1) hitelesített adóalany (1) home office (5) hozam (1) HR (40) IFRS (3) illeték (8) importáfa (2) ingatlan (4) ingatlanfejlesztés (3) ingatlan bérbeadása (1) innovációs járulék (1) iparűzési adó (5) izoláció (1) Jancsa-Pék Judit (135) járulék (12) jegyzett tőke (3) jogdíj (3) jogorvoslat (2) jövedéki adó (3) jövedéki termékek (1) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (4) K+F (4) Kálmán Veronika (4) kamat (2) kamatjövedelmek adózása (3) kapcsolt vállalkozás (20) KATA (8) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kijárási tilalom (1) kiküldetés (19) kimentési kérelem (1) Király László György (3) kisadók (17) kisértékű küldemény (3) kiskereskedelmi különadó (3) kisvállalati adó (1) kitüntetés (1) KIVA (10) kivitel (1) kiviteli korlátozás (1) klímavédelem (1) kockázati biztosítás (1) költségtérítés (1) könyvelés (4) könyvelés automatizáció (1) könyvvizsgálat (5) környezetvédelem (8) környezetvédelmi termékdíj (14) koronavírus (34) kriptovaluta (1) ktd (7) külföldi munkavállalás (8) különadó (12) különös adó-visszatérítés (3) kúria jogegységi határozat (1) kurzarbeit (10) kutatás-fejlesztés (5) láncértékesítés (5) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerDigital (22) LeitnerLeitner (15) lekötött tartalék (1) logisztika (1) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (9) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megbízási jogviszony (1) megbízható adózó (3) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) mérleg (1) minimálbér (2) minimumadó (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkaerő-piaci támogatás (1) munkajog (5) munkavállalói résztulajdonosi program (2) munkaviszonyon felüli jövedelmek (1) M lapok (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) NAV áfabevallási asszisztens (2) NAV áfa bevallási tervezet (1) négy- vagy többgyermekes anyák kedvezménye (1) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetközi adóeljárások (12) nemzetközi adózás (25) nemzetközi fuvarozás (2) nemzetközi vállalatcsoportok (5) népegészségügyi termékadó (1) neta (1) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (3) nyilvántartás (19) nyugdíj (9) nyugdíj-előtakarékossági számla (5) nyugdíjasok járulékkötelezettsége (2) nyugdíjasok kiegészítő tevényesége (2) nyugdíjasok munkavállalása (3) nyugdíjas szövetkezet (2) nyugdíjbiztosítás (4) nyugdíjjárulék (2) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzés (1) önellenőrzési pótlék (2) one stop shop (1) önkéntes pénztár (1) online pénztárgégép (1) Online számla-adatszolgáltatás (4) online számla-adatszolgáltatás (22) online számlázás (22) online számlázó programok (23) országonkénti jelentés (6) OSS (1) osztalék (8) osztalék fizetési korlát (1) otthoni munkavégzés (1) Palicz Marianna (6) pályázat (2) Partner review (3) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) piaci értéken való értékelés (1) Pintér Gabriella (1) Posting irányelv (1) pótbefizetés (2) QES (1) quick fixies (9) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) rehabilitációs adó (2) rehabilitációs hozzájárulás (2) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (2) reprezentáció (1) részletfizetés (3) részmunkaidő (1) részvény (2) rokkantsági ellátás (1) SAF-T (1) saját tőke (2) semmisségi okok (1) Siklós Márta (40) Single use plastic (1) single vat area (1) social distance (1) start-up (2) SUP (1) szakképzési hozzájárulás (7) szálláshely-szolgáltatás (2) számlakorrekció (1) számlázó program (8) számvitel (23) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (34) személyi jövedelmadó bevallás (21) személyi kedvezmény (5) Szép-kártya (3) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szerződéses gyártás (3) szja (57) szochó (21) szociális hozzájárulás (23) szociális hozzájárulási adó (10) szokásos piaci ár (2) Taga György (2) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) támogatás (6) tao (15) társadalombiztosítás (18) társadalombiztosítási járulék (4) társasági adó (50) tartós befektetési számla (3) távértékesítés (1) távmunka (3) Taxand (2) TB (8) TBSZ (2) telephely (3) teljesítésekkel arányos bevétel-elszámolás (1) termékdíj (5) Timár Katalin (3) tőkeemelés (1) tőkehelyzet rendezése (3) tőkejövedelmek (9) tőkejövedelmek adózás cikksorozat (5) tőkekivonás (2) tőkepiaci ügylet adózása (2) tőketartalék (1) törzstőke (4) Tóth Dorottya (1) tőzsdei ügyletek (1) transzferár (40) transzferárazás (10) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (3) ügyfélkapu (2) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) utólagos adóalap-csökkentés (2) üzleti út (1) vagyonáthelyezés (1) vagyonkezelő alapítvány (3) vállalatirányítás (1) vállalkozásból kivont jövedelem (1) vállalkozók járulékfizetési kötelezettsége (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (6) vámeljárás (5) vámkezelés (2) VATs App (2) VAT Expert Group (1) védett kor (1) versenyképesség (2) VIES-validátor (3) webinárium (4) XML (1) XML-Validátor (3) XSD 2.0 (1) XSD 3.0 (1) • szociális hozzájárulási adó (1) Címkefelhő

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Adóváltozások - 2014 június

2014.06.24. 16:21 leitnerleitner

Idén nyáron az adótörvények kapcsán több módosító indítványt is tárgyalt az Országgyűlés. Az időszaki elszámolású ügyletek áfájával és a fejlesztési adókedvezmények új szabályaival foglalkozó indítványt június 23-án fogadták el. Az áfára, szja-ra, tao-ra vonatkozó további javaslatokat és egyéb módosításokat még tárgyalja az Parlament.

Budapest - Hungary.jpg

ÁFA - Időszaki elszámolású ügyletek

A tavaly év végi adótörvény módosítások alapján 2014. július 1-jével lépett volna életbe az a módosítás, amely előre hozza az időszaki elszámolású ügyletek teljesítési időpontját a fizetési határidőről az elszámolási időszak utolsó napjára. A nyári adó-salátatörvény azonban fél évvel elhalasztja az időszaki elszámolású ügyletekre vonatkozó új szabályok bevezetését. Eszerint az új szabályt arra az időszakra kell majd először alkalmazni, amelynek kezdő napja és a fizetési esedékessége is 2015. január 1-je utánra esik.

Ez egyrészt előrehozott áfa-finanszírozást tesz majd szükségessé ezeknél az ügyleteknél is, másrészt a bevezetést követő hónapokban kettős áfa-fizetési kötelezettséget is ró majd az érintettekre, hiszen a régi és az új szabály miatti kötelezettség összetorlódik. Az időszaki elszámolású ügyletek kezelésének változása mindezeken túl több adminisztrációval is jár majd, hiszen gyakrabban kell majd önellenőrzést végezniük azoknak a vállalkozásoknak, melyek pl. elszámolási ár alapján számláznak és áraikat később kiigazítják. A számlázási programok felkészítése az új módszerre szintén több időt igényel majd. A változással kapcsolatos további részletekről kapcsolódó blogbejegyzéseinkben már olvashattak.

Lesz dupla áfa fizetés, csak épp kapunk fél év haladékot

Dupla áfa fizetésre készülhetnek a vállalkozások

ÁFA – Távértékesítés és mini-One-Stop-Shop

Ez a módosító javaslat a távértékesítésekkel kapcsolatban 2015. január 1-jével hatályba lépő új európai uniós szabályokhoz illeszkedik. Ekkortól ugyanis a nem-adóalanyok, vagyis a magánszemélyek részére nyújtott rádiós és audiovizuális médiaszolgáltatási, telekommunikációs, valamint az elektronikus úton nyújtott szolgáltatások Európa-szerte a fogyasztás helye szerint (azaz a célországban) fognak adózni. Az elektronikus szolgáltatások alatt online boltok, webshopok, webportálok, mobilalkalmazás forgalmazók, e-könyv-értékesítők, távoktatók és más hasonló e-kereskedők szolgáltatásait kell érteni.

Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a fentiekkel foglalkozó adóalanyoknak akár mind a 28 tagországban adókötelezettsége keletkezhet. A fogyasztás helye szerinti adóztatás kiterjesztése ezért egyszerűsítést igényel, az úgynevezett mini-One-Stop-Shop („mini-OSS”) vagyis az egyablakos ügyintézési rendszer bevezetését, amely az áfa bevallási és befizetési kötelezettségek teljesítését a fogyasztó tartózkodási helyétől függetlenül az értékesítő államában teszi lehetővé. Ezáltal az értékesítőnek hazai pályán maradva a határon átnyúló ügyletei esetén is csupán egyetlen, a saját adóhatóságával kell szembesülnie jelentősen egyszerűbb adminisztrációval. A befizetett adót is a hatóságok osztják meg egymás között a teljesített ügyleteknek megfelelő arányban.

A mini-OSS ugyanakkor nem érinti a felszámítandó adó mértékét, melyet minden esetben az áfa szerinti teljesítési hely, azaz a nem adóalany fogyasztók letelepedése, lakó-, illetve tartózkodási helye határoz majd meg. Ez az Unió legmagasabb 27%-os áfa kulcsához szokott magyar média-, távközlési- és elektronikus szolgáltatások nyújtóinak kedvező változást hoz, hiszen külföldiek felé alacsonyabb áfa kulccsal számlázhatnak majd. Kedvezőtlenül érinti azonban a változás a magyar fogyasztókat, ha ilyen szolgáltatásokat külföldről rendelnek meg, mert a jövőben ők mindenképpen a magyar áfával növelt értékeket fizetik majd.

Hazánkban a változó áfa szabályok mellett bevezetik az egyablakos ügyintézési rendszert is. A változások 2015. január 1-jétől lépnek majd hatályba, ami az érintett vállalkozásoknak lehetőséget ad a felkészülésre.

ÁFA – acélipari fordított adózás

Az acéliparban tapasztalt áfa-csalások visszaszorítása érdekében a módosító törvény kihirdetését követő naptól fordított adózás lépne életbe. Az érintett termékköröket az áfa-törvény melléklete VTSZ szám hivatkozással fogja tartalmazni.

Személyi jövedelemadó – változnak az adómentes munkáltatói támogatás szabályai

2014. április 3-án megjelent az adómentes munkáltatói lakáscélú támogatás folyósításának szabályairól szóló 15/2014. (IV. 3.) NGM rendelet, amelynek megjelenését követő naptól, azaz április 4-től lehet adni a maximum 5 millió forintos adó- és járulékmentes támogatást a dolgozók lakáshitel törlesztéséhez vagy lakásépítéséhez és -vásárlásához. A rendelet tartalommal töltötte meg a személyi jövedelemadóról szóló törvény idén év elején bevezetett, a már meglévő, lakáscélú felhasználásra hitelintézettől vagy korábbi munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez, illetve a hitelhez kapcsoló-dó más kötelezettségek megfizetéséhez adható munkáltatói adómentes támogatás lehetőségét. A támogatás feltételeiről kapcsolódó blogbejegyzésünkből és esettanulmányainkból tájékozódhat.

A benyújtott salátatörvény pontosítást tartalmaz a lakáscélú támogatásokra vonatkozóan is, mert a támogatás lehetőségét kiterjeszti a hitelintézetektől felvett hiteleken túl a pénzügyi vállalkozásoktól felvett lakáscélú hitelekre is. A módosítás továbbá biztosítja a lakáscélú munkáltatói támogatás adómentességét akkor is, ha a támogatott lakás már nincs a munkavállaló tulajdonában, de a hitelt még ő fizeti.

Társasági adó – a fejlesztési adókedvezmény változásai

Az uniós támogatási szabályoknak megfelelően változnak a fejlesztési adókedvezmény-re vonatkozó szabályok. A 2014. június 4-én benyújtott adózási salátatörvény-javaslat tartalmazza a fejlesztési adókedvezmények új, 2014-2020-as EU költségvetési ciklusban érvényes szabályait. Ezek, valamint a Bizottság által 2014. március 11-én jóváhagyott 2014. július 1-jétől 2020 végéig alkalmazandó magyar regionális támogatási térkép újrarajzolják az állami támogatások hazánkban igénybe vehető palettáját.

A fejlesztési adókedvezmény a vállalkozás bejelentése vagy kérelme alapján szerezhető meg. Azonban az adókedvezményre vonatkozó jogosultság elveszik, ha a kérelmet a beruházás megkezdését követően nyújtják be. A kedvezmény a kérelem, bejelentés benyújtásakor hatályos rendelkezéseknek megfelelően vehető igénybe. A fejlesztési adókedvezmények változó szabályairól részletesen tájékozódhatnak blogbejegyzésünkben.

Társasági adó – jogszabályi rendelkezés alapján ingyenesen átadott eszköz mentesül a transzferárazás alól

A benyújtott módosító indítvány szerint nem kell majd a transzferár szabályokat alkalmazni a jogszabályi rendelkezés alapján az államnak vagy önkormányzatnak ingyenesen átadott eszközök vagy beruházások tekintetében, ha a kedvezményezettek az adózó kapcsolt vállalkozásai. A módosítás 2013-ra és 2014-re az adózó választása szerint alkalmazható.

Évközi hatállyal lépnek életbe a környezetvédelmi termékdíj új szabályai

2014. július 1-jével lép életbe a 2013 végén elfogadott környezetvédelmi termékdíjra vonatkozó módosítások utolsó, 3. szakasza. Az új szabályozás értelmében két jogintézmény jelenik meg a termékdíj törvényben, az ipari- és a kereskedelmi termékdíj-raktár, melyek célja a törvényalkotó szándéka szerint, hogy rugalmasabb alternatívát kínáljanak az átvállalási rendszerben, illetve biztosítsák az adóalanyoknál a forgótőkét. A termékdíj-raktárak üzemeltetéséhez szükséges engedélyt a Nemzeti Adó – és Vámhivatal adja ki, miután a törvényben meg-határozott feltételek teljesüléséről meggyőződött. Annak érdekében, hogy a termékdíj raktárak szabályozása megfelelően beépüljön a törvénybe, több definíció is pontosításra került (pl. termékdíj kötelezettség, visszaigénylés).

Szintén 2014. július 1-jétől változik az átvállalási szerződés engedélyezésének rendszere, mely az új kérelmekre vonatkozik. Az eddig nyilvántartásba vett szerződések érvényesek maradnak az átvállalási időszak végéig.

Reklámadó

Az Országgyűlés 2014. június 11-én kivételes eljárásban megszavazta a médiában széles körben vitatott reklámadó bevezetését, amely a Köztársasági Elnök aláírása után 2014. június 17-én kedden jelent meg a Magyar Közlönyben. A törvény kihirdetését követő 31. napon, azaz 2014. július 18-án lép hatályba. Az új adónem a reklámok közzétételét adóztatja, ám nem csupán a médiaszolgáltatókra, hanem szektortól függetlenül valamennyi jelentős reklámtevékenységet folytató vállalkozásra is hatással lesz, mivel az internetes reklámok közzétevőjére, illetve a reklámhordozót, reklám elhelyezésére szolgáló nyomtatott anyagot, épületet, járművet e célra hasznosítókra is kiterjed. Fontos ezért figyelemmel lenni pl. az áruházláncok saját reklám tevékenységére, mert az akciós újságokban vagy akár a járműveken, épületeken elhelyezett reklámok, ha azokhoz jelentős közvetlen költségek társulnak, akár adókötelezettséget is eredményezhetnek.

Az adó alapja a nettó árbevétel; saját célú reklám közzététele esetén a felmerült közvetlen költségek. A kapcsolt vállalkozások adóalapját összevonás után arányosítással kell megosztani. Kivételes szabályként idén az adóalap csökkenthető a korábbi években elhatárolt veszteség 50 százalékával. Az adó mértéke sávosan progresszív: az adóalap első 500 millió forintjáig 0%, míg a legfelső kulcs – az adóalap 20 milliárd forintot meghaladó része után – 40%. A reklámadót május 31-ig kell bevallani (adóelőleg-fizetés július 20-ig és október 20-ig; feltöltési kötelezettség december 20-ig).

Címkék: áfa adókedvezmény fejlesztési adókedvezmények béren kívüli juttatás cafetéria

süti beállítások módosítása