Jelen cikkünkben a munkatársaikat kiküldetésben alkalmazó munkáltatók bejelentési kötelezettségét mutatjuk be az Adóhatóság, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő és az illetékes Munkaügyi Hatóság felé.
Bejelentés a munkaügyi hatóságnak
Ha egy Európai Gazdasági Térségben működő cég Magyarországra küldi egy munkavállalóját, erről nyilatkoznia kell az illetékes munkaügyi hatóságnak legkésőbb a kiküldetés megkezdéséig magyar vagy angol nyelven a munkaügyi hatóság weboldalán (www.ommf.gov.hu) a Kiküldetések menüpont alatt.
Fontos külön kiemelni, hogy
- A nyilatkozat az A1 igazolást nem váltja ki.
- A bejelentést regisztrációt követően lehet megtenni. A regisztrációs felület a „Regisztráció” gombra kattintással érhető el. A regisztráció fennakadás nélkül teljesíthető, többen jelezték azonban típushibaként, hogy az Internet Explorer böngésző régebbi verzióinak használata mellett nem tudnak regisztrálni. Ez a probléma orvosolható más böngésző alkalmazásával (pl. Mozilla Firefox, Google Chrome) vagy az Internet Explorer frissítését követően. Regisztrációs probléma esetén javasoljuk a jelszó újbóli begépelését, ügyelve a kis- és nagybetűk megkülönböztetésére. Ha ez sikertelen, célszerű egy újabb regisztrációt megpróbálni, mivel a kiküldetés bejelentését bárki megteheti, lényegében bármely email címről. A regisztrációról – a regisztráció során megadott e-mail címre – az adatok feldolgozását követően a rendszer automatikus visszaigazolást küld. A regisztráció után megtehető bejelentés megtörténtéről azonban a bejelentő már nem kap külön elektronikus visszajelzést.
- A bejelentések, illetve az azokhoz kapcsolódóan rögzített adatok, a korábban regisztrált felhasználónévvel és jelszóval belépve, a bejelentő felület alján, a „Korábbi bejelentések” cím alatt a bejelentés-azonosítóra kattintva bármikor megtekinthetőek. A bejelentéseket az Innovációs és Technológiai Minisztérium Foglalkoztatás-felügyeleti Főosztálya heti rendszerességgel kontrollálja. Amennyiben az információk ellenőrzése során súlyos hiányosságra vagy hibára derül fény, azt a Foglalkoztatás-felügyeleti Főosztály jelzi a bejelentő felé.
- A weboldalon angol nyelvű probléma-bejelentésre, illetve információkérésre is lehetőség van. Az oldal angol nyelvű verziója a főoldalon, az angol zászlóra/”English” ikonra kattintva érhető el, ahol az „Information” gombra kattintva a postinggal kapcsolatos tudnivalókról tájékozódhat, a „Questions” gombra kattintva pedig a tárgykörbe tartozó kérdéseket tehet fel.
- Az adott munkáltatót ugyanazzal az e-mail címmel újra regisztrálni nem lehet, ugyanis egy regisztrációhoz csak egy e-mail cím tartozhat.
- A bejelentés során megadott adatok időközbeni módosítását, illetve a kiküldetésben bekövetkezett változásokat a rendszeren keresztül jelezni szükséges. A bejelentés módosítására, adott esetben annak – a kiküldetés meghiúsulása miatti – törlésére a kiküldetés megkezdése előtt van lehetőség. A bejelentés módosítására és törlésére szintén az adatszolgáltatásra létrehozott elektronikus felületen van mód. A korábban regisztrált felhasználónévvel és jelszóval belépve – a bejelentés nevére való kattintás után – lehetséges a szükséges műveletet elvégezni.
- Ha nem EGT tagállamból, hanem harmadik országból történik kiküldetés, a bejelentést regisztráció nélkül lehet megtenni a foglalkoztatas.felugyeletifoo@itm.gov.hu e-mail címen.
Az adatkezelést a munkaügyi hatóság végzi a kiküldetéséről szóló európai uniós irányelvek érvényesítéséből, valamint a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésből eredő kötelezettségek teljesítése céljából.
A bejelentés során az alábbi adatokat kell feltölteni a felületre:
- A küldőre vonatkozó adatok:
- neve
- címe, székhelye
- a küldő letelepedésének helye szerinti EGT-állam megjelölése
- a küldő állampolgársága, más EGT-államban honos, ott nyilvántartásba vett jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén a honossága szerinti EGT-állam nyilvántartásának megnevezése és a szolgáltató nyilvántartási száma
- a küldő vállalkozás képviselőjének, vagy ha az nem azonos a képviselővel, a hatósággal való kapcsolattartásért felelős személynek, kézbesítési meghatalmazottnak a megnevezése és lakcíme (székhelye)
- A tevékenységre vonatkozó adatok
- a folytatni kívánt szolgáltatási tevékenység megjelölése
- az adott szolgáltatási tevékenységre vonatkozó jogosultság igazolása
- az engedélyező vagy nyilvántartást vezető hatóság megnevezése
- a szolgáltató engedélyének vagy nyilvántartási száma (ha a szolgáltató szolgáltatási tevékenysége a szolgáltató letelepedésének helye szerinti EGT-államban engedélyhez vagy nyilvántartásba vételhez kötött)
- a szolgáltató nyilatkozata, hogy a tevékenységet határon átnyúló szolgáltatásnyújtás keretében kívánja folytatni
- A munkavégzésre vonatkozó adatok
- a határon átnyúló szolgáltatás keretében kiküldött munkavállalók várható száma
- a kiküldetés tervezett időtartama
- a kiküldetés kezdetének és végének megjelölés
- a munkavégzés helyének megjelölése
- a kiküldetésre okot adó szolgáltatás jellegének megjelölése
A munkaügyi hatóság az adatokat az elektronikus felületen történő benyújtás napjától számított 3 évig kezeli és a részére szolgáltatott adatokat kizárólag valamely tagállam illetékes hatóságának a megkeresése alapján, kizárólag abban az ügyben adhatja ki, amellyel kapcsolatban azokat kikérték.
Ha az ellenőrzés során a munkaügyi hatóság azt észleli, hogy a külföldi munkáltató a nyilatkozattételi és adatszolgáltatási kötelezettségének nem vagy hiányosan tett eleget, vagy a valóságnak nem megfelelő adatot szolgáltatott, a külföldi munkáltatót a hiányosság megszüntetésére kötelezi, és 30.000 Ft közigazgatási bírságot – amely megismételhető – szab ki, illetve tájékoztatja a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságot.
Bejelentés a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnek és az Adóhatóságnak
Az uniós szabályok lehetőséget biztosítanak arra, hogy magyar munkáltatók munkavállalóikat az Európai Gazdasági Térség valamely tagállamába, illetve Svájcba küldjék ki munkavégzés céljából.
Ha egy munkavállalót munkáltatója 24 hónapot meg nem haladó időre – melyet a fogadó állam hatóságának engedélyével meg lehet hosszabbítani – az említett országokba küldi dolgozni, a kiküldő tagállam társadalombiztosítási szabályai maradnak érvényben rá vonatkozóan.
Külföldről Magyarországra kiküldött munkavállaló esetén a külföldi munkáltató székhelye szerint illetékes egészségbiztosítási szerv a 24 hónapra kiadható A1 jelű nyomtatvánnyal igazolja, hogy a foglalkoztatott a kiküldő tagállamban rendelkezik társadalombiztosítással. Ebben az esetben Magyarországon az Európai Egészségbiztosítási Kártyával vehetők igénybe az orvosilag szükségessé váló ellátások.
Amennyiben az A1 jelű igazolás lejár, és nem hosszabbítják meg, de a külföldi munkavállalót továbbra is Magyarországon foglalkoztatják, a biztosítási jogviszony Magyarországra kerül. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon keletkezik járulék- és szociális hozzájárulási adó fizetési kötelezettség, melyet fő szabály szerint a külföldi munkáltató köteles teljesíteni. A munkavállaló biztosítási jogviszonyának kezdetét a 20T1041INT nyomtatványon kell bejelenteni. Amennyiben a külföldi munkáltató nem tesz eleget az ezzel kapcsolatos bejelentési, járulékfizetési és bevallási kötelezettségének, akkor a magánszemélynek kell megtennie ezt.
Az adatlapot papíralapon két példányban személyesen, vagy postai úton kell benyújtani a Kiemelt Adó- és Vámigazgatóságnak (Nemzeti Adó- és Vámhivatal Kiemelt Adó- és Vámigazgatóság, Általános Főosztály, 1410 Bp. Pf. 137.), vagy elektronikusan (ügyfélkapun keresztül) lehet elküldeni. Ha a bejelentést a foglalkoztatott saját maga teljesíti, akkor a nyomtatványt a foglalkoztatott állandó lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes megyei igazgatóságnak kell személyesen, postán vagy elektronikusan (az ügyfélkapun keresztül) lehet eljuttatni.
Az adatlapot a külföldi munkavállaló belföldi képviselője is benyújthatja, ilyenkor a benyújtásához a képviseleti jogosultságot előzetesen be kell jelenteni a NAV-hoz. Az elektronikusan benyújtott adatlapot a NAV csak akkor fogadja be, ha a benyújtó képviseleti jogosultságát előzetesen regisztrálta.
Az adatlap kitöltő programja és a hozzá tartozó útmutató az Általános Nyomtatványkitöltő Programban (ÁNYK) található, ami a NAV honlapján a www.nav.gov.hu → Nyomtatványkitöltő programok → Nyomtatványkitöltő programok → Programok részletes keresése útvonalon érhető el.
A biztosítás kezdetére vonatkozó bejelentést legkésőbb a biztosítás első napján, a biztosítás megszűnését és szünetelését 8 napon belül kell bejelenteni. A bejelentett adatokban bekövetkezett minden egyéb változásról, a változást követő 15 napon belül kell értesíteni a NAV-ot. Ha a bejelentést, változás-bejelentést elmulasztják, a NAV mulasztási bírságot szab ki.
Mivel a külföldi munkavállaló immár a magyar foglalkoztatottakkal azonos elbírálás alá esik, részére TAJ számot (NYT52,53 nyomtatvány) és adóazonosító jelet (20T34 nyomtatvány) kell igényelni, melynek során eljárhat személyesen vagy a munkáltató közreműködésével. A magyar biztosítási jogviszonyban a külföldi munkavállaló teljes körűen jogosult lesz a természetbeni és pénzbeli egészségbiztosítási, munkanélküliségi és anyasági ellátások igénybevételére. A nyugdíj szempontjából Magyarországon szerez biztosítási időt, mely a nyugdíjkorhatár betöltésekor a nyugdíj megállapítás szempontjából figyelembe vehető.
Forrás:
- Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) honlapja a Kiküldetés (POSTING) menüpont alatt
- http://www.neak.gov.hu/felso_menu/lakossagnak/ellatas_kulfoldon/biztositasi_kotelezettseg_eu_szerint/a_kikuldetes_szabalya_az_eu_ban
- https://adozasrolerthetoen.blog.hu/2015/03/23/elek_diana_kulfoldi_kikuldetesbol_szarmazo_jovedelmek_adoztatasa_jarulekkotelezettseg_es_ellatasokra