Noha a koronavírus terjedése világszerte felforgatott mindent, így a gazdasági és pénzügyi életet is, az élet mégsem állt meg teljesen, nem feledkezhetünk meg a március 20-án esedékes a február hónapról szóló áfabevallásról és befizetésről sem. E határidő betartása a hirtelen támadt cash-flow nehézségek közepette bizonyára számos vállalkozásnak nehézséget okoz. Ezért központi intézkedések lennének szükségesek, de jó hír, hogy ezek hiányában is van lehetőség a könnyítésre.
A befizetendő áfa elvileg olyan tételekből keletkezik, amelyet a vállalkozás már eladott, így az adóra kell, hogy legyen fedezet. Sajnos, ez még normál üzletmenet mellett sem teljesen igaz. Egyrészt az értékesítések bevételeiből kell mindenkinek kigazdálkodnia munkavállalók béreit és közterheit, a cég és az iroda fenntartásával kapcsolatos költségeket, és ebből kell teljesíteni a beszállítóknak esedékes kifizetéseket is, és csak ezután jön az áfa. Másrészt az, hogy egy bevételt kiszámláztunk, nem mindig jelenti azt, hogy az ellenérték be is folyt a bankszámlánkra vagy a kasszába. Tehát a vállalkozók, vállalatok pénzügyi helyzete egyébként is a folyamatosan változó a cash-flow függvénye, de most az egyes iparágakban jelentkező forgalomkiesés láncreakciót válthat ki, és fizetésképtelenséget okozhat az egész gazdaságban. A járvány miatt elmaradt vásárlások ezért különösen nagy nehézségeket tudnak okozni az adófizetésekben.
Ezért lenne jó, ha a magyar döntéshozók is követnék a más országokban már látható adókönnyítési gyakorlatot, amely lehetővé tenné az adó fizetésének pótlékmentes halasztását, illetve a szintén pótlékmentes részletfizetési lehetőségeket.
A gyakorlatban sokaknak juthat eszébe az a lehetőség is, hogy cash-flow hiányában alacsonyabb fizetendő adót vallanak be, és csak a pénz rendelkezésre állásakor korrigálják adójukat önellenőrzés keretében. Ez ugyan nem hibátlan megoldás, azonban rövid távon valóban alkalmas az adóhatósági inkasszó elkerülésére. Nos, a jelen helyzetben előnyös lenne, ha ezeket az önellenőrzéseket is pótlékmentesen lehetne elvégezni.
Kedvező lenne továbbá az is, ha a fizetési kedvezmények igénylésének szabályait tennék rugalmasabbá. Központi intézkedések hiányában sincs azonban minden veszve különösen a megbízható adóalanyok számára!
Az adóhatóság negyedévente elvégzi az adóalanyok minősítését, az úgy nevezett „megbízható adóalanyok” olyan cég lehet, amely
- legalább három éve folyamatosan működik, vagy legalább három éve áfa-regisztrált adóalanynak minősül
- a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem áll(t) csőd-, felszámolási, illetve kényszertörlési eljárás, illetve adószám törlés hatálya alatt
- ugyanezen idő alatt adókülönbözetet, illetve mulasztási bírságot nem, vagy csak az értékhatárok alatt állapítottak meg nála
- a tárgyévben és az azt megelőző négy évben nem volt NAV végrehajtás alatt
- nettó adótartozása nem haladja meg az ötszázezer forintot
- nem minősül kockázatos adózónak, és a tárgyévre vonatkozó adóteljesítménye pozitív.
Az ilyen minősítésű adózók elektronikusan előterjesztett kérelmére az adóhatóság gyorsan tud fizetési könnyítést biztosítani legfeljebb 1,5 millió forint összegű adótartozásig anélkül, hogy vizsgálnák, hogy kinek a hibájából alakult ki a fizetési nehézség, vagy, hogy valóban átmeneti jellegű-e. A jelenleg érvényes normál szabályok szerint a kifizető által magánszemélytől levont adó- és járulékkötelezettségek kivételével évente egy alkalommal legfeljebb 12 havi pótlékmentes fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezhetnek. Ez az úgy nevezett automatikus fizetési könnyítés.
Az automatikus könnyítés értékhatára felett is lehet fizetési kedvezményt kérelmezni kizárólag elektronikusan úton a NAV honlapjáról (www.nav.gov.hu) letölthető űrlapokon. Ugyanígy kérhetik a „megbízható”-nak nem minősített adózók is a kedvezményt. Kérelemmel a fizetési kötelezettség halasztható, kérhető a részletekben történő megfizetés, továbbá a mérséklés és az elengedés is. A fizetési kedvezmények elbírálása során vizsgálják, hogy a konkrét esetben a méltányosság gyakorlásának törvényi feltételei fennállnak-e vagy sem.
A kérelmeket főszabály szerint első fokon a NAV megyei (fővárosi) illetékes igazgatósága Fizetési Kedvezmények Osztálya felé kell benyújtani. Normál esetben a gazdálkodó szervezet – ide nem értve az egyéni vállalkozót – által kezdeményezett fizetési könnyítésre, adómérséklésre irányuló eljárás illetéke 10.000 forint, amelyet a Magyar Államkincstárnál vezetett 10032000-01076064 számlára kell megfizetni (NAV eljárási illetékhez kapcsolódó befizetések bevételi számla) átutalással.
Jogi személy és egyéb gazdálkodó szervezet esetében a pótlék és bírságtartozás kivételes méltánylást érdemlő körülmény esetén mérsékelhető (engedhető el), különösen akkor, ha e tartozások megfizetése az adózó gazdálkodását ellehetetlenítené – a jelenlegi speciális vírushelyzet bizonyára ebbe a kategóriába sorolható. A mérséklést ott szokták alkalmazni, ahol a tartozás mérséklésével a racionális gazdálkodás még helyreállítható vagy elősegíthető.
Javasoljuk tehát mindenkinek, hogy gondolja át lehetőségeit, szükség esetén forduljon könyvelőhöz, adótanácsadóhoz segítségért a kérelmek előkészítésében és benyújtásában.