HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (3) 2019 (1) 2021 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) A1 nyomtatvány (3) Adatexport-Generátor (4) adatkezelés (2) adatszolgáltatás (23) Adatszolgáltatási Health Check (1) adminisztráció (32) adó (1) adócsalás (8) adóelengedés (5) adóeljárás (2) adóellenőrzés (51) adóellenőrzések (19) adóelőleg-nyilatkozat (1) adóelőny (13) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adóhitel (2) adókedvezmény (64) adókönnyítés (8) adómentes (1) adómentes juttatás (6) adómérséklés (4) adórendszer (5) adótartozás (8) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adótörvény-változások 2020 ősz (4) adótörvény-változások 2021 nyári csomag (1) adóváltozás (8) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (6) adózás rendje (3) adózói minősítés (4) AES (1) áfa (81) áfa-bevallási tervezet (4) áfa-workshop (8) áfabevallás (11) áfacsalás (12) áfaegyenleg (6) áfakulcs (5) áfamentesség (2) áfareform (3) áfa health check (1) Ágoston Krisztián (12) agresszív adótervezési struktúrák (2) air (3) alanyi adómentesség (2) alapítvány (5) alkohol (1) állásidő (1) általános forgalmi adó (30) APA-eljárás (5) árfolyamkockázat (1) árfolyamkülönbözet (4) árfolyamnyereség (6) árfolyamveszteség (3) art (5) átalakulás (1) átalakulások könyvvizsgálata (1) átstrukturálás (1) áttérés euro alapú könyvelésre (1) automatikus információcsere (1) automatizálás (4) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (10) Bálint Orsolya (5) Bartha Noémi (1) befektetési jegy (2) beföldi összesítő jelentés (3) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelés (4) behajthatatlan követelések (3) belföldi összesítő jelentés (1) belterületbe vont ingatlan (1) BEPS (15) bércsökkentés (1) béren kívüli juttatás cafetéria (17) bérgyártás (3) bérszámfejtés (4) bértámogatás (8) beruházás (10) beszámoló (6) bevallás (2) bevallás-tervezet (2) big data (3) BIREG (2) bírság (35) bírságmértékek (1) bizalmi vagyonkezelés (1) biztosítás (1) Blacklist check (3) Bod Péter Ákos (1) Bökönyszegi Kitti (4) Brexit (1) cafetéria (13) cash box (1) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) COVID-19 (43) családi adókedvezmény (2) családi kedvezmény (1) családi vállalkozások (1) családtámogatási ellátások (2) csok (1) csökkentett munkaidő (1) csoportos biztosítás (1) csoportos konzultáció (1) csoportos tanácsadás (1) csoportos társasági adózás (7) DAC 6 (3) diák (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) digitalizáció (7) dohány (1) dohánytermékek (1) dr. Juhász Judit (5) dr. Menczel-Kiss Gellért (12) dr. Rácz Nóra (13) e-aláírás (1) e-kereskedelem (1) e-szigno (1) eelektromos autó (1) egészségbiztosítás (16) egészségügyi hozzájárulás (6) egészségügyi szolgáltatási járulék (7) egyéni vállalkozó (2) egyszerűsített beszámoló (1) egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás (1) egyszer használatos műanyagok (1) eho (9) eIDAS (1) EKAER (21) EKÁER (4) EKHO (2) elektromos töltőállomás létesítése (1) elektronikus kereskedelem (1) elektronikus ügyintézés (5) Elek Diána (28) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (3) ellenőrzött tőkepiaci ügyletek (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (2) energiaadó (2) energiahatékonyság (3) építőipar (1) értékpapír (3) eSZJA (5) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) EVA (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) évzárás (4) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (3) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (15) fejlesztési tartalék (6) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) finanszírozás (2) fizetési halasztás (2) fizetési könnyítés (1) fizetés nélküli szabadság (2) Fotiadi Ágnes (17) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (2) gazdasági intézkedések (4) GDPR (1) gépjárműadó (1) globális minimumadó (1) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (3) határokon átnyúló adótervezési konstrukció (2) határozatok formai hibái (1) hazai vállalatcsoportok (2) helyi iparűzési adó (14) hibrid eszközök (1) hipa (7) hitel (1) hitelesített adóalany (1) home office (5) hozam (1) HR (40) IFRS (3) illeték (8) importáfa (2) ingatlan (4) ingatlanfejlesztés (3) ingatlan bérbeadása (1) innovációs járulék (1) iparűzési adó (5) izoláció (1) Jancsa-Pék Judit (135) járulék (12) jegyzett tőke (3) jogdíj (3) jogorvoslat (2) jövedéki adó (3) jövedéki termékek (1) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (4) K+F (4) Kálmán Veronika (4) kamat (2) kamatjövedelmek adózása (3) kapcsolt vállalkozás (20) KATA (8) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kijárási tilalom (1) kiküldetés (19) kimentési kérelem (1) Király László György (3) kisadók (17) kisértékű küldemény (3) kiskereskedelmi különadó (3) kisvállalati adó (1) kitüntetés (1) KIVA (10) kivitel (1) kiviteli korlátozás (1) klímavédelem (1) kockázati biztosítás (1) költségtérítés (1) könyvelés (4) könyvelés automatizáció (1) könyvvizsgálat (5) környezetvédelem (8) környezetvédelmi termékdíj (14) koronavírus (34) kriptovaluta (1) ktd (7) külföldi munkavállalás (8) különadó (12) különös adó-visszatérítés (3) kúria jogegységi határozat (1) kurzarbeit (10) kutatás-fejlesztés (5) láncértékesítés (5) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerDigital (22) LeitnerLeitner (15) lekötött tartalék (1) logisztika (1) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (9) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megbízási jogviszony (1) megbízható adózó (3) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) mérleg (1) minimálbér (2) minimumadó (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkaerő-piaci támogatás (1) munkajog (5) munkavállalói résztulajdonosi program (2) munkaviszonyon felüli jövedelmek (1) M lapok (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) NAV áfabevallási asszisztens (2) NAV áfa bevallási tervezet (1) négy- vagy többgyermekes anyák kedvezménye (1) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetközi adóeljárások (12) nemzetközi adózás (25) nemzetközi fuvarozás (2) nemzetközi vállalatcsoportok (5) népegészségügyi termékadó (1) neta (1) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (3) nyilvántartás (19) nyugdíj (9) nyugdíj-előtakarékossági számla (5) nyugdíjasok járulékkötelezettsége (2) nyugdíjasok kiegészítő tevényesége (2) nyugdíjasok munkavállalása (3) nyugdíjas szövetkezet (2) nyugdíjbiztosítás (4) nyugdíjjárulék (2) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzés (1) önellenőrzési pótlék (2) one stop shop (1) önkéntes pénztár (1) online pénztárgégép (1) online számla-adatszolgáltatás (22) Online számla-adatszolgáltatás (4) online számlázás (22) online számlázó programok (23) országonkénti jelentés (6) OSS (1) osztalék (8) osztalék fizetési korlát (1) otthoni munkavégzés (1) Palicz Marianna (6) pályázat (2) Partner review (3) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) piaci értéken való értékelés (1) Pintér Gabriella (1) Posting irányelv (1) pótbefizetés (2) QES (1) quick fixies (9) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) rehabilitációs adó (2) rehabilitációs hozzájárulás (2) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (2) reprezentáció (1) részletfizetés (3) részmunkaidő (1) részvény (2) rokkantsági ellátás (1) SAF-T (1) saját tőke (2) semmisségi okok (1) Siklós Márta (40) Single use plastic (1) single vat area (1) social distance (1) start-up (2) SUP (1) szakképzési hozzájárulás (7) szálláshely-szolgáltatás (2) számlakorrekció (1) számlázó program (8) számvitel (23) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (34) személyi jövedelmadó bevallás (21) személyi kedvezmény (5) Szép-kártya (3) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szerződéses gyártás (3) szja (57) szochó (21) szociális hozzájárulás (23) szociális hozzájárulási adó (10) szokásos piaci ár (2) Taga György (2) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) támogatás (6) tao (15) társadalombiztosítás (18) társadalombiztosítási járulék (4) társasági adó (50) tartós befektetési számla (3) távértékesítés (1) távmunka (3) Taxand (2) TB (8) TBSZ (2) telephely (3) teljesítésekkel arányos bevétel-elszámolás (1) termékdíj (5) Timár Katalin (3) tőkeemelés (1) tőkehelyzet rendezése (3) tőkejövedelmek (9) tőkejövedelmek adózás cikksorozat (5) tőkekivonás (2) tőkepiaci ügylet adózása (2) tőketartalék (1) törzstőke (4) Tóth Dorottya (1) tőzsdei ügyletek (1) transzferár (40) transzferárazás (10) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (3) ügyfélkapu (2) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) utólagos adóalap-csökkentés (2) üzleti út (1) vagyonáthelyezés (1) vagyonkezelő alapítvány (3) vállalatirányítás (1) vállalkozásból kivont jövedelem (1) vállalkozók járulékfizetési kötelezettsége (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (6) vámeljárás (5) vámkezelés (2) VATs App (2) VAT Expert Group (1) védett kor (1) versenyképesség (2) VIES-validátor (3) webinárium (4) XML (1) XML-Validátor (3) XSD 2.0 (1) XSD 3.0 (1) • szociális hozzájárulási adó (1) Címkefelhő

Milyen munkajogi és társadalombiztosítási szabályok vonatkoznak a koronavírus járvány idején külföldön munkát vállalókra

2020.05.04. 10:54 leitnerleitner

Az Európai Bizottság 2020. március 30-án kiadott tájékoztatója megfogalmazza az Unió tagállamaiban határmenti, szezonális, kiküldött munkavállalóként és több tagállamban párhuzamosan munkát végzők munkajogi és társadalombiztosítási viszonyára vonatkozó elveket.

map-of-europe-2426540_960_720_1.jpg

 

1. Határmenti munkavállalók

Ha valaki másik uniós országban dolgozik, mint ahol él, és oda naponta vagy legalább hetente egyszer visszatér, az határmenti ingázónak, más néven határmenti munkavállalónak minősül az uniós jog értelmében.

Ugyanakkor a koronavírus-járvány miatt a legtöbb európai uniós ország lezárta a határait, és nagyrészt már csak a saját állampolgáraikat engedik be. Ez nyilván különösen negatívan érintette az ingázókat. Érdekükben adott ki az Európai Bizottság márciusában ajánlást, melynek értelmében a tagállamoknak lehetővé kell tenniük az ingázó munkavállalók szabad és gyors határátlépését. Ezzel összhangban történtek már Magyarországon is intézkedések, hiszen az elmúlt időszakban több szomszédos országba is lehetővé vált a munkavállalási célú napi ingázás, tehát ilyen esetben a dolgozók mentesülnek a 14 napra előírt hatósági karantén, valamint a külföldiekre vonatkozó beléptetési tilalom alól.

Ha azonban a célország mégsem engedi be az ingázókat, a munkavégzés ellehetetlenülésének következményeire annak az EU tagállamnak a joga lesz az irányadó, ahol a munkavállaló rendszeresen dolgozott. A munkavállalók Unión belüli szabad mozgásáról szóló rendelet szerint a határmenti ingázó munkavállalót ugyanolyan szociális és adókedvezmények illetik meg, mint a tagállam állampolgárait.

Nem változtat a helyzeten az sem, ha az ingázó a beutazási korlátok miatt csak távmunkában tudja ellátni a feladatát. Továbbra is az ingázó munkavállaló foglalkoztatása szerinti tagállam joga marad irányadó a munkaszerződésére, és ugyanolyan szociális és adókedvezmények illetik meg, mint a munkavégzés helye szerinti tagállam állampolgárait. Ez a helyzet a társadalombiztosítási jogviszonyát sem változtatja meg: a társadalombiztosítási ellátásokra alapvetően a foglalkoztatásának helye szerinti tagállam rendelkezései szerint jogosult, hiszen a munkaviszonya alapján ott biztosított. Abban az esetben azonban, amennyiben lakhelye tagállamában történő távmunkavégzés (otthoni munkavégzés) során megbetegszik, és a beutazási korlátok miatt nem áll módjában igénybe venni a foglalkoztatása szerinti tagállam társadalombiztosítási ellátásait, úgy a saját hazai tagállamának ellátását is jogosult igénybe venni az úgynevezett S1 formanyomtatvány bemutatásával.

Abban a sajnálatos esetben, ha a jelenlegi helyzetben a határ menti ingázó elveszti a munkáját, a saját államától igényelheti a munkanélküliekre vonatkozó ellátást, ennek az uniós tagállamnak a vonatkozó előírásai szerint.

2. Párhuzamos munkavégzés az Európai Gazdasági Térség tagállamaiban

Párhuzamos munkavégzés estén a munkáltatóval/munkáltatókkal megkötött munkaszerződések joga és az adott tagállambeli nemzeti munkajogi előírások érvényesülnek a koronavírus ideje alatt is. A társadalombiztosítási jogviszony szempontjából döntő kritérium, hogy valaki hol végzi a tevékenysége jelentős részét.

a) A tevékenységének jelentős részét a lakóhelye szerinti tagállamban végzi

Ha valaki két vagy több EU tagállamban dolgozik, de a lakóhelye szerinti tagállamban jelentős mértékben, akkor a lakóhely szerinti tagállam jogszabályait kell alkalmazni esetében. Vagyis ha a munkavállaló belföldön folytatott tevékenységéhez kapcsolódó munkaidő vagy munkabér (egyéb díjazás) eléri az összes munkaidő/munkabér (díjazás) 25%-át. Ennek megállapítására a megyei/fővárosi kormányhivatal az elmúlt 12 hónap és a következő 12 hónap várható tevékenységét vizsgálja.

Ha valaki a járvány előtt a lakóhelye szerinti tagállamban volt biztosított, de most a koronavírus miatti határzárak vagy a másik tagállamban végzett távmunka miatt nem tudja a tevékenysége jelentős részét a lakóhely szerinti tagállamban folytatni, az a koronavírus ideje alatt nem lesz kihatással az eddigi társadalombiztosítási jogviszonyára. Tehát továbbra is a lakóhelye szerinti tagállamban kell járulékokat fizetnie és itt lesz jogosult teljes körűen az egészség és nyugdíjbiztosítási ellátásokra is. A lakóhelytől eltérő másik tagállamban pedig az EU egészségbiztosítási kártyával veheti igénybe az orvosilag szükségessé váló ellátásokat.

b) A tevékenységének jelentős részét NEM a lakóhelye szerinti tagállamban végzi 

Ha valaki nem végez jelentős mértékű munkát a lakóhelye szerinti tagállamban, és ezért a másik tagállamban működő munkáltató székhelye szerinti tagállam joga érvényes a társadalombiztosítási jogviszonyra, akkor pusztán a határzárak, az otthoni munkavégzés vagy betegség miatt nem fog megváltozni a társadalombiztosítási helyzet. Amennyiben a lakóhelytől eltérő munkavégzés államában rendelkezik valaki A1 nyomtatvánnyal, az továbbra is érvényben marad a koronavírus idején is.

A párhuzamos munkavégzés fentiektől eltérő eseteiben – például munkavégzés 3-4 tagállamban, de egyik sem lakóhelye szerinti tagállam –, és a határzárak vagy más okok miatt nem tud munkát végezni, és ez megváltoztatná a társadalombiztosítás államát, akkor a jelenlegi biztosítása államában működő munkáltatója kérelmet nyújthat be az illetékes intézményhez, kérve az eddigi társadalombiztosítási jogviszony folytatását.

Amennyiben még él a munkavégzés államában a jogviszony, de az érintett nem tud ott tartózkodni, és a lakóhely szerinti államban beteg lesz, akkor az S1 nyomtatvánnyal lehet igénybe venni a lakóhely államában az orvosi ellátásokat.

3. Kiküldöttek társadalmi helyzete

Munkajogi értelemben kiküldött egy munkavállaló, ha munkaviszonyban áll a kiküldő vállalkozással, és az saját nevében és saját irányítása alatt, a kiküldő és a fogadó vállalkozás között létrejött szerződés alapján küldte ki, vagy egy vállalatcsoport tulajdonában lévő, más tagállamban működő telephelyre vagy vállalkozáshoz irányítja, esetleg munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vagy munkaerőt rendelkezésre bocsátó vállalkozásként küldi ki. A kiküldetés ideje alatt a kiküldő munkáltatóval kötött munkaszerződés előírásai vonatkoznak a munkavállalókra, de a jelenleg hatályos EU irányelv előírja, hogy az alábbi területeken a munkavállalót fogadó államéval azonos jogok illetik meg minimálisan:

  • maximális munkaidő és minimális pihenőidő;
  • minimális éves szabadság;
  • bérszint, beleértve a túlóradíjakat; ez a pont nem vonatkozik a kiegészítő foglalkozási nyugdíjrendszerekre;
  • munkavállalók rendelkezésre bocsátásának feltételei, különösen a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások esetében;
  • munkahelyi egészség, biztonság és higiénia;
  • védő intézkedések a várandós vagy gyermekágyas nők, gyermekek és fiatalok munkaviszonyára vonatkozó szabályokat illetően;
  • férfiak és nők közötti egyenlő bánásmód és más megkülönböztetést tiltó rendelkezések.

Ez a koronavírus ideje alatt sem változik. Társadalombiztosítási értelemben a munkavállaló, amennyiben munkáltatója az EGT tagállamok valamelyikébe vagy Svájcba küldi ki, legfeljebb 24 hónapig marad a kiküldő tagállam társadalombiztosítási szabályainak hatálya alatt. Ennek az időtartamnak a további hosszabbítása a fogadó állam hatóságának döntése alapján lehetséges.

a) Már a koronavírus járvány előtt megkezdett kiküldetés, tartózkodás a fogadó tagállamban a járvány ideje alatt is 

Ha valaki a koronavírus járvány előtt kezdte el a munkát a fogadó államban és a járvány ideje alatt is ott tartózkodik, a fogadó állam határzár vagy egyéb megszorítási intézkedései nem lesznek hatással rá. A kiküldetés ideje automatikusan folytatódik, és a munkavállaló kiküldő tagállamban marad biztosított. Ha időközben lejár az A1 nyomtatvány érvényessége, kérheti annak meghosszabbítását munkáltatóján keresztül.

b) A kiküldetés a járvány előtt megkezdődött, de a munkavállaló a járvány ideje alatt más tagállamban kénytelen/szeretne tartózkodni

Ha valaki már a járvány előtt kezdte el a munkát a fogadó államban, azonban a járvány ideje alatt más tagállamban kénytelen/szeretne tartózkodni, akkor a fogadó állam határzár és egyéb korlátozó intézkedései hatással lesznek a kiküldetésre. Ezért fontos, hogy a döntés előtt megtudni, hogy amennyiben valaki a kiküldetése ideje alatt a koronavírus vészhelyzet miatt elhagyja a fogadó államot, kaphat-e engedélyt a tevékenysége folytatására a fogadó államba való későbbre tervezett visszatéréskor. Ha nem, akkor a kiküldő munkáltatónak érdemes felvenni a kapcsolatot a kiküldetés állama illetékes intézményével az A1 nyomtatvány meghosszabbítása vagy újbóli kibocsátása érdekében.

c) A kiküldetés csak a járvány után kezdődik meg

Amennyiben már kérelmezték az A1 nyomtatványt a kiküldetés államában, de csak a járvány vége után kezdődik el, akkor a fogadó államban bevezetett határzár vagy egyéb korlátozások miatt előfordulhat, hogy csak az előre tervezetthez képest egy későbbi időpontban lehetséges ez. Ebben az esetben a kiküldőnek érdemes felvenni a kapcsolatot a kiküldetés államának illetékes intézményével az A1 nyomtatvány érvényességi időtartamának megítélésére – szükség esetén meghosszabbítására vagy újbóli kibocsátására – vonatkozóan.

Címkék: társadalombiztosítás HR TB koronavírus COVID-19

süti beállítások módosítása