Azok számára, akiknek több különböző államból folynak be bevételeik, több országban vannak befektetéseik, vagy akik a világon utazgatva távolról dolgoznak, a legjobb megoldás, ha global mobility területén jártas szakemberhez fordulnak, és őt bevonva határozzák meg az alábbi kérdéseket:
- Hol van az adóügyi illetőségük? Ha itthon, akkor
- milyen formában működjenek?
- hol kell adózniuk bevételeik után?
- hol lesznek biztosítottak?
- ha van jelentős befektetésük, ingatlanjaik külföldön, akkor hogyan adóznak itthon és a forrásállamban ezek után?
- hogyan készítsék el az éves szja bevallásukat?
Ma már gyakrabban találkozunk ilyen kérdésekkel, mivel egyre több a világpolgár módjára élő ember. Ahogy a nemzetközi befektetési portfólióval rendelkező vagyonos magánszemélyek is kezdik felismerni, hogy egyrészt nem úszhatják meg az adózást külföldi befektetéseik után, másrészt nagyon bonyolult számos különböző adójogában kiigazodni. Reméljük, egyre többen fordulnak a LeitnerLeitner Global Mobility Üzletágához közvetlenül vagy befektetési tanácsadóikon keresztül.
Globális helyzetek nemcsak a magánemberek szintjén fordulhatnak elő, hanem a vállalkozások működése is átnyúlhat az országhatárokon.
Ezeknek a helyzeteknek a személyi jövedelemadózás mellett társasági adóval, transzferárazással kapcsolatos vetületei is lehetnek, ahogy munkajogi, számviteli kérdések is felmerülnek.
Például ha külföldi cégek vesznek részt – különösen, ha több különböző ország állampolgárai a munkavállalók – magyarországi projektekben, már az elején végig kell gondolni ezeket a kérdéseket, de évzáráskor is érdemes még egyszer átnézni a korábbi döntéseket.
Milyen kérdések-dilemmák merülnek fel az ilyen helyzetekben?
Több állam érintettsége esetén a foglalkoztatással és személyi jövedelemadózással kapcsolatos kérdéseket global mobility szakértő tudja a legjobban megválaszolni. Felmerül, hogy
- szükséges-e tartózkodási, munkavállalási engedély a munkavállalók számára?
- hol kell a munkavállalóknak a bér és az egyéb juttatások után megfizetni a személyi jövedelemadót és a társadalombiztosítási járulékokat?
- be kell-e jelenteni a munkavállalókat és a céget a NAV-nál?
- szükség van-e kiküldetési megállapodásra?
Ha a szakértő tovább lát az orránál, akkor rájön, hogy ugyanez a helyzet más adónemekkel kapcsolatban is kérdések – pl. társasági adó, transzferárazás és áfa – is felmerülnek majd:
- Keletkezik-e a cégnek adójogi és áfa szempontú telephelye Magyarországon?
- Ha igen, hogy szükséges átcsoportosítani a nyereség egy részét ide? Hogyan és milyen mértékben történjen a költségek átszámlázása a telephelyre?
- Munkajogi vetületek:
- Szükséges-e munkaszerződés módosítás a magyarországi munkavégzés időtartamára?
- Milyen bejelentkezési kötelezettségeket kell teljesítenie a cégnek itthon a munkavállalók kiküldetését és az ezzel kapcsolatos munkavédelmi előírásokat illetően?
- Könyvelést érintő problémák:
- Ha telephely keletkezik, és a jövőben más projekteket és komolyabb jelenlétet terveznek Magyarországon, akkor kell-e fióktelepet vagy vállalkozást alapítani itthon?
- Vannak-e ezzel kapcsolatos könyvelési kérdések?
A LeitnerLeitner tanácsadói komplexen kezelik ezt a helyzetet, hiszen a Globál Mobility Üzletág központi területe a munkavállalók határon átnyúló foglalkoztatásával, a rugalmas, atipikus munkavégzéssel kapcsolatos kérdések, de a helyzetben felmerülő összes problémára választ keresünk. Ha egy speciális kérdés speciális tudást igényel, bevonjuk a LeitnerLeitner más szakterületen jártas szakértőit vagy a LeitnerLaw munkatársait.
Vagyis nem csőlátással, szakbarbárként közelítünk egy-egy kérdéshez, nálunk az ügyfél, aki a kérdést felteszi, áll a középpontban. Teljes egészében szeretnénk megérteni helyzetét, és minden a kapcsolódó kockázatra felhívjuk a figyelmet, és segítünk kezelni a már bekövetkezett válsághelyzeteket is.