HTML

A LeitnerLeitner az adózás minden területére kiterjedő teljes körű hazai és nemzetközi adótanácsadást, könyvelést és bérszámfejtést, könyvvizsgálatot, illetve transzferár-támogatást nyújt ügyfeleinek. 2024-től pedig a LeitnerLaw Ügyvédi Irodával együttműködve ügyfeleinket a gazdasági jog legkülönbözőbb kérdéseiben is segítjük. Legyen szó komplex tranzakciók elemzéséről, adótervezésről vagy a tranzakciók jogi előkészítéséről, bármely területen kérheti a LeitnerLeitner és a LeitnerLaw tanácsát. Forduljon hozzánk bizalommal speciális céghelyzetekben is! Szolgáltatásaink közös jellemzője a holisztikus megközelítés: az adózással, könyveléssel, bérszámfejtéssel, könyvvizsgálattal, transzferárazással és jogi tanácsadással kapcsolatos feladatokat egységben kezeljük, problémájára valódi megoldást kínálunk.

Portfólió blogger

Címkék

0 kibocsátást célzó beruházás (1) 1% (4) 2019 (1) 2021 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) A1 nyomtatvány (3) adatelemzés (6) Adatexport-Generátor (4) adatkezelés (3) adatszolgáltatás (36) Adatszolgáltatási Health Check (1) adatvédelem (1) adminisztráció (38) adó (1) adóamnesztia (2) adócsalás (12) adóelengedés (5) adóeljárás (3) adóellenőrzés (60) adóellenőrzések (28) adóelőleg-nyilatkozat (2) adóelőny (17) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adóhitel (2) adókedvezmény (82) adókiegyenlítés (2) adókönnyítés (10) adomány (1) adómentes (5) adómentes juttatás (10) Adómentes juttatások (2) Adómentes közösségi értékesítés (2) adómérséklés (4) adórendszer (5) adótartozás (9) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adótörvény-változások 2020 ősz (4) adótörvény-változások 2021 nyári csomag (1) adótörvényváltozások 2023 (2) adóügyi büntetőjog (1) adóügyi eljárásjog (1) adóváltozás (19) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (6) adóváltozás 2022 (3) adóváltozás 2024 (3) adóvisszatérítés (2) adózás devizában (1) adózás rendje (3) adózói minősítés (4) AES (1) áfa (110) áfa-bevallási tervezet (13) áfa-csoport (1) áfa-visszatérítés (1) áfa-workshop (8) áfabevallás (17) áfacsalás (18) áfaegyenleg (11) áfakulcs (5) áfalevonás (2) áfamentesség (5) áfareform (6) áfaregisztráció (1) áfarés (3) áfatervezet kiajánlása (4) áfa health check (5) Ágoston Krisztián (17) agresszív adótervezési struktúrák (2) air (3) alanyi adómentesség (2) alapítvány (5) alkalmi munka (1) alkohol (1) állásidő (1) általános forgalmi adó (51) aluladóztatott kiegészítő adó (1) amerikai-magyar kettős adóztatást kizáró egyezmény (2) APA-eljárás (5) apport (1) árfolyamkockázat (2) árfolyamkülönbözet (5) árfolyamnyereség (7) árfolyamveszteség (4) art (5) átalakulás (1) átalakulások könyvvizsgálata (1) átalányadózás (1) átlagkereset (1) átstrukturálás (1) áttérés euro alapú könyvelésre (3) audit (2) automatikus információcsere (3) automatizálás (7) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (15) Bálint Orsolya (5) Bartha Noémi (1) befektetési jegy (2) beföldi összesítő jelentés (3) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelés (4) behajthatatlan követelések (3) Bejczi Alex (1) bejelentési kötelezettség (1) bejelentett részesedés (1) belföldi összesítő jelentés (1) belső ellenőrzés (1) belterületbe vont ingatlan (1) BEPS (15) bércsökkentés (1) Béren kívüli egyes meghatározott juttatások (1) béren kívüli juttatás cafetéria (20) bérgyártás (3) bérszámfejtés (5) bértámogatás (8) beruházás (12) beszámoló (6) bevallás (3) bevallás-tervezet (3) bicikli (1) big data (4) BIREG (3) bírság (40) bírságmértékek (2) bizalmi vagyonkezelés (7) biztosítás (1) biztosítási adó (1) biztosítási pótadó (1) Blacklist check (3) Bod Péter Ákos (1) Bökönyszegi Kitti (6) Brexit (1) BVK (7) cafetéria (15) cash box (1) CBCR (2) cégautó (1) cégautóadó (1) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) compliance (1) COVID-19 (45) családi adókedvezmény (6) családi kedvezmény (5) családi vállalatok (4) családtámogatási ellátások (2) Csekély értékű ajándék (1) csekély értékű ajándék (1) Cseuz Ákos (1) csok (1) csökkentett munkaidő (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (10) DAC (1) DAC 6 (4) devizás könyvelés (1) diák (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) digitális nomádok (1) digitalizáció (13) Dobai Ádám (1) dohány (1) dohánytermékek (1) dr. Juhász Judit (5) dr. Menczel-Kiss Gellért (21) dr. Rácz Nóra (20) dr. Solymosi Katalin (1) Dr. Szabó Levente Antal (3) e-áfatervezet (7) e-áfa bevallási tervezet (7) e-aláírás (1) e-EKO (1) e-kereskedelem (2) e-nyugta (1) e-pénztárgép (2) e-szigno (1) eÁfa (8) eelektromos autó (1) effektív adókulcs (2) egészségbiztosítás (16) egészségügyi hozzájárulás (6) egészségügyi szolgáltatási járulék (7) egyéni vállalkozó (2) egyszerűsített beszámoló (1) egyszerűsített foglalkoztatás (1) egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás (2) egyszer használatos műanyagok (1) eho (9) eIDAS (1) EKAER (23) EKÁER (7) EKHO (5) elekáfa (1) elektromos töltőállomás létesítése (2) elektronikus egyszerűsített kísérő okmány (1) elektronikus kereskedelem (2) elektronikus ügyintézés (5) Elek Diána (39) életbiztosítás (2) elévülés miatti rendezés (1) elismert belföldi kiegészítő adó (1) ellenőrzés (15) ellenőrzött külföldi társaság (4) ellenőrzött tőkepiaci ügyletek (2) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (3) EMCS (1) energiaadó (2) energiahatékonyság (4) energiahatékonysági beruházás (1) enyugta (1) építőipar (2) EPR (6) értékpapír (3) eSZJA (6) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) eurora való áttérés (2) EVA (2) éves beszámoló (2) éves konszolidált beszámoló (2) évzárás (7) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (3) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (2) extraprofit adó (7) family office (4) fejlesztési adókedvezmények (20) fejlesztési tartalék (8) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) filmipari statiszta (1) finanszírozás (2) fióktelep (1) fizetési halasztás (2) fizetési könnyítés (1) fizetés nélküli szabadság (2) foglakoztatás támogatása (1) foglalkoztatási riasztás (2) foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató (1) fordított adózás (1) Fotiadi Ágnes (25) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (3) gazdasági intézkedések (4) GDPR (1) generációváltás (3) gépjárműadó (1) globális minimumadó (6) global mobility (2) GLOBE (4) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (3) határokon átnyúló adótervezési konstrukció (2) határozatok formai hibái (1) health check (2) helyi adók (2) helyi iparűzési adó (20) hibrid eszközök (1) hipa (12) HIPA (1) hitel (1) hitelesített adóalany (1) home office (6) hozam (2) hozzátartozói nyugellátások (1) HR (40) hulladék (3) idénymunka (1) IFRS (4) IIR (1) illeték (11) importáfa (2) Import One Stop Shop (1) ingatlan (7) ingatlanfejlesztés (4) ingatlan bérbeadása (2) ingatlan fordított adózás (2) innovációs járulék (3) IOSS (1) iparűzési adó (8) izoláció (1) Jancsa-Pék Judit (166) járulék (13) jegyzett tőke (3) jelentős költségvetési kockázat (1) jogdíj (3) jogorvoslat (3) Jövedéki Adatcsere Rendszer (1) jövedéki adó (5) Jövedéki Árumozgás Ellenőrző Rendszer (1) jövedéki termékek (4) jövedelem-hozzászámítási szabály (1) jövedelem minimum (1) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (4) K+F (6) Kálmán Veronika (4) kamat (3) kamatadó (1) kamatjövedelmek adózása (4) kapcsolt vállalkozás (26) KATA (11) Kecskemét (1) kedvezményezett részesedéscsere (1) kerékpár (1) kerékpárhasználat (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiegészítő adó (1) kiemelt adózók (1) kijárási tilalom (1) kiküldetés (19) kimentési kérelem (1) Király László György (3) kisadók (17) kisértékű küldemény (3) kiskereskedelmi különadó (4) kisvállalati adó (3) kisvállalkozás (1) kiszervezett bérszámfejtés (1) kiterjesztett gyártó felelősségi rendszer (6) kitüntetés (1) KIVA (15) kivitel (1) kiviteli korlátozás (1) kkv (1) klímavédelem (1) kocázatelemzés (1) kockázati biztosítás (1) költségátalány (1) költségtérítés (2) KOMA (1) könyvelés (11) könyvelés automatizáció (3) könyvelés devizában (1) könyvvizsgálat (9) körforgásos termékek (5) környezetvédelem (12) környezetvédelmi termékdíj (16) koronavírus (36) középvállalkozás (1) közművezetékek adója (1) köztartozásmentes (1) közterer (1) kriptovaluta (2) ktd (8) külföldi áfa (1) külföldi munkavállalás (12) különadó (20) különös adó-visszatérítés (3) kúria jogegységi határozat (1) kurzarbeit (10) kutatás-fejlesztés (7) lakástámogatás (1) láncértékesítés (9) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerDigital (26) LeitnerLaw (4) LeitnerLeitner (19) lekötött tartalék (1) leltár (1) logisztika (2) M&A (1) M2M (1) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (12) magánszemély (2) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megbízási jogviszony (1) megbízható adózó (3) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességűeknek járó ellátások (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) mérleg (1) minimálbér (3) minimumadó (2) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) MRP (1) mulasztási bírság (2) multinacionális vállalat (1) munkaerő-piaci támogatás (1) munkajog (9) munkaügy (3) munkavállalói résztulajdonosi program (3) munkavédelem (1) munkaviszonyon felüli jövedelmek (3) M lapok (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) NAV (4) NAV áfabevallási asszisztens (3) NAV áfa bevallási tervezet (3) négy- vagy többgyermekes anyák kedvezménye (1) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset (1) nemzetközi adóeljárások (12) nemzetközi adózás (26) nemzetközi fuvarozás (3) nemzetközi vállalatcsoportok (11) népegészségügyi termékadó (1) neta (1) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (5) nyilvántartás (19) nyugdíj (14) nyugdíj-előtakarékossági számla (6) nyugdíjasok járulékkötelezettsége (2) nyugdíjasok kiegészítő tevényesége (2) nyugdíjasok munkavállalása (3) nyugdíjas szövetkezet (2) nyugdíjbiztosítás (6) nyugdíjjárulék (3) nyugta (1) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzés (3) önellenőrzési pótlék (2) one stop shop (2) öngondoskodás (1) önkéntes jogkövetési eljárás (1) önkéntes jogkövetést támogató eljárás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (2) önkéntes pénztár (2) online pénztárgégép (1) online pénztárgép (2) Online számla-adatszolgáltatás (6) online számla-adatszolgáltatás (24) online számlázás (25) online számlázó programok (24) öregségi nyugdíj (1) országonkénti jelentés (8) OSS (2) összevont adóalapot (1) osztalék (9) osztalék fizetési korlát (1) otthoni munkavégzés (1) Palicz Marianna (6) pályázat (2) Partner review (4) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) peres képviselet (1) piaci értéken való értékelés (1) Pintér Gabriella (3) platformgazdaság (3) portfolioblogger (12) Posting irányelv (1) pótbefizetés (2) QDMTT (1) QES (1) quick fixies (9) Rácsai Tamás (1) regisztráció (7) rehabilitációs adó (2) rehabilitációs hozzájárulás (2) reklámadó (13) reklámhordozók építményadója (2) reprezentáció (2) részletfizetés (3) részmunkaidő (1) részvény (3) rokkantsági ellátás (2) rokkant nyugdíj (1) rövidtávú szállásadó platformok (1) SAF-T (2) saját jogú nyugdíjas (1) saját tőke (4) SEED (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (49) Single use plastic (1) single vat area (1) social distance (1) Solymosi Katalin (1) Somogyi Zsófia (2) start-up (2) SUP (1) szakképzési hozzájárulás (9) szálláshely-szolgáltatás (2) számla-adatszolgáltatás (1) számlakorrekció (1) számlázó program (8) számvitel (30) számviteli alapelvek (2) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (5) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) szellemi alkotások joga (1) személyi jövedelemadó (52) személyi jövedelmadó bevallás (29) személyi kedvezmény (8) személyszállítási platformok (1) Szép-kártya (5) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szerződéses gyártás (3) szja (77) szochó (28) szociális hozzájárulás (30) szociális hozzájárulási adó (17) szokásos piaci ár (2) Taga György (2) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) támogatás (9) tao (31) társadalombiztosítás (21) társadalombiztosítási járulék (7) társasági adó (69) társasági tranzakciók (1) tartós befektetési számla (3) távértékesítés (1) távmunka (6) Taxand (2) TB (12) TBSZ (4) TB kifizetőhely (1) telephely (6) teljesítésekkel arányos bevétel-elszámolás (1) termékdíj (5) Timár Katalin (3) tőkeemelés (1) tőkehelyzet rendezése (6) tőkejövedelmek (11) tőkejövedelmek adózás cikksorozat (5) tőkekivonás (2) tőkepiaci ügylet adózása (2) tőketartalék (1) törzstőke (4) Tóth Dorottya (1) tőzsdei ügyletek (1) transzferár (56) transzferárazás (26) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (3) ügyfélkapu (2) újrahasznosítás (1) ukrán munkavállalók (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (2) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (5) utólagos adóalap-csökkentés (2) UTPR (1) üzleti ajándék (1) üzleti út (1) vagyonáthelyezés (2) vagyonkezelő alapítvány (10) vagyontervezés (4) vállalatirányítás (1) vállalatok (4) vállalkozásból kivont jövedelem (1) vállalkozók járulékfizetési kötelezettsége (1) valós gazdasági jelenlét (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (7) vámeljárás (5) vámkezelés (2) VAT (4) VATs App (6) VAT Expert Group (3) VAT in digatal age (4) védett kor (1) végelszámolás (2) versenyjog (1) versenyképesség (2) VIDA (4) VIES (1) VIES-validátor (3) visszado (1) visszaigénylés (1) visszatérítés (2) webinárium (4) XML (1) XML-Validátor (3) XSD 2.0 (1) XSD 3.0 (1) • szociális hozzájárulási adó (1) Címkefelhő

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Megbízható munkaadó

logo_megbizhato_munkaado_2022.png

EKÁER helyett BIREG? – Mit jelent a nemzetközi fuvarokra vonatkozó BIREG kötelezettség a vállalkozások számára?

2021.02.22. 15:31 leitnerleitner

Februártól a nemzetközi fuvarozással foglalkozó cégeket és a hazánkban engedélykötelesnek számító fuvarokat új adminisztrációs kötelezettségek terhelik. Az új fuvarozásra vonatkozó regisztrációs rendszer neve BIREG, és az erre vonatkozó rendelet 2020. december 31-én jelent meg. Eredetileg minden határon túli fuvarra – a közösségi szállítmányokra is – vonatkozott volna, de az eredeti szabályokat február 27-én szűkítették. Így most csak a 3. országot érintő közúti szállítmányozást kell szigorú szabályok szerint adminisztrálni.

511408_teherauto_es_szemelykocsi_balesete_a.jpg

 Az EKAER egyszerűsödik

 Még mielőtt „felszolgálnánk a fekete levest”, kezdjük a jó hírrel: január 1-jétől nem kell regisztrálniuk fuvarjaikat az EKAER-ben azoknak, akik nem kockázatos terméket szállítanak. Csak az úgy nevezett kockázatos termékek lesznek ezentúl bejelentés-kötelesek, amelyek listáját az 51/2014. NGM rendelet tartalmazza. De még ezek esetében se kötelező az EKAER-szám igénylése, ha a szállítmány értéke nem éri el az egymillió forintot és az ötszáz kilogramm bruttó tömeget (bármelyik határérték túllépése esetén azonban már kötelező a regisztráció). Ráadásul a kockázatos termékeket fuvarozó adóalanyok bizonyos feltételek teljesítése esetén egyszerűsített adattartalommal tehetnek bejelentést, és csak a közösségen belüli termékbeszerzés, illetve az első belföldi adóköteles termékértékesítés esetén kell az adózóknak kockázati biztosítékot fizetniük. Jó hír, hogy a megbízható adózók még ezekben az eseteben is mentesülnek a biztosítékadási kötelezettség alól, és az 5%-os áfakulcsú termékek esetén sem kell ilyet fizetni.

Ráadásul a 40%-os mulasztási bírságot is csak a bejelentés elmulasztása, és a mennyiség vagy az érték hibás bejelentése esetén szabhatnak ki ezentúl, minden más esetben a bírság maximális összege 500 ezer forint lehet.

Mi áll az EKAER egyszerűsítése mögött?

Az EKAER-t az áfacsalások elleni hatékony fellépés érdekében vezették be, de az Európai Bizottság kritizálta azt, mert a gazdasági hasznát a kötelezettség mértékével összevetve nem tartotta arányosnak. Úgy vélte az EKAER aránytalan és indokolatlan mértékben korlátozza az áruk szabad mozgását biztosító EU-s alapelvet, ezért finomítani kellett a rendszeren. Ugyanakkor azért, hogy az áfacsalások csökkentésére vonatkozó hatása ne csökkenjen jelentősen, várható volt, hogy a magyar jogalkotók máshol avatkoznak be a szabályozásba.

Sokan éppen ezért azt várták, hogy a kockázatos termékek köre fog bővülni, amit egyébként könnyen és gyorsan meg lehetne tenni, hiszen ezek listáját „csak” rendelet tartalmazza. Meglepetésre azonban nem ez változott, hanem a „BIREG-et” vezették be.

Honnan jött a BIREG ötlete és hova vezetett?

A közúti fuvarozók már régóta szerették volna, ha szabályozottabbá válna piacuk és csak megfelelő engedéllyel rendelkező szállítók működhetnének különösen a CEMT és a Bilat fuvarokra vonatkozóan.

CEMT: A CEMT az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciáját jelenti, amely egy 1953-ban megalakult kormányközi szervezet. A CEMT tagország olyan állam, amely részt vesz ebben az engedélyrendszerben. CEMT engedélyt a tagországok illetékes minisztériumai adják ki, hazánkban az a Magyarország területén székhellyel rendelkező közúti árufuvarozó vállalkozás kaphat, amely a közlekedésért felelős miniszter által minden évben nyilvánosan meghirdetett pályázat feltételeit teljesítette és ennek tényét a bíráló bizottság megállapította.

Bilat: Olyan országokban, ahol a CEMT engedélyek nem érvényesek, bilaterális, vagyis két adott állam között érvényes engedéllyel lehet áthaladni, fuvarozni.

Ezt a szabályozási igényt teljesíti a BIREG bevezetése, és közben az EKAER könnyítést is képes lehet ellensúlyozni. Azonban az új intézkedés eredeti formájában túlment a fuvarozók várakozásain, rájuk és megrendelőikre is óriási adminisztrációs terhet rótt volna azáltal, hogy nemcsak a 3. országbeli, hanem az összes nemzetközi fuvarra kiterjedt volna. Ráadásul az eredeti elképzelés szerinti BIREG az EKAER-hez hasonlóan aránytalanul akadályozhatta volna az áruk szabad áramlását, és ezért kiváltotta volna az EU Bizottság ismételt kritikáját.

Mit jelent a gyakorlatban a BIREG?

A regisztrációs kötelezettség a szállítási szolgáltatókat és „a saját számláján” (saját célra) szállítókat is terheli, tehát az alábbi esetekben kell regisztrálni:

  • szállítási szolgáltatók, ha 3,5 tonnás vagy annál nagyobb tömegű járművel nemzetközi fuvarozással foglalkoznak,
  • ha saját célra történik a nemzetközi fuvarozás 7,5 tonna össztömegű járművel,
  • az úgy nevezett „kabotázs” fuvarozásra Magyarország területén. Ilyenkor az országban nem honos szállító fuvaroz nemzetközi fuvarból visszatérőben ideiglenes belföldi fuvarozás keretében, jellemzően maximum 3 fuvar lehet hét napon belül.

Kétszintű regisztrációra van szükség:

  • a közlekedési vállalat adatainak (cégnév, székhely, engedélyezési adatok, felhasználói adatok és engedélyezési kör) regisztrációja (Ezt még az előtt meg kell tennie a fuvarozónak, mielőtt megkezdené magyarországi szállítási tevékenységét, vagy ilyen tevékenység céljából a magyar területre lépne.)
  • a konkrét szállítási adatok megadása: beleértve az országkódot, a fuvarozással érintett rendeltetési helyeket, a fuvarhoz kapcsolódó dokumentumokat, ha a fuvar Magyarország területét érinti, magyar felrakodási vagy rendeltetési helye van (Ezt a magyar területre történő belépés, a folyamat vége előtt történő feltöltés vagy kirakodás előtt meg kell adni.)

Milyen kötelezettségei vannak a megrendelőknek (feladóknak) és címzetteknek?

A BIREG tehát elsősorban a nemzetközi közúti fuvarozókra vonatkozó kötelezettség, de korántsem csak a szállítónak vannak feladatai.

A fuvarozónak be kell mutatnia a CEMT vagy más engedélyét, valamint a konkrét szállítás BIREG nyilvántartásáról szóló visszaigazoló dokumentumait járművet feltöltő vagy kirakó személynek (a magyarországi felrakás helyén a feladó / a magyarországi lerakás helyén a címzett). A feladó vagy címzett pedig köteles ellenőrizni a következőket a bemutatott dokumentumok alapján:

  • szállító társaság CEMT, Bilat vagy más engedélyének érvényességét és az adott szállítási feladatnak való megfelelőségét,
  • a konkrét szállítási feladattal kapcsolatos BIREG visszaigazolást. 

Ha az engedély vagy a BIREG regisztráció hiányzik, vagy nem megfelelő, nem teljeskörű:

  • a feladónak / címzettnek haladéktalanul jelentenie kell ezt a hatóságoknak (szállítási hatóság, vámhatóság vagy rendőrség)
  • a hatóságnak joga van felkeresni a feltöltési / kirakodási helyet vizsgálat céljából, és további lépéseket tenni,
  • a feladónak / címzettnek jogában áll megtagadni a szállítás elfogadását, azaz magát a felrakodást vagy lerakodást.

A feladó további adminisztrációs kötelezettségei:

  • a feladónak / címzettnek fel kell tüntetnie a felrakodás / lerakodás helyét és idejét, valamint az árutovábbítási feladatot végző tehergépjármű kilométeróra állását a dokumentumokon – melyeket el kell látnia a fel/lerakodási hely bélyegzőjével.
  • a fenti dokumentumokból fénymásolatot kell készíteni és azokat a fuvarlevelekhez csatoltan 1 évig meg kell őrizni, és kérésre be kell mutatni a hatóságoknak.

Ugyan a rendelkezés azonnal, vagyis január 1-jétől hatályba lépett, de januárban türelmi idő volt, a hiányosságok esetén csak figyelmeztetést adtak a hatóságok. Februártól azonban a szállító felet 800.000 forintig (kb. 2200 euró), a kirakodót / feltöltőt pedig 300.000 forintig (kb. 830 euró) terjedő bírsággal sújthatják.

A BIREG rendszert 2021. júliusától tervezik kiszélesíteni a feladók/címzettek számára is. Ezzel lehetővé válna, hogy a nemzetközi fuvarok indításánál és érkezésénél az engedélykezelést a feladónak/címzettnek valós időben (vagy közel valós időben) a közlekedési hatóság által üzemeltetett rendszerben közvetlenül és kötelezően kellene majd vezetni.

Ahogyan azt a bevezetőben is említettük, végül a BIREG rendszer 2021. februárjától csak a nemzetközi 3. országos fuvarokra vonatkozóan maradt érvényben. Csak abban az esetben kell regisztrálni, ha saját számlás áruszállítás történik harmadik országba (3,5 tonnás járművel) vagy ha harmadik országgal kapcsolatos fuvarozás történik CEMT vagy kétoldalú engedély alapján.

 

Ismerje meg a LeitnerLeitner áfához kapcsolódó szolgáltatásait!

komment

Címkék: áfa logisztika nemzetközi fuvarozás EKAER EKÁER BIREG

süti beállítások módosítása