Februártól a nemzetközi fuvarozással foglalkozó cégeket és a hazánkban engedélykötelesnek számító fuvarokat új adminisztrációs kötelezettségek terhelik. Az új fuvarozásra vonatkozó regisztrációs rendszer neve BIREG, és az erre vonatkozó rendelet 2020. december 31-én jelent meg. Eredetileg minden határon túli fuvarra – a közösségi szállítmányokra is – vonatkozott volna, de az eredeti szabályokat február 27-én szűkítették. Így most csak a 3. országot érintő közúti szállítmányozást kell szigorú szabályok szerint adminisztrálni.
Az EKAER egyszerűsödik
Még mielőtt „felszolgálnánk a fekete levest”, kezdjük a jó hírrel: január 1-jétől nem kell regisztrálniuk fuvarjaikat az EKAER-ben azoknak, akik nem kockázatos terméket szállítanak. Csak az úgy nevezett kockázatos termékek lesznek ezentúl bejelentés-kötelesek, amelyek listáját az 51/2014. NGM rendelet tartalmazza. De még ezek esetében se kötelező az EKAER-szám igénylése, ha a szállítmány értéke nem éri el az egymillió forintot és az ötszáz kilogramm bruttó tömeget (bármelyik határérték túllépése esetén azonban már kötelező a regisztráció). Ráadásul a kockázatos termékeket fuvarozó adóalanyok bizonyos feltételek teljesítése esetén egyszerűsített adattartalommal tehetnek bejelentést, és csak a közösségen belüli termékbeszerzés, illetve az első belföldi adóköteles termékértékesítés esetén kell az adózóknak kockázati biztosítékot fizetniük. Jó hír, hogy a megbízható adózók még ezekben az eseteben is mentesülnek a biztosítékadási kötelezettség alól, és az 5%-os áfakulcsú termékek esetén sem kell ilyet fizetni.
Ráadásul a 40%-os mulasztási bírságot is csak a bejelentés elmulasztása, és a mennyiség vagy az érték hibás bejelentése esetén szabhatnak ki ezentúl, minden más esetben a bírság maximális összege 500 ezer forint lehet.
Mi áll az EKAER egyszerűsítése mögött?
Az EKAER-t az áfacsalások elleni hatékony fellépés érdekében vezették be, de az Európai Bizottság kritizálta azt, mert a gazdasági hasznát a kötelezettség mértékével összevetve nem tartotta arányosnak. Úgy vélte az EKAER aránytalan és indokolatlan mértékben korlátozza az áruk szabad mozgását biztosító EU-s alapelvet, ezért finomítani kellett a rendszeren. Ugyanakkor azért, hogy az áfacsalások csökkentésére vonatkozó hatása ne csökkenjen jelentősen, várható volt, hogy a magyar jogalkotók máshol avatkoznak be a szabályozásba.
Sokan éppen ezért azt várták, hogy a kockázatos termékek köre fog bővülni, amit egyébként könnyen és gyorsan meg lehetne tenni, hiszen ezek listáját „csak” rendelet tartalmazza. Meglepetésre azonban nem ez változott, hanem a „BIREG-et” vezették be.
Honnan jött a BIREG ötlete és hova vezetett?
A közúti fuvarozók már régóta szerették volna, ha szabályozottabbá válna piacuk és csak megfelelő engedéllyel rendelkező szállítók működhetnének különösen a CEMT és a Bilat fuvarokra vonatkozóan.
CEMT: A CEMT az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciáját jelenti, amely egy 1953-ban megalakult kormányközi szervezet. A CEMT tagország olyan állam, amely részt vesz ebben az engedélyrendszerben. CEMT engedélyt a tagországok illetékes minisztériumai adják ki, hazánkban az a Magyarország területén székhellyel rendelkező közúti árufuvarozó vállalkozás kaphat, amely a közlekedésért felelős miniszter által minden évben nyilvánosan meghirdetett pályázat feltételeit teljesítette és ennek tényét a bíráló bizottság megállapította.
Bilat: Olyan országokban, ahol a CEMT engedélyek nem érvényesek, bilaterális, vagyis két adott állam között érvényes engedéllyel lehet áthaladni, fuvarozni.
Ezt a szabályozási igényt teljesíti a BIREG bevezetése, és közben az EKAER könnyítést is képes lehet ellensúlyozni. Azonban az új intézkedés eredeti formájában túlment a fuvarozók várakozásain, rájuk és megrendelőikre is óriási adminisztrációs terhet rótt volna azáltal, hogy nemcsak a 3. országbeli, hanem az összes nemzetközi fuvarra kiterjedt volna. Ráadásul az eredeti elképzelés szerinti BIREG az EKAER-hez hasonlóan aránytalanul akadályozhatta volna az áruk szabad áramlását, és ezért kiváltotta volna az EU Bizottság ismételt kritikáját.
Mit jelent a gyakorlatban a BIREG?
A regisztrációs kötelezettség a szállítási szolgáltatókat és „a saját számláján” (saját célra) szállítókat is terheli, tehát az alábbi esetekben kell regisztrálni:
- szállítási szolgáltatók, ha 3,5 tonnás vagy annál nagyobb tömegű járművel nemzetközi fuvarozással foglalkoznak,
- ha saját célra történik a nemzetközi fuvarozás 7,5 tonna össztömegű járművel,
- az úgy nevezett „kabotázs” fuvarozásra Magyarország területén. Ilyenkor az országban nem honos szállító fuvaroz nemzetközi fuvarból visszatérőben ideiglenes belföldi fuvarozás keretében, jellemzően maximum 3 fuvar lehet hét napon belül.
Kétszintű regisztrációra van szükség:
- a közlekedési vállalat adatainak (cégnév, székhely, engedélyezési adatok, felhasználói adatok és engedélyezési kör) regisztrációja (Ezt még az előtt meg kell tennie a fuvarozónak, mielőtt megkezdené magyarországi szállítási tevékenységét, vagy ilyen tevékenység céljából a magyar területre lépne.)
- a konkrét szállítási adatok megadása: beleértve az országkódot, a fuvarozással érintett rendeltetési helyeket, a fuvarhoz kapcsolódó dokumentumokat, ha a fuvar Magyarország területét érinti, magyar felrakodási vagy rendeltetési helye van (Ezt a magyar területre történő belépés, a folyamat vége előtt történő feltöltés vagy kirakodás előtt meg kell adni.)
Milyen kötelezettségei vannak a megrendelőknek (feladóknak) és címzetteknek?
A BIREG tehát elsősorban a nemzetközi közúti fuvarozókra vonatkozó kötelezettség, de korántsem csak a szállítónak vannak feladatai.
A fuvarozónak be kell mutatnia a CEMT vagy más engedélyét, valamint a konkrét szállítás BIREG nyilvántartásáról szóló visszaigazoló dokumentumait járművet feltöltő vagy kirakó személynek (a magyarországi felrakás helyén a feladó / a magyarországi lerakás helyén a címzett). A feladó vagy címzett pedig köteles ellenőrizni a következőket a bemutatott dokumentumok alapján:
- szállító társaság CEMT, Bilat vagy más engedélyének érvényességét és az adott szállítási feladatnak való megfelelőségét,
- a konkrét szállítási feladattal kapcsolatos BIREG visszaigazolást.
Ha az engedély vagy a BIREG regisztráció hiányzik, vagy nem megfelelő, nem teljeskörű:
- a feladónak / címzettnek haladéktalanul jelentenie kell ezt a hatóságoknak (szállítási hatóság, vámhatóság vagy rendőrség)
- a hatóságnak joga van felkeresni a feltöltési / kirakodási helyet vizsgálat céljából, és további lépéseket tenni,
- a feladónak / címzettnek jogában áll megtagadni a szállítás elfogadását, azaz magát a felrakodást vagy lerakodást.
A feladó további adminisztrációs kötelezettségei:
- a feladónak / címzettnek fel kell tüntetnie a felrakodás / lerakodás helyét és idejét, valamint az árutovábbítási feladatot végző tehergépjármű kilométeróra állását a dokumentumokon – melyeket el kell látnia a fel/lerakodási hely bélyegzőjével.
- a fenti dokumentumokból fénymásolatot kell készíteni és azokat a fuvarlevelekhez csatoltan 1 évig meg kell őrizni, és kérésre be kell mutatni a hatóságoknak.
Ugyan a rendelkezés azonnal, vagyis január 1-jétől hatályba lépett, de januárban türelmi idő volt, a hiányosságok esetén csak figyelmeztetést adtak a hatóságok. Februártól azonban a szállító felet 800.000 forintig (kb. 2200 euró), a kirakodót / feltöltőt pedig 300.000 forintig (kb. 830 euró) terjedő bírsággal sújthatják.
A BIREG rendszert 2021. júliusától tervezik kiszélesíteni a feladók/címzettek számára is. Ezzel lehetővé válna, hogy a nemzetközi fuvarok indításánál és érkezésénél az engedélykezelést a feladónak/címzettnek valós időben (vagy közel valós időben) a közlekedési hatóság által üzemeltetett rendszerben közvetlenül és kötelezően kellene majd vezetni.
Ahogyan azt a bevezetőben is említettük, végül a BIREG rendszer 2021. februárjától csak a nemzetközi 3. országos fuvarokra vonatkozóan maradt érvényben. Csak abban az esetben kell regisztrálni, ha saját számlás áruszállítás történik harmadik országba (3,5 tonnás járművel) vagy ha harmadik országgal kapcsolatos fuvarozás történik CEMT vagy kétoldalú engedély alapján.
Ismerje meg a LeitnerLeitner áfához kapcsolódó szolgáltatásait!