2021. július 1-jétől új korszak kezdődik a távértékesítéssel, online kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások számára, mert az áfa rendszerének egyszerűsítésével kevesebb adminisztrációs teher hárul majd rájuk. Azonban, ami jó hír a cégeknek, kellemetlen meglepetést jelenthet a külföldről vásárlóknak.
Érdemes először tisztázni a távértékesítés fogalmát: ez alatt az olyan határon átnyúló kereskedelmi ügyletet értünk, amelyben egy adóalany egy másik tagállamba értékesít terméket magánszemélyek vagy olyan szervezetek részére, amelyeknek a beszerzés után nem kell adót fizetniük. A magánszemélyek mellett ezekben az ügyletekben a vevők lehetnek alanyi adómentes alanyok vagy a kizárólag tárgyi adómentes tevékenységet végző szervezetek is. Közös bennük, hogy nem kell áfát fizetniük a beszerzésre tekintettel, vagyis az áfa rendszerében végső vevőnek minősülnek.
A teljesítési helye a főszabály szerint a célország, vagyis ezek az ügyletek ott teljesülnek, ott kellene utánuk áfát fizetni, ahová a terméket feladják, ahol a beszerző van, de június 30-ig még egyáltalán nem volt ilyen egyszerű a helyzet! Az egyes országok egyedi összeghatárokat állapíthattak meg, és ha az éves forgalom ezt nem érte el, az adóztatás joga az indulás országánál maradhatott. Ez az összeghatár Magyarország esetén 2021. június 30-áig évi 35.000 euró, vagyis azoknak, akik hozzánk értékesítettek, de forgalmuk ez alatt az érték alatt maradt, nem kellett nálunk áfát fizetniük. Ez pedig árelőnyt eredményezett, hiszen a magas magyar áfakulcs helyett az induló tagállam alacsonyabb adókulcsát tudták alkalmazni.
Ez a másik irányban is hasonlóan működött eddig. Tehát, amennyiben Magyarországról egy másik tagállamba egy végfogyasztó részére értékesítettünk az ott érvényes összeghatár felett vagy alatta választás szerint, ebben az országban keletkezett az adófizetési kötelezettségünk. Sajnos az adófizetéshez adminisztrációs kötelezettségek is társulnak: adószámot kell regisztrálni, azt fenn tartani, a helyi számlázási szabályok szerint számlát kiállítani, adóbevallást benyújtani. Több célország esetén, minden országra külön-külön el kellett végezni ezt, amely jelentős megterhelés a kereskedők számára.
Július 1-jétől azonban minden egyszerűbbé válik! A teljesítés helye összeghatártól függetlenül a rendeltetés országa lesz, vagyis ahova a termék megérkezik. Ezzel együtt a távértékesítésre is kiterjesztik az úgy nevezett „egyablakos rendszert” (OSS – one stop shop), amelyet eddig a távolról is nyújtható elektronikus szolgáltatások kapcsán ismertünk meg. Ennek lényege, hogy amit eddig célországonként külön-külön kellett teljesíteni, ezentúl egyszerre és egy helyen is el lehet végezni. Az az adóhatóság, ahol az értékesítő regisztrált, fogja az egyes célországokra vonatkozó információt összegyűjteni, beszedni az adót, majd továbbítja azt a célországba. A számlázás is leegyszerűsödik. Ugyanakkor az értékesítéseket továbbra is a célországban érvényes áfamérték terheli, de most már összeghatártól függetlenül, így megszűnik az esetleges adóelőny.
Az egyablakos rendszer azonban nem kötelező, és bejelentkezést igényel, az adóalany továbbra is eljárhat önállóan az egyes adóhatóságok előtt. Azok, akik eddig már több országban regisztráltatták magukat, az egyablakos rendszerre váltás esetén megszüntethetik külföldi áfaregisztrációjukat.
Amennyiben az érékesítést teljesítő adóalany kizárólag egy tagállamban bír áfa szerinti letelepedettséggel, valamint az adott és az előző évi értékesítések összege nem nagyobb, mint 10.000 euró (melyet már a teljes EU szintjén kell figyelni), a teljesítési hely a rendeltetés helye szerinti tagállam helyett az indulási ország lesz. Ilyen esetekben is dönthet azonban úgy az értékesítő, hogy az összeghatártól függetlenül adófizetési kötelezettségének a fogyasztás tagállamában tesz eleget, azonban ez a választása a választást követő második év végéig kötni fogja.
2021. július 1-jén az egyablakos OSS rendszer unió szinten elindult, a regisztrációkat április óta lehetett megtenni, és mától folyamatosan nyitva áll a rendszer.
Az OSS használatát a fenti adminisztrációs előnyök miatt mindenképp érdemes megfontolni; viszont azzal is érdemes minden webshopot működtető e-kereskedőnek tisztában lennie, hogy az információ hatóságok közötti automatikus áramlásával a hibákra és mulasztásokra sokkal hamarabb fény derül majd, ráadásul nem csak a jelenre és jövőre vonatkozóan. Hiszen a frissen érkező adatokból a hatságok a múltra vonatkozóan is nyerhetnek információkat, tehetnek fel kérdéseket. Az egyablakos rendszerben feltűnő, komoly forgalmat bonyolító cégeknél ugyanis jogosan merülhet fel a kérdés, hogy vajon a korábbi időszak kereskedelmét is helyesen kezelték-e az áfában!
Tapasztalataink szerint ráadásul a magyar adóhatóság nem csak ugrásra készen várja az uniós egyablakos OSS rendszerből származó adatokat, hanem saját webelemző csapatával azokat az e-kereskedőket is keresi, akik esetleg elmulasztották hazai áfaregisztrációs és -fizetési kötelezettségeiket megtenni. Ilyen esetben jobb még a hatóság felszólítása előtt rendezni az adókat!
Ismerje meg a Leitnerleitner áfához kapcsolódó szolgáltatásait!