Várhatóan november 12-én kapják meg a vállalkozások az első NAV által összeállított éles e-áfabevallási tervezetet. Szakmai beszélgetések során – bár még folyik a rendszer fejlesztése – egyre több részlet derül ki róla.
Azt már nyáron is lehetett tudni, hogy eÁfa-bevallás – szemben az eSzja-val – nem válik automatikusan véglegessé. Az áfaegyenleget ugyanis számos olyan tényező is befolyásolja, amiről a hatóságnak nincs tudomása: például a számlák jogszerűsége, alaki, tartalmi követelményei, az adatok teljeskörűsége. Ezért az e-áfatervezet csak akkor válik valódi bevallássá, ha az adózó kifejezetten elfogadja azt.
Ezt megelőzően pótolni kell majd azokat az adatokat is, amelyek nem állnak az adóhatóság rendelkezésére: például az uniós és a harmadik országbeli beszerzések vagy a megkésve kiállított vagy kapott belföldi számlák adatait.
Mindezeken túl a vállalkozásoknak joguk van meghozni saját üzleti és számviteli döntéseiket az áfa levonásának mértékére és időpontjára vonatkozóan. Figyelembe kell venni az előlegeket, a rész- és végszámlákat, az időszaki elszámolást, az utólag adott minőségi, mennyiségi vagy éppen az előre fizetésért járó kiszámlázott engedményeket, a számlakorrekciókat. Vannak olyan tételek, melyek áfatartalma csak a valós üzleti felhasználás arányában vonható le, ahogy az ügyletek késése miatt is kitolódhat az áfalevonás. Mindez jelentősen befolyásolhatja az áfa cash-flow-t, ezért az áfabevallás felelőssége mindvégig az adózókon marad.
Tekintsük át dióhéjban, amit már most tudni lehet az eÁfa működéséről!
- Az eÁfa-ra az online számlával közös bejelentkezési felületen lehet majd bejelentkezni.
- A jogosultságok is ugyanazok lesznek. Elsődleges felhasználó lehet a vállalkozás törvényes képviselője, állandó meghatalmazottja és áfa-bevallási joggal rendelkező képviselője, de másodlagos felhasználók is létrehozhatók, akik viszont nem nyújthatnak be bevallást, csupán a tervezet szerkesztésére lesznek jogosultak.
- A bevallási tervezetek minden hónap 12-én jelennek majd meg: az adott adómegállapítási időszakra vonatkozó adóalapot, az áthárított, az előzetesen felszámított és a fizetendő adót tartalmazzák majd áfa analitika formában. Az adatok a hagyományos áfabevallás szerkezetében jelennek meg, gyakorlatilag azonos sorokban láthatjuk majd az aggregált adatokkal. Az egyes sorok mögött ellenőrizni tudjuk majd a számlákat.
- Ugyanakkor valójában két bevallási időszakot is látni lehet majd az eÁfa felületen egyszerre: a már lezárt, áfa bevallással éppen érintett és a még folyamatban lévő időszakot is. Vagyis a folyamatban lévő időszak aktuális áfa-egyenleg is folyamatosan elérhető lesz a 12-i bevallástervezet megjelenése előtt is. Ez fog frissülni az online számlaadatokkal gyakorlatilag azonnal, a 3.0-ás számlaformátumra átalakított online kasszaadatokkal, a nyugtaadatokkal és később majd a vámárunyilatkozatok adataival pedig naponta egyszer.
- A bevallás mellett lehet majd látni az áfaanalitikát is, az induláskor egyelőre tételes listanézetben. A számlákat egyesített állapotban lehet majd látni: az alapszámla és az ahhoz kapcsolódó módosító számlák adatainak megfelelően.
- A gyorskeresés funkciót még fejlesztik, ez eleinte még nem fog működni. Később majd lehet szóra, szótöredékre is keresni a tervek szerint.
- Az M-lapokat automatikusan generálja majd a rendszer.
- Szerkeszteni nem a bevallást, hanem az analitikát lehet, a kézi rögzítés funkcióval is fel lehet majd vinni hiányzó adatokat, de csak a vevői oldalon. Hiszen, ha a számla az online adóhatósági rendszerekben nem szerepel, az nem a vevő, hanem a számla kiállítójának hibája, de ettől a vevő levonási joga még érvényes lehet. Ezzel szemben a számla kiállítók, az eladók nem tudják majd a kézi rögzítést használni, az ő esetükben továbbra is a hivatalos online számla és pénztárgép adatszolgáltatásokon keresztül lehet csak a számlákat pótolni. Szállítóként csak más típusú bizonylatot lehet majd kézileg rögzíteni pl. saját erős beruházás, közérdekű, egyéb speciális jellegű bizonylatot vagy egyéb iratot.
- A kézi rögzítés egyszerű és gyors lesz, nem kell az online számla rendszerben megszokott kézi feltöltési nehézségekkel számolni. Fel lehet vinni az adóalapot és az adó összegét.
- Az analitika szerkesztésével lehet majd döntéseket is hozni: levonásba helyezni, elhalasztani a levonást, vagy dönteni annak mértékéről. Ezeket lehet majd automatizálni is: állandó – a visszavonásig érvényes szabályokat beállítani.
- A rendszer működéséhez nagyon fontos a helyes számlázás és áfakezelés. Ha nagy és rendszeres eltérés mutatkozik a NAV által készített és a saját bevallás között, először segítő szándékú levelet fognak kapni az adózók, hogy javítsák ki az adataikat. Ennek érdekében eÁfa rendszerében a hibás számlákat is meg fogják mutatni. Ha azonban hosszabb távon nincs javulás, várható az ellenőrzés és a szankciók.
Kötelező lesz használni az eÁfa rendszert?
Az adózóknak 2 lehetőségük lesz az áfabevallásra az eÁfa elindulása után. Továbbra is elkészíthetik maguk a bevallásaikat, és nem kell, hogy foglalkozzanak a NAV által készített tervezettel. Ennek a megoldásnak hátránya, hogy a vállalkozás nem használja ki az adminisztrációcsökkentés és áfakezelés önellenőrzésének lehetőségét, nem fogja tudni, hogy a NAV mit lát a vállalkozásuk adóügyeiről.
A másik lehetőség, hogy a vállalkozás ellenőrzi a NAV által készített bevallást és az abban szereplő információkat beépíti saját rendszerébe. Ezt megteheti úgy hogy bevallását közvetlenül a NAV eÁfa felületen készíti el a tervezet szükség szerinti módosításával, javításával, vagy az ellenőrzés eredményeként továbbra is a megszokott formában nyújtja be áfa-bevallását, ám már a NAV adatok figyelembevételével. Ennek előfeltétele, hogy a vállalkozás rendelkezzen a saját rendszerében lekönyvelt, naprakész, végleges adatokkal.
A nagyvállalatok valószínűleg továbbra is saját maguk fogják elkészíteni bevallásukat, és összevetik azt a NAV által felajánlott tervezettel. Ez segíthet például adószámuk jogosulatlan használatából vagy a rossz áfakezelésből fakadó kockázatok feltárásában, kijavításában és egy esetleges ellenőrzésre való felkészülésben. Azonban minél nagyobb egy cég, minél bonyolultabb a portfóliója, sok a határon átnyúló ügylete, annál nehezebb ezt az ellenőrzést elvégezni. És a nagy cégek számára rossz hír, hogy ugyan már megkezdődött az eÁfa rendszer felkészítése az ellenőrzést megkönnyítő, úgy nevezett „gép-gép” kapcsolatra, de ez a novemberi induláskor még biztosan nem fog működni. Köztes megoldásként szolgál azonban a NAV rendszerében összeállt analitika letölthetősége. Ezt lehet majd majd összevetni a cégével, és az eltérések ellenőrzése, korrekciója után egy sokkal pontosabb, a NAV és a vállalkozás adatait egyaránt figyelembe vevő analitika alapján készülhet el a bevallás.
A NAV eÁfa bevallási tervezet és a vállalkozás saját áfa analitikájának összevetésére kínál megoldást a LeitnerLeitner VAT’s App reloaded szoftvere, amelyben a NAV áfa-bevallási tervezet ellenőrző asszisztens 12 ellenőrzési pont bármilyen kombinációjában képes az eltéréseket a vállalkozásnak visszamutatni. Ezzel megkönnyítve a nagyvállalati felhasználók életét.
Ugyanakkor az eÁfa fejlesztési státuszától függetlenül mindenkinek érdemes átvilágítani áfakezelését és naprakésszé tenni vagy automatizálni a könyvelését a NAV-tól letölthető számla adatok felhasználásával, mert az elsővel megelőzhető az eltérés a saját és a NAV-os bevallások között, a második pedig felgyorsítja majd a bevallások összevetését.
Ismerje meg a LeitnerLeitner áfával kapcsolatos szakértői szolgáltatásait is!
Mint a fentiekből is látszik, a rendszert az indulás után is folyamatosan fejlesztik majd. De az e-áfabevallás adattartalma is bővülni fog még a következő két évben: 2022 júliusától bekerülnek majd a belföldi fordított adós ügyletek, a közösségen belüli személygépkocsi beszerzési és az új közlekedési eszköz értékesítési adatai, továbbá a mezőgazdasági ügyletek. 2023 januárjától pedig a kivetéses és önadózásos import adatai is elérhetővé válnak.