Nem újdonság, hogy a határozott idejű vagy más néven időszaki elszámolású ügyletek szabályai változni fognak, hiszen eredetileg 2014 júliusától tervezték bevezetni, hogy az elszámolási időszak utolsó napja minősüljön az áfa-rendszerében teljesítésnek a fizetési határidő helyett. Ugyan a módosítások 2014-ben nem léptek hatályba, de a 2015-ös adócsomagban ismét visszaköszön az elképzelés, igaz, hosszabb felszülési időt biztosítva. Az új szabályok szerint a változtatások csak 2016-tól lépnek érvénybe.
Időszaki elszámolású ügylet minden folyamatos teljesítésű szolgáltatás, mint pl. a bérbeadás, a takarítás, a könyvelés vagy azok a termékértékesítések (autóipar, élelmiszeripar, gyógyszer-kereskedelem, stb.), ahol a felek időszakosan, például havonta, negyedévente számolnak el. Eddig ilyen esetben a fizetési határidő és az áfa szerinti teljesítési idő egybeesett.
A módosítások értelmében a teljesítési időpont a fizetési határidő helyett– az eredeti terveknek megfelelően – az elszámolási időszak utolsó napja lesz. Speciális szabályok alapján azonban a számla kiállításakor teljesül az adott ügylet, ha a számla kiállítása és az ellenérték megtérítése megelőzi az elszámolási időszak végét. Ilyen helyzet képzelhető el például az átalánydíjas teljesítések esetén, amikor még az időszak lejárta előtt sor kerül mind a számlázásra, mind a fizetésre.
A jogalkotó a főszabály és a feltételekhez kötött kivétel mellett egy harmadik teljesítési időpontot is bevezet, mely szerint, ha a felek a fizetési határidőt az időszakot követő időpontban határozzák meg, a „régi” szabályoknak megfelelően továbbra is a fizetési határidő minősül teljesítésnek. Azonban ezt a teljesítési időpontot az elszámolási időszak végétől számított 30. napnál későbbi időpontra már nem lehet tolni (függetlenül a tényleges fizetési határidőtől).
Az új szabályokat elsőként azon teljesítések vonatkozásában kell alkalmazni, ahol az érintett időszak 2015. december 31-e utáni, a fizetés pedig szintén 2016-ban esedékes. Ez egyben azt is jelenti, hogy azon időszakok tekintetében, melyek még 2015-re vonatkoznak, de a fizetés a „régi” szabályok szerint csak 2016-ban esedékes, egy rövid átmeneti időszakban dupla áfa finanszírozással kell számolni, hiszen a 2015-ös elszámolások a fizetési határidő miatt szintén 2016-ban teljesülnek.
A módosítások tehát némileg bonyolítják a képet, hiszen az új szabályok miatt több körülményre, illetve 2016 elején a régi és az új szabályok miatt fellépő átmeneti időszakra is figyelemmel kell lenni a fizetendő és levonható adó időpontjának megállapítása során, valamint a számlázó programokban is el kell végezni a szükséges beállításokat. Külön érdekesség azonban, hogy a könyvviteli, könyvvizsgálati és adótanácsadási szolgáltatások vonatkozásában az újításokat már 2015. július 1-jétől alkalmazni kell.