HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) 2019 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (13) adminisztráció (19) adócsalás (6) adóeljárás (1) adóellenőrzés (42) adóellenőrzések (11) adóelőny (9) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (45) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (1) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adóváltozás (2) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (3) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (60) áfa-workshop (8) áfacsalás (7) áfakulcs (4) áfamentesség (2) áfareform (2) agresszív adótervezési struktúrák (1) air (3) alanyi adómentesség (2) általános forgalmi adó (23) APA-eljárás (2) árfolyamnyereség (2) art (5) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (8) Bálint Orsolya (1) Bartha Noémi (1) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelések (1) BEPS (12) béren kívüli juttatás cafetéria (13) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) big data (2) bírság (34) bírságmértékek (1) bizalmi vagyonkezelés (1) biztosítás (1) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) családi adókedvezmény (2) családi vállalkozások (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (5) DAC 6 (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (4) dr. Menczel-Kiss Gellért (8) dr. Rácz Nóra (11) egészségbiztosítás (9) egészségügyi hozzájárulás (4) egyszerűsített beszámoló (1) eho (9) EKAER (16) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (10) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (1) eSZJA (4) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) EVA (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (1) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) Fotiadi Ágnes (8) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) GDPR (1) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (2) határozatok formai hibái (1) helyi iparűzési adó (1) helyi iparűzés adó (6) hibrid eszközök (1) hipa (1) hitelesített adóalany (1) IFRS (3) illeték (4) importáfa (1) ingatlan bérbeadása (1) Jancsa-Pék Judit (102) járulék (5) jogdíj (3) jogorvoslat (2) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (12) KATA (1) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiküldetés (8) kimentési kérelem (1) Király László György (2) kisadók (5) kitüntetés (1) KIVA (1) kockázati biztosítás (1) könyvelés (2) könyvvizsgálat (4) környezetvédelmi termékdíj (7) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kúria jogegységi határozat (1) kutatás-fejlesztés (3) láncértékesítés (4) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (14) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (5) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkajog (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetközi adóeljárások (2) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjasok munkavállalása (1) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzési pótlék (1) online számla-adatszolgáltatás (11) online számlázás (12) online számlázó programok (13) országonkénti jelentés (6) osztalék (4) Palicz Marianna (2) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) Pintér Gabriella (1) quick fixies (8) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részvény (1) rokkantsági ellátás (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (32) single vat area (1) start-up (2) szakképzési hozzájárulás (1) szálláshely-szolgáltatás (1) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (11) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (13) személyi jövedelmadó bevallás (10) személyi kedvezmény (1) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szja (36) szochó (7) szociális hozzájárulás (8) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (7) társadalombiztosítás (5) társasági adó (33) tartós befektetési számla (2) Taxand (1) TBSZ (1) Timár Katalin (3) tőkejövedelmek (4) tőkekivonás (1) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) Tóth Dorottya (1) transzferár (27) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) ügyfélkapu (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) vagyonáthelyezés (1) vagyonkezelő alapítvány (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (1) vámeljárás (1) védett kor (1) Címkefelhő

Siklós Márta: Hamarosan lejár a számviteli politika aktualizálásának határideje

2016.03.22. 11:48 leitnerleitner

Az új számviteli törvény 2015. július 4-én lépett hatályba, melynek rendelkezéseit csak 2016. január 1-étől kell alkalmazniuk a vállalkozásoknak. A törvényi szabályok szigorú értelmezése szerint a számviteli politikát azonban a hatályba lépés után 90 napon belül, vagyis 2015. október 3-áig kellett volna módosítaniuk. Azoknak, akik ezt eddig nem tették meg, nem szabad továbbhalogatniuk kötelezettségüket, mert ha nem frissítik a politikát, mulasztási bírságra számíthatnak.

dokumentumok_1.jpg

A számviteli politika aktualizálásának határideje az új szabályok hatálybalépése után 90 nap, azaz 2015. október 3-a volt. Valószínűleg azonban a szabályok téves értelmezése miatt sokan elmulaszthatták ezt. E feltételezést alátámaszthatja az is, hogy a módosított számviteli politika előírásait először csak a 2016-os üzleti évben kell alkalmazni, és addig a „régi” számviteli politika volt irányadó a vállalkozások számára, és az is, hogy az adminisztrációs kötelezettségek egyébként sem tartoznak a vállalkozások kedvenc teendői közé.

A LeitnerLeitner könyvvizsgálóinak tapasztalatai alapján jellemzően az is meglepetésként éri a vállalkozásokat, hogy legalább az alkalmazástól számított 90 napon belül, azaz 2016. március 30-ig mindenképpen el kell készíteniük a frissített számviteli politikát. Pedig ettől a végső – a törvényi előírások meglehetősen szabad értelmezése alapján meghatározott – határidőtől mindenképpen rendelkezniük kell a vállalkozásoknak módosított számviteli politikával.

A számviteli politika az aktualizálás során az alábbi kérdéseket kell megválaszolni:

  • Kiválasztották-e az új határértékeknek megfelelő beszámoló típust?
  • Akik lépcsőzetes eredmény-kimutatást készítettek eddig, áttértek-e más eredmény-kimutatás formára?
  • Az üzleti jelentés tartalmazza-e a fióktelephelyek bemutatását is?
  • Kiegészítő melléklet szerkezete és tartalma:
    • A kiegészítő melléklet a mérleg és az eredmény kimutatás belső tagolásának sorrendjében mutatja be az egyes tételeket?
    • Akik egyszerűsített éves beszámolót készítenek, az arab számmal jelölt tételeket külön-külön bemutatják-e a kiegészítő mellékletben, amennyiben azok jelentősnek minősülnek?
    • Akik éves beszámolót készítenek, bemutatják-e a kiegészítő mellékletben az egyéb ráfordítások és a pénzügyi ráfordítások társasági adóra gyakorolt hatását, ha azok jelentősek?
    • Akik éves beszámolót készítenek bemutatják-e az igénybe vett szolgáltatások jelentősebb tételeit?
  • A számviteli politikában meghatározták-e a kivételes nagyságú vagy előfordulású bevételeket és költségeket, ráfordításokat? (Pl.: káresemény, nem várt piaci lépés)
  • A könyvvezetési rendszer közvetlenül biztosít-e alapot a mérleghez és az eredmény-kimutatáshoz?
    • Felvettek-e a számlarendbe olyan főkönyvi számlákat, amelyek a jelentős tulajdonosi részesedés fogalmának megjelenéséből keletkeznek? (értékpapírok, vevők, szállítók, hitelek)
    • Megszüntették-e mérleg szerinti eredmény számlát, és bevezették-e a helyére az adózott eredmény számlát, de legalább átnevezték az előbbit az utóbbira?
    • Kivezették-e a rendkívüli bevétel és ráfordítás főkönyvi számlákat, illetve helyettük bevezették-e a rendkívüli eredmény számlák „örököseit” a pénzügyi műveletek és egyéb bevétel/ráfordítások között?

Azok számára, akik még nem vagy nem a fenti elvek szerint végezték el a számviteli politika módosítását, érdemes ezt március végéig megtenni annak érdekében, hogy elkerüljék a mulasztási bírságot.

Ha a számviteli politika elkészült, akkor jó hír, hogy az új számviteli törvény által meghatározott többi feladat nem tesz szükségessé azonnali cselekvést a vállalkozások részéről. Mivel nincsenek konkrét határidőhöz kötve, az év során bármikor, de legkésőbb a 2016-os beszámoló összeállításáig, végrehajthatók. Ezek közé tartozik például a 2015-ös beszámoló adatainak „átfordítása”, azaz az összehasonlíthatóság érdekében a 2016-os szabályoknak megfelelő szerkezetben való bemutatása. Tipikusan a zárási teendőkhöz kapcsolódó feladat a kiegészítő melléklet új előírások szerinti összeállítása. Vannak olyan folyamatos teendők is, mint például az év során előforduló gazdasági események rögzítése a könyvekben az új előírások szerint, melyet akkor kell elvégezni, amikor ezek aktuálisan szükségesek.

Az új törvényi előírások előtt keletkezett üzleti vagy cégértéket az átmeneti szabályoknak megfelelően pedig már a 2016-os nyitás után rendezni kellett, és ezt az érintett vállalkozások többsége már el is végezte.

Címkék: számvitel számviteli politika