HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (1) 2019 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) adatkezelés (1) adatszolgáltatás (13) adminisztráció (19) adócsalás (6) adóeljárás (1) adóellenőrzés (42) adóellenőrzések (11) adóelőny (9) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adókedvezmény (45) adómentes juttatás (5) adórendszer (5) adótartozás (1) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adóváltozás (2) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (3) adózás rendje (3) adózói minősítés (2) áfa (60) áfa-workshop (8) áfacsalás (7) áfakulcs (4) áfamentesség (2) áfareform (2) agresszív adótervezési struktúrák (1) air (3) alanyi adómentesség (2) általános forgalmi adó (23) APA-eljárás (2) árfolyamnyereség (2) art (5) automatikus információcsere (1) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (8) Bálint Orsolya (1) Bartha Noémi (1) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelések (1) BEPS (12) béren kívüli juttatás cafetéria (13) bérszámfejtés (4) beruházás (8) beszámoló (3) big data (2) bírság (34) bírságmértékek (1) bizalmi vagyonkezelés (1) biztosítás (1) Bod Péter Ákos (1) cafetéria (6) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) családi adókedvezmény (2) családi vállalkozások (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (5) DAC 6 (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) dr. Juhász Judit (4) dr. Menczel-Kiss Gellért (8) dr. Rácz Nóra (11) egészségbiztosítás (9) egészségügyi hozzájárulás (4) egyszerűsített beszámoló (1) eho (9) EKAER (16) EKHO (1) elektronikus ügyintézés (4) Elek Diána (10) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (1) eSZJA (4) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) EVA (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (1) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (13) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) Fotiadi Ágnes (8) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (1) GDPR (1) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (2) határozatok formai hibái (1) helyi iparűzési adó (1) helyi iparűzés adó (6) hibrid eszközök (1) hipa (1) hitelesített adóalany (1) IFRS (3) illeték (4) importáfa (1) ingatlan bérbeadása (1) Jancsa-Pék Judit (102) járulék (5) jogdíj (3) jogorvoslat (2) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (2) K+F (3) Kálmán Veronika (4) kamatjövedelmek adózása (2) kapcsolt vállalkozás (12) KATA (1) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiküldetés (8) kimentési kérelem (1) Király László György (2) kisadók (5) kitüntetés (1) KIVA (1) kockázati biztosítás (1) könyvelés (2) könyvvizsgálat (4) környezetvédelmi termékdíj (7) külföldi munkavállalás (6) különadó (5) kúria jogegységi határozat (1) kutatás-fejlesztés (3) láncértékesítés (4) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerLeitner (14) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (5) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) minimálbér (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkajog (1) munkavállalói résztulajdonosi program (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetközi adóeljárások (2) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (1) nyilvántartás (17) nyugdíj (1) nyugdíj-előtakarékossági számla (2) nyugdíjasok munkavállalása (1) nyugdíjas szövetkezet (1) nyugdíjbiztosítás (3) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzési pótlék (1) online számla-adatszolgáltatás (11) online számlázás (12) online számlázó programok (13) országonkénti jelentés (6) osztalék (4) Palicz Marianna (2) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) Pintér Gabriella (1) quick fixies (8) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (1) reprezentáció (1) részvény (1) rokkantsági ellátás (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (32) single vat area (1) start-up (2) szakképzési hozzájárulás (1) szálláshely-szolgáltatás (1) számlakorrekció (1) számlázó program (4) számvitel (11) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (13) személyi jövedelmadó bevallás (10) személyi kedvezmény (1) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szja (36) szochó (7) szociális hozzájárulás (8) Taga György (1) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) tao (7) társadalombiztosítás (5) társasági adó (33) tartós befektetési számla (2) Taxand (1) TBSZ (1) Timár Katalin (3) tőkejövedelmek (4) tőkekivonás (1) tőkepiaci ügylet adózása (1) törzstőke (3) Tóth Dorottya (1) transzferár (27) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (2) ügyfélkapu (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) vagyonáthelyezés (1) vagyonkezelő alapítvány (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (1) vámeljárás (1) védett kor (1) Címkefelhő

Jancsa-Pék Judit: Adókedvezmények finomhangolás alatt

2016.04.06. 09:00 leitnerleitner

Idén már másodjára változik az adókedvezményekkel kapcsolatos társasági adó szabályozás, érdemes hát összefoglalni a lehetőségeket. Jelen blogbejegyzésünkben az olimpiai pályázat, a látványcsapatsportok, az előadó-művészeti szervezetek és a filmalkotások támogatásának adókedvezményi lehetőségeivel foglalkozunk.

4989727036_627574f39e_o.jpg

2015 óta gyakorlatilag két, egymással versengő konstrukció keretében támogathatóak a látványcsapatsportok, előadó-művészeti szervezetek és filmalkotások.

A hagyományos rendszer megkívánja, hogy a vállalkozás saját pénzügyi forrásaiból közvetlenül támogassa a kiválasztott szervezetet, amelyért cserébe a támogatási összeget meghaladó adómegtakarítás érhető el. Az átutalt támogatási összeg ugyanis a társasági adóban is elismert költségnek minősül, amely felett a teljes összeg adóvisszatartás formájában csökkenti a vállalkozás által fizetendő társasági adót. Az adómegtakarítás korlátja a támogatással együtt fizetendő és a társasági adóban a vállalkozás költségeként el nem ismert kiegészítő támogatás, amely a teljes összegre egyébként járó adókedvezmény 75%-t teszi ki. Így végül a 10%-os adósávban adózó vállalkozások (amelyek társasági adó alapja nem haladja meg az 500 millió forintot) 2,5%-os adómegtakarítást tudhatnak magukénak, a 19%-os adósávban adózók pedig 4,75%-ot. Ennél magasabb megtakarítást azok a vállalkozások tudnak realizálni, amelyek adóalapja épp a támogatások hatására csökken az alsó adósávhatár alá.

A rendszer előnye, hogy bár a támogatási kedvezmény a vállalkozás által fizetendő adót adott évben annak csupán maximum 70%-áig csökkentheti, a kedvezmény továbbvihető, és legkésőbb a támogatás (juttatás) naptári évét követő hatodik évben használható fel.

Új lehetőség a 2016. március 10-én bevezetett olimpiai pályázat támogatásának adókedvezménye, amely 2017 év végéig teszi lehetővé a gazdasági társaságok számára, hogy üzleti eredményükből támogatást nyújthassanak a Budapest Főváros Önkormányzata és a Magyar Olimpiai Bizottság által alapított nonprofit társaság részére a XXXIII. Nyári Olimpiai és XVII. Paralimpiai Játékok budapesti rendezése érdekében benyújtandó pályázat költségeinek fedezésére. A támogatók a juttatás alapján társasági adókedvezményt érvényesíthetnek, amelynek mértéke és felhasználásának módja illeszkedik a fent bemutatott hagyományos adókedvezményekhez.

Az olimpiai pályázat támogatására fordított összegnek ugyanis csupán egynegyede minősül a vállalkozás érdekében felmerült költségnek, háromnegyede azonban a társasági adóban el nem ismert költség, mellyel az adó alapját meg kell növelni. Mindazonáltal a támogatási összeg a fentiekhez hasonlóan adóvisszatartás formájában csökkenti a vállalkozás által fizetendő társasági adót. Az adómegtakarítás mértéke 2,5% - 4,75% között mozog. Erre a kedvezményre is érvényes az éves 70%-os korlát, valamint a 6 éves tovább görgethetőség.

Mindezzel szemben az adófelajánlásos konstrukció (rendelkezés az adóról) rendkívüli előnye, hogy a támogatónál gyakorlatilag nem merül fel finanszírozási szükséglet, mert a társa-sági adóelőlegeket, az adófeltöltést vagy a fizetendő társasági adót lehet „átirányítani” a kiválasztott célra (ez lehet a látványcsapatsportok, az előadó-művészeti szervezetek és a filmalkotások ösztönzése, de nem tartozik ide az olimpiai pályázat támogatása). Az adóelőlegeket továbbra is be kell fizetni az adóhatóságnak, és a felajánlást az adóhatóság továbbítja a kedvezményezettek felé, miután ellenőrizte a felajánlás helyességét, a benyújtott támogatási iga-zolásokat és a támogatók, valamint a kedvezményezettek adótartozás mentességét is.

Itt sokat számít az időzítés, hiszen az évközi felajánlásokkal nagyobb kedvezmény érhető el: az adóelőlegek (az esedékes összeg 50%-ig) és az ún. feltöltés (az eddig összesített adók immár 80%-ig) terhére tett felajánlás jutalma 7,5%; míg az év végi adó átirányítása (maximum a teljes évi társasági adó kötelezettség 80%-ig) már csupán 2,5%-os adójóváírásra jogosít. A látványcsapatsportok támogatása esetében az adójóváírás alapja a nyilatkozott és a NAV által ténylegesen átutalt összeg, csökkentve a 12,5%-os kiegészítő támogatással és az ellenőrző szervek részére átutalt 1% összegével. Az "adó-visszatérítést” az adott évi társasági adóbevallás benyújtási határidejét követő második hónapban írják jóvá (naptári éves adózók esetében ez július 1-je lesz) az adózó adófolyószámláján. A rendelkezést év közben 5 alkalommal lehet módosítani (16RENDNY forma-nyomtatvány), feltöltéskor illetve év végén pedig a szokásos adóbevallásban kell jelölni.

A jóváírást azonban a fizetendő adó 80%-ban maximalizálták. A jóváírás összege ennek megfelelően nem haladhatja meg a fizetendő adó 80%-nak meghatározott részét, amely bizony a gyakorlatban problémákhoz is vezethet. Ha ugyanis az adott évben tett rendelkezések összegei meghaladják a ténylegesen felajánlható összeget, a „túlutalás” összegét a rendelkezés megtételét követő adóév(ek)re felajánlott összegnek kell tekinteni. A probléma azzal van, hogy a NAV értelmezése szerint a „túlutalás” összege után már nem jár jóváírás, sem a felajánlás adóévére, sem azt követő, a „túlutalás” figyelembevételének adóévére.

A gyakorlatban tehát az történik, hogy a vállalkozások év közben tervezett adatok alapján döntenek a kedvezményezett rendelkezéseikről (erre egyébként a magasabb évközi kedvezménnyel ösztönözve is vannak), majd ha véletlenül elszámítják magukat és év végi adókötelezettségük alacsonyabb lesz a vártnál, akkor a többlet pénzt vissza sem kaphatják, és a célhoz kapcsolódó adójóváírástól is elesnek. Ráadásul, mivel ez a különbözet a következő évi keretüket fogyasztja, ezért a következő évben már eleve csak kevesebb jóváírásra lesznek jogosultak.

A buktatóktól eltekintve azonban, tagadhatatlan, hogy a hazai szabályozás az adózók és a kedvezményezettek számára egyaránt előnyös, változatos támogatási formákat tesz lehetővé. A két konstrukciót azonban továbbra sem lehet egymással párhuzamosan alkalmazni, ezért érdemes kiszámolni, hogy melyik éri meg jobban az egyes vállalkozások helyzetében.

A támogatásnak mindemellett azonban számos adminisztratív feltétele van. Szerződést kell kötni a támogatott szervezettel, a támogatás formájától függően az illetékes szervtől igazolást kell beszerezni, az adóelőlegről, illetve adóról történő rendelkezéseket időben meg kell tenni és a kapott igazolást benyújtani, és nem utolsó sorban biztosítani kell az adótartozástól mentes vállalkozási működést is. Valamennyi lépéshez határidő kapcsolódik, amelynek elmulasztása esetén a támogató elvesztheti a kapcsolódó adóelőnyt.

A látvány-csapatsportok támogatásával kapcsolatban a gyakorlatban jelentkező értelmezési és egyéb adminisztrációs problémák kezelésére 2016. március 9-én nyújtottak be törvényjavaslatot, amely elfogadása esetén a kihirdetést követő napon válik hatályossá. A módosítás szabályozná többek között a támogatások odaítélésével kapcsolatos határidőket, a kiegészítő sporttámogatás fizetési kötelezettség összeszámítási szabályát, a támogatási intenzitás számítás módját.

Címkék: adókedvezmény társasági adó előadóművészet látványcsapatsport filmalkotások olimpiai adókedvezmény