A koronavírus járvány és a vele járó gazdasági problémák, illetve a különböző országok vagy nemzetközi szervezetek által biztosított sokféle mentőcsomagok a vállalatcsoportokat is érintik. Az egyes iparágak jelentős változáson esnek át, a vállalkozásoknak pedig alkalmazkodnak a megváltozott környezethez. A transzferár nyilvántartásoknak is tükrözniük kell a COVID-19 hatását a kapcsolt ügyletek gazdasági körülményeire, árazására.
A kapcsolt vállalkozásoknak több szempontból kell mérlegelniük az egymás között bonyolított ügyleteik árazását befolyásoló tényezőket, melyek meg kell, hogy jelenjenek a vonatkozó transzferár nyilvántartásokban. Továbbá a jövőbeni transzferár ellenőrzések szempontjából is fontos lesz a COVID-19 eredményeként végrehajtott változások bemutatása. A LeitnerLeitner segíthet megérteni a megváltozott üzleti modell transzferár hatását, ennek megfelelő kezelését.
E cikkünk is ezt a célt szolgálja, bemutatjuk a változások hatását a vállalkozások értékteremtő gazdasági tevékenységére és egymás közötti ügyleteinek árazására. Segítséget nyújtunk ahhoz, hogy a kapcsolt vállalkozásoknak hogyan kell felkészülniük, milyen lehetséges intézkedéseket kell meghozniuk a világjárvány eredményezte válság kezelésére transzferárazásban és a jövőbeni adóügyi viták megelőzésére.
Új működési modell: új transzferár-képzési módszer
A COVID-19 világjárvány gazdasági hatásának eredményeként a cégcsoportok átstrukturálhatják a korábbi működési modelljüket és új transzferár modellek jöhetnek létre. Ilyen esetben, a vállalkozásoknak be kell mutatni dokumentációjukban az új modell gazdasági célját, racionalitását, a szokásos piaci jövedelmezőségre gyakorolt hatását. A modellváltás az egyes kapcsolt ügyletek esetében eredményezhet transzferár-képzési módszerváltást is, amely alapos megfontolás alá kell, hogy essen. Mindennek a vizsgált kapcsolt vállalkozás funkcióinak, kockázatainak, erőforrásainak a részletes elemzésén kell alapulnia.
Benchmark elemzés
A szokásos piaci jövedelmezőség alátámasztására kiválasztott vállalatok funkcióinak kockázati profiljának, erőforrásainak a vizsgálata, vagyis az összehasonlító benchmark elemzés elkészítése a válság hatásának értékelésekor különösen nagy figyelmet igényel.
A válság nem minden ágazatot érintett azonos mértékben, mindig vannak nyertesei és vesztesei is, és eltérő lehet az időbeli hatása is. Ezért körültekintő összehasonlító elemzéssel kell megvizsgálni, hogy szükség van-e gazdasági visszaesés kiigazítására az összehasonlítható adatokban is esetleg a visszaeső kereslet miatt (pl. korlátozott kockázatú disztribútorok, vagy szerződéses gyártók vizsgálata során). Bizony elképzelhető, hogy a korábbi évekre elvégzett összehasonlító elemzéseket újra kell készíteni, vagy legalábbis felül kell vizsgálni.
Szükség lesz a szokásos piaci jövedelmezőség meghatározásánál a világjárvány hatásának a számszerűsítése is, a vizsgált társaságnál és a mintaként szolgáló piaci összehasonlító mintánál egyaránt.
Eltérő üzleti évek, szezonalitás
Bár a világjárvány elsősorban a 2020. évet érinti, amely a legtöbb vállalkozásnál az aktuálisan folyamatban lévő üzleti év, már a 2019-es év zárásakor és annak transzferárazásakor sem szabad megfeledkezni a COVID hatásairól. A mérlegkészítésig jelentkező hatásokat mindenképpen át kell gondolni.
A naptári évtől eltérő üzleti évvel rendelkező kapcsolt vállalkozások számára a járvány hatásai még közvetlenebbül jelenhetnek meg a most záródó 2019/2020-as üzleti évben. Náluk már most szükséges lehet a szokásos piaci jövedelmezőségük meghatározásánál a világjárvány hatásának a számszerűsítése is, különösen akkor, ha az üzleti évüket március végén vagy ezt követően zárták/zárják, ugyanis a WHO március 11-én nyilvánította pandémiává a járványt.
Nehézséget okoz, hogy a járvány hatásai csak az üzleti év egy részében jelentkeznek. Transzferár szempontból ez akár az időszakok elkülönítését és külön végzett elemzését is indokolttá teheti. Nem tekinthetjük ugyanis erre hivatkozással az egész üzleti évet veszteségesnek, megfelelő elemzést kell készíteni és ezzel igazolni a vállalkozás tevékenységének jövedelmezőségére kifejtett hatását a pandémiát megelőző, illetve azt követő üzleti időszakra.
Noha a vállalkozás pénzügyi eredményei és előrejelzései tükrözik a jelenlegi gazdasági körülményeket, ez nem feltétlenül igaz a rendelkezésre álló összehasonlítható adatokra, amelyek megszerzése nehézségekbe ütközhet. Melynek hatására a vállalkozások komoly összehasonlíthatósági problémákkal szembesülnek. Fontos annak a kérdésnek a mérlegelése is, hogyan készítsük el a piaci szezonalitások kiegyenesítésére szolgáló többéves elemzésünket, ha válság hatására a vizsgált vállalkozás már visszaesett jövedelmezőségének szokásos piaci voltát szeretnénk alátámasztani, de az elmúlt 3 év pénzügyi adatait nem érintette a válság a vizsgálatba bevont vállalkozások esetében.
Transzferárazási check list
A jövőbeli adóügyi viták elkerülése érdekében a kapcsolt vállalkozásoknak mérlegelniük kell a következő lépéseket:
- A vállalkozásoknak a válság tevékenységük jövedelmezőségére gyakorolt hatásának kimutatásához adatokat, megállapodásokat, szerződéseket kell gyűjteni és megőrizni, hogy bizonyítani tudják a COVID-19 járvány hatását a jövedelmezőségre egy későbbi ellenőrzés esetén.
- Felül kell vizsgálni a vállalatközi megállapodásokat abból a szempontból, hogy tartalmaznak-e a transzferárak kiigazításával kapcsolatos rendelkezéseket üzleti működési zavarok esetére. Célszerű megfontolni a meglévő vállalatközi megállapodások újratárgyalását, hogy ezek – különösen a vis maior rendelkezések – jobban igazodjanak a megváltozott gazdasági helyzethez.
- Meg kell őrizni a járvány idején keletkezett dokumentumokat, amelyek megfelelően igazolják a későbbi adóellenőrzések számára a normál üzletmenettől történő eltérő működési modell alkalmazását, melyek figyelembe veszik a helyi lezárásra és a karanténra vonatkozó szabályok esetleges gazdasági és adóügyi következményeit.
- A kapcsolt vállalkozás rendelkezhet előzetes ár-megállapítási (APA) határozattal, amelyet felülírhatnak a világjárvány gazdasági hatása és a megváltozott körülmények. A megváltozott feltételek eredményeként a vizsgált vállalkozás jövedelmezőségében bekövetkezett változás alátámasztásával kérheti az adózó az adóhatóságtól az APA-határozatának – annak hátralévő idejére – módosítását a díjtétel 50%-nak megfizetése mellett. Az APA-határozat módosításával az adóhatósági határozat már rögzíti a megváltozott körülményeket, a szokásos piaci ár-megállapítási módszert és amennyiben az meghatározható volt, a szokásos piaci árat vagy ártartományt. Ez jogbiztonságot jelenthet a vállalkozások számára a kapcsolt ügyleteik árazása terén a válsággal terhelt időszakban is.