A magyar kapcsolt vállalkozásokat mindezidáig is sújtó hármas transzferár teher (bejelentési-, nyilvántartási- és társasági adóalap módosítási) tavaly egy újabb kötelezettséggel, a transzferár adatszolgáltatással bővült. Így a 2022-es után az idei 2023-as zárásban másodjára fogunk részletekbe menően számot adni a cégcsoporton belüli ügyletekről, azok árazásáról – ráadásul a tavalyihoz képest még bővebb tartalommal. A folyamatosan szigorodó hazai transzferárazási szabályok mellett, az adatszolgáltatás egy sokkal hatékonyabb adóhatósági fellépést is lehetővé tesz. Cikksorozatunkban a transzferár adatszolgáltatás lényeges aspektusait, illetve az azzal kapcsolatos eddigi tapasztalatokat tekintjük át.
A transzferár adatszolgáltatás magyarországi bevezetése
Bár nem változott a hazai transzferár szabályozás abban a tekintetben, hogy a transzferár nyilvántartásokat továbbra is csak az adóhatóság kifejezett felhívása esetén, ellenőrzés során kell rendelkezésre bocsátani. Ugyanakkor az újonnan bevezetett adatszolgáltatással egy rendkívül lényeges kötelezettség terheli a kapcsolt vállalkozásokat. A társasági adóbevallásuk részeként tranzakció alapú, strukturált, részletes transzferár adatszolgáltatási kötelezettséget is teljesíteniük kell. Ez rá fogja kényszeríteni a vállalkozásokat a transzferár nyilvántartások határidőben való elkészítésére, mert enélkül nem tudják megadni a szükséges adatokat a társasági adóbevallásban.
A transzferár-adatszolgáltatás lényegében lefedi a transzferár nyilvántartás egészét. Teljesítéséhez pontos transzferár elemzésre van szükség, annak keretében tranzakció szintű adatokat kell szolgáltatni a kapcsolt felekről, az ügylet nagyságrendjéről, típusáról, az ügyletben a kapcsolt vállalkozások által alkalmazott transzferárról (kapcsolt felenként), az adott ügyletre vonatkozó szokásos piaci árról, a szokásos piaci ármegállapítás módszeréről, adott esetben az alkalmazott mutatószámokról, társasági adóalap-módosításról.
Mindezek meghatározása az alapos funkcióelemzést, az ügylet ennek alapján történő megfelelő karakterizációját, belső összehasonlító elemzés vagy adatbázis-keresésen alapuló benchmark elemzés elvégzését feltételez.
A kapcsolt vállalkozások számára az új jogszabályi környezetben még inkább fontos a transzferár nyilvántartások elkészítésének, valamint az ehhez szükséges adatok összegyűjtésének megfelelő ütemezése, az előkészítő lépések mihamarabbi megtétele. A kellő időben ébredés abból a szempontból is lényeges, hogy amennyiben az adatszolgáltatás teljesítéséhez külsős transzferár szakértővel való kapcsolatfelvétel, együttműködés szükséges, elegendő idő és megfelelő lehetőség álljon rendelkezésre.
Önmagában az adatszolgáltatás kitöltése plusz adminisztrációval jár a vállalkozások számára, de az alapul szolgáló adatok eleve rendelkezésre kellene, hogy álljanak, így azok beszerzése elvileg nem jelent többletfeladatot. A gyakorlatban azonban a vállalkozások számos kihívással és nehézséggel szembesülnek a pontos és végleges (sok esetben a cégcsoporttól is függő) adatok, információk gyors beszerzése során.
A szabályok bevezetése óta, a jogszabályi környezet nem változott ugyan, azonban a 2023-as évről szóló adatszolgáltatások mégis részletesebbek lesznek a tavalyihoz képest. Egyrészt, változott a vonatkozó NAV nyomtatvány, amely a 2023-as ügyletek esetében pluszban megköveteli az összevonhatóság és a tesztelt fél megjelölését. Másrészt a jogszabály eredetileg is lépcsőzetesen vezette be az adatszolgáltatást, így a 2022-es évihez képest a 2023-as éviben új adatként jelennek meg a költség-továbbterhelések.
Míg a 2022-re vonatkozó adatszolgáltatás teljesítése során átmeneti szabályként könnyebbséget jelentett, hogy a független feles költségek haszon nélküli továbbterheléséről nem kellett adatot szolgáltatni, addig a 2023-as adatszolgáltatás már kiterjed ezen ügyletek adatainak bemutatására is. Fontos azonban, hogy itt is csak az éves 100 millió forintot meghaladó ügylet értékű eseteket kell bemutatni.
A transzferár adatszolgáltatás mint adóellenőrzést támogató eszköz - 2. rész
Szigorúbb ellenőrzések várhatóak a transzferár adatszolgáltatással kapcsolatban - 3. rész