Cikksorozatunkban a transzferár adatszolgáltatás lényeges aspektusait, illetve az azzal kapcsolatos eddigi tapasztalatokat tekintjük át. Nem mehetünk el szó nélkül a mellett sem, hogy az újonnan bevezetett adatszolgáltatás minden korábbinál hatékonyabb fegyvert ad az adóhatóság kezébe. A tranzakció szintű, strukturált adatokkal tűpontosan lehet célozni az adóellenőrzésekre való kiválasztás során.
Készüljön a LeitnerLeitnerrel az adóellenőrzésekre! Tudjon meg mindent szolgáltatásainkról!
A kezdetek
A hazai transzferárazás immár több, mint 20 éves múltra tekint vissza, hiszen 2003-ban vezették be először a nyilvántartási és bejelentési kötelezettséget. Ezalatt az idő alatt folyamatosan bővült a transzferár dokumentációk köre és mélysége, 2018-ban OECD iránymutatásra vált Magyarországon is háromszintűvé a nyilvántartási kör: a Master file (fődokumentum), a Local file (helyi dokumentum, valamint a CbCR (országonkénti jelentés) bevezetésével.
A részletes dokumentumok feldolgozása az adóhatóságot is egyre nehezebb feladat elé állította. Ezért vezették be, először a kiemelt, azaz legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózói körnél, a transzferár kérdőívek alkalmazását. Bár később a kérdőíves adatgyűjtés általánossá vált, csupán az adóellenőrzések során alkalmazták azt.
A kérdőíves transzferár ellenőrzés jelentős előrelépést hozott az adóhatóság életében, mivel kérdéseinek megválaszolása, tranzakció szintű információval szolgált. A vállalkozás ügyleteivel, jövedelmezőségével és adóbevallásaival együtt vizsgálva biztosították a teljes tevékenység jobb átláthatóságát. Ezáltal könnyebben lehetett meghatározni azt, hogy az átfogó vizsgálatot vezető illetékes adóellenőröknek mikor szükséges bevonni az adóhatóság transzferár specialista kollégáit. A specialisták így be tudtak kapcsolódni az ellenőrzésbe, és az adóhatóságnál rendelkezésre álló központosított, téma specifikus tapasztalatokkal felvértezve döntöttek az esetleges transzferár megállapításokról. A külső adatbázisok adataival való egybevetés is ekkor lépett be az adóellenőrzési folyamatba.
Az új korszak
Mindezek mellett egyértelműen kijelenthető, hogy a transzferár adatszolgáltatás intézményének bevezetése mérföldkő a magyar transzferárazás történetében, hiszen esetében a tömegesen elérhető, tranzakció szintű adatok feldolgozása-, elemzése már előrehozott fázisban, a kockázatelemzési szakaszban, informatikailag támogatott módon megvalósulhat.
Az adatszolgáltatás bevezetése az adóhatóság számára erőforrás optimalizálást tesz lehetővé, soha nem látott módon képes támogatni a célzott transzferár kiválasztást-ellenőrzést a hatékony transzferár kockázatelemzéshez szükséges ügyleti szintű adatok egyenként és összességében, egységes szempont rendszer alapján történő vizsgálata által.
A vállalkozások számára jó hír, hogy a rendelkezésre álló adóhatósági kapacitás ezzel mindinkább a kockázatos adózók, illetve kockázatos ügyletek felé irányul. Ez a jogkövető adózók támogatását is jelenti egyben.
Az adóhatóság számára biztosított, vitathatatlan előny, hogy a transzferár adatszolgáltatásnak köszönhetően az ellenőrzési idő láthatatlan meghosszabbításának lehetőségével időoptimalizálásra kerülhet sor, hiszen az adatfeldolgozás-, elemzés már a kockázatelemzési szakaszban – azaz a háttérben, még az ellenőrzés indítása előtt – megtörténhet. Mire az ellenőrzés (annak határideje) megindul, már az adóhatóság ismerheti, elemezheti, egyéb információival összevetheti a vállalkozás egyes ügyletei szempontjából leglényegesebb adatokat, előre azonosíthatja a potenciális kockázatokat, az ellenőrzés során tisztázandó anomáliákat.
Adóhatósági fórumon nyilvánosan elhangzott adatok szerint a 2022. évre vonatkozó adatszolgáltatás során több mint 5 ezer vállalkozás, több mint 16 ezer ügyletre vonatkozóan, közel 100 ezer milliárd forint ügyletértékre biztosított adatot. Ennek legnagyobb hányada határon átnyúló ügyletekre vonatkozott.
Ezen számok is visszatükrözik és megerősítik, hogy a transzferárazás jelentős, - nemzetközi jellegénél fogva - érdemi adókockázatot hordoz, kiemelt volumenű potenciális adóhatósági megállapításokat rejthet.
Az adóhatóság összességében pozitív tapasztalatokról számolt be: az adatszolgáltatásnak köszönhetően a transzferár nyilvántartás készítéshez való hozzáállás javult, még nagyobb jelentőséget kapott a transzferár dokumentáció, a szükséges adatok korábban rendelkezésre állnak, sikerült elérni, hogy a nyilvántartások határidőre elkészüljenek.
Mindez az adózói oldalon is sokkal nagyobb szintű tudatosságot igényel. A transzferárazásra immár nem szabad csupán adminisztratív kötelezettségként tekinteni. A tudatosabb árazás, az egyébként cégcsoporton belül korlátozott kockázattal rendelkező magyar leányvállalatok erősebb ár-alku pozícióját, a cégcsoport vezetőivel való gyakoribb és határozottabb egyeztetési lehetőséget is magával hozza. Egy jó transzferár tanácsadó pedig nem csupán futószalagon készíti a nyilvántartásokat, hanem épp a kapcsolt ügyletekben való hatékonyabb ár-alku és érdekérvényesítés során támogatja az ügyfeleket.
A transzferár adatszolgáltatás gyakorlati tapasztalatai – bővülő adattartalom
Szigorúbb ellenőrzések várhatóak a transzferár adatszolgáltatással kapcsolatban - 3. rész