Az EKAER rendszer szűkítésével párhuzamosan a fuvarozással foglalkozó cégeket új adminisztrációs kötelezettséggel terhelték. A BIREG rendszer eredetileg minden határon túli fuvarra – a közösségi szállítmányokra is – vonatkozott, majd a hatókörét leszűkítették kizárólag a 3. országot érintő közúti szállítmányozásra. Cikkünkben a legfontosabb tudnivalókat foglaljuk össze.
A BIREG mozaikszó a bilaterális-regisztráció rövidítése, amely regisztrációs kötelezettséget ró ki a CEMT és a BILAT engedéllyel szállító fuvarozókra. Az rendszer létrejöttének eredti célja az engedélyköteles nemzetközi közúti áruszállításhoz használt bilaterális és multilaterális engedélyek jogszerű felhasználásának ellenőrzése és nyomon követése. Minden CEMT, bilaterális és kabotázs fuvarozási tevékenységet végző tehergépjármű üzembentartójának regisztrálni kell a rendszerben, amely bizonyos esetekben a közösségi engedéllyel rendelkező EU-s vállalkozásoknak is kötelezettsége.
A CEMT engedélyek olyan multilaterális engedélyek, amelyek feljogosítják a CEMT tagországokban (CEMT: az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciája) működő fuvarozó vállalkozásokat arra, hogy nemzetközi közúti árufuvarozási tevékenységet folytassanak egy meghatározott kvótarendszer alapján, és ennek keretében fuvarozási műveleteket teljesítsenek a CEMT tagországok között, és tranzitforgalomban egy vagy több CEMT tagország területén keresztül, valamely CEMT tagországban nyilvántartásba vett járművel. A CEMT engedélyeket az egyes tagországokban meghatározott követelmények függvényében a fuvarozó vállalkozás székhelye szerinti tagország illetékes hatósága adja ki közúti árufuvarozási tevékenység végzésére feljogosító engedéllyel rendelkező fuvarozó vállalkozás számára. Az engedélyeken nem szerepel a járművek forgalmi rendszáma és fuvarnapló kíséri.
BILAT engedély: Olyan engedély, mely az Európai Unión kívülre végzett közúti áruszállításhoz szükséges, kétoldalú egyezmény alapján kiadott árufuvarozói engedély (a továbbiakban: bilaterális engedély).
A regisztrációs kötelezettség azonban a szállítmány feladóira, illetve a címzettjeire is vonatkozhat. Tehát a BIREG rendszerben, az árufuvarozók, a fuvarok feladói és a szállítmányok címzettjei is érintettek.
2021. február 1-jétől a regisztráció hiánya 800 ezer Ft bírságot vonhat maga után, továbbá a felrakó és lerakóhely 300 ezer Ft-ra büntethető, ha elmulasztja az engedélyek ellenőrzését.
A BIREG bevezetésével kapcsolatos cikkünket itt olvashatják.
A BIREG bevezetése után félévvel – 2021 júliusában – pontosították, módosították szabályait, amelyek lényegesen megváltoztatták a le- és felrakóhelyek belső folyamatait.
Miket kell dokumentálni?
Eredetileg a le- és felrakóhelyek a BIREG-gel kapcsolatos adminisztrációs feladatait papír alapon is elvégezhették, azonban az új kormányrendelet szerint ezeket már csak és kizárólag az online BIREG rendszerben lehet dokumentálni. Íme egy rövid lista a lehetséges dokumentálandó adatokról és iratokról:
- a fel- és lerakás helye és ideje,
- a szállítást végző jármű kilométeróra állása
- a fuvarozó CEMT, BILAT vagy más engedélye.
Az előző cikkünkben említettük, hogy a fenti információkat tartalmazó dokumentumokról a le- és felrakodóhelyen fénymásolatot kell készíteni, és egy évig meg kell azokat őrizni. A változások által ez a kötelezettség megszűnt és beépült az online BIREG regisztrációba, hiszen ezeket az iratokat mindenképp fel kell tölteni a rendszerbe, ahol el lesznek mentve. Tehát nincs többé szükség fénymásolatok készítésére, amivel a környezetünket is védjük.
A fent leírtaknak nyilvánvalóan előfeltétele a fuvarozó előzetes regisztrációja a BIREG rendszerbe.
Mely fuvarokat érinti?
A BIREG rendszer a külföldi és a magyar szállítmányozó társaságokra egyaránt érvényes. Azoknak kell regisztrálniuk, akik díjazás ellenében nemzetközi közúti árutovábbítást végeznek 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárművel, akik saját számlás nemzetközi közúti áruszállítást végeznek 7,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművel, valamint azoknak is, akik Magyarország területén kabotázst végeznek. A rendszerben az üresjáratokat is rögzíteni kell.
A kabotázs (francia: cabotage) szállítási vagy fuvarozási tevékenység egy adott ország területének két pontja között, amelyet az adott országban nem honos gazdasági szereplők végeznek. Eredetileg hajózási kifejezés: a tengeri államok saját kikötői közötti, illetve a nemzetközi folyamok egy bizonyos államhoz tartozó szakaszán zajló forgalomra vonatkozott, azonban már régóta használják a szárazföldi és egy ideje a légiforgalomra is.
Regisztráció köteles tehát, ha:
- magyar fuvarozó EU-n kívülre szállít árut Magyarországról CEMT-engedéllyel,
- magyar fuvarozó EU-n kívülről hoz árut Magyarországra CEMT-engedéllyel,
- EU egy tagállamának fuvarozója szállít Magyarországról EU-n kívülre CEMT vagy bilaterális engedéllyel,
- EU-n kívülről hoz árut Magyarországra CEMT vagy bilaterális engedéllyel,
- EU-n kívüli fuvarozó szállít árut Magyarországra, Magyarországról vagy Magyarországon keresztül CEMT vagy bilaterális engedéllyel,
- EU egy tagállamának fuvarozója végez kabotázs fuvarfeladatot közösségi engedéllyel.
A magyar fuvarozónak is kell regisztrálnia, ha itthonról olyan fuvart indít el, aminél a fuvar engedélyköteles és ezt CEMT engedéllyel fogja végezni, mert ekkor a felrakó helytől a lerakó helyig végig kell kísérnie az árut.
A sikeresen elmentett fuvarregisztrációhoz a rendszer egy BIREG azonosítót és QR kódot generál, melyet az ügyintéző e-mail címére is elküldenek.
A Magyarország területére érkező fuvar esetében be kell jelenteni a belépést és a lerakodást, valamint Magyarországról induló fuvar esetben a felrakodást és az ország területéről történő kilépést (ezek a fuvaresemények).
Hogyan?
Az online rendszer használatát a BIREG hivatalos oldalára feltöltött használati útmutató segíti, melyben a részletes leírás mellett számtalan kép is segíti az eligazodást. Az említett kézikönyv itt érhető el.
Miket kell ellenőrizni?
Az áru fel- és lerakójának ellenőriznie kell a fuvarozó feladataihoz illeszkedő engedélyeit, ezeket 1 évig meg is kell őrizni. A hatóságoknak be kell jelenteni, ha olyan szállító érkezik, amely nem rendelkezik megfelelő engedélyekkel a fuvarfeladat elvégzéséhez. Továbbá ellenőrizni kell a regisztráció meglétét: a fuvarozó regisztrációjának visszaigazolásakor kapott e-mailt.
- Az engedélyeknél kiemelten fontos, hogy külön odafigyeljünk az időbeli hatályukra, és hogy valóban kiterjed-e az érvényességük a fuvarozási feladatra, például a fuvarregisztráció meglétét bizonyító visszaigazolás érvényességét is ellenőrizni kell.
- A CEMT engedély csak akkor számít érvényesnek, ha csatolták hozzá a jármű EURO besorolását igazoló iratot, illetve a fuvarnaplót.
- Tehát az engedélyek ellenőrzésekor maga a BIREG szám nem elegendő, a hozzá tartozó adatokat is ellenőrizni kell. Meg kell nézni a regisztrációs e-mailt – amelynek a sofőrnél meg kell lennie -, hogy biztosan arra az adott fuvarfeladatra vonatkozzon.
A szabálytalanságokat szintén a BIREG rendszerben kell jelenteni.
Mit kell tudni szabálytalanság észlelése esetén?
Amennyiben elmulasztották a hatóság értesítését a szabálytalanságról 300.000,- Ft-os bírságot fognak kiróni a gondatlanság elkövetőjére.
Fontos kiemelni, hogy nem csak úgy ellenőrizheti a hatóság a fel- és lerakóhelyeket, hogy személyesen felkeresi őket. Elég, ha egy közúti ellenőrzés során kiderül, hogy egy fuvarozó dokumentumai nem megfelelőek – innen már könnyen visszakövethetők az útja során érintett le- és felrakóhelyek, amelyek nem végeztek elég alapos ellenőrzést.
Sajnos emberileg méltányolható körülményekre hivatkozva sincs lehetőség a kiszabott büntetés összegének a csökkentésére, mivel a jogszabály kizárja a méltányosság gyakorlásának lehetőségét.