Az adóhatóság idén is kiadta a tervezett ellenőrzéseit bemutató tájékoztatóját. Továbbra is a jogkövető adózókat támogató hozzáállás jellemzi a hivatalt, amely során felhívja a figyelmet a hiányosságra, kisebb hibákra, de a szándékos csalásokat szigorúan szankcionálja.
2022-ben négy fő irányban indulnak el a vizsgálatok:
- ellenőrzik a jelentős költségvetési kockázatot hordozó tevékenységeket végzőket,
- a különböző kockázatelemzési eszközök alapján kiemelik azokat az eseteket, amelyekben nagy valószínűséggel visszaélések történnek,
- a kiemelt adózók mindenképpen számíthatnak ellenőrzésekre,
- és végül folytatják az önkéntes jogkövetési eljárásokat is
1. Jelentős költségvetési kockázatot hordozó tevékenységek
Az első csoportba tartoznak
- a webhelyeken, portálokon értékesítők,
- az élelmiszeripari, mezőgazdasági árukat, terményeket forgalmazó, beszerző, előállító adózók,
- például a cukor, étolaj, sajt, kávé, csokoládé, liszt, ásványvíz, üdítőital, mák, dióbél, rizs, szója, műtrágya) beszerzők,
- az építőipari tevékenységet folytatók, építőanyag-kereskedők,
- a használt és új gépjármű- és gépjármű alkatrész kereskedők, valamint gépjárműjavítók,
- az ingatlanközvetítők,
- a számítástechnikai termékek kereskedelmével foglalkozók,
- a turizmus, vendéglátás, szálláshely-szolgáltatási tevékenységet végzők,
- a zöldség és gyümölcs nagykereskedők,
- a futárok, ételszállítók,
- a személyszállítók, taxisok, telekocsisok,
- a szezonális termékek ideiglenes árusítóhelyeken történő értékesítését végzők,
- a távol-keleti termékeket árusítók, a textilkereskedők,
- a hatósági árazás körébe bevont termékek kereskedelmével foglalkozó adózók.
2. Kockázatelemzésen alapuló vizsgálatok
Az az online számla- és pénztárgéprendszerekből beérkezett adatok felhasználásával a NAV hatékonyan képes a csalárd számlázási láncok feltárására, az áfabevétel-kiesés megakadályozására. Ahogy a nemzetközi információcsere keretében érkező adatokat is elemzik az Európai Unió és az OECD irányelvek alapján, különösen az adózási szempontból nem együttműködő országokkal kapcsolatban álló és onnan nyereséget szerző adózókra figyelve.
Emellett kiemelt feladat e társaságok transzferár szempontú kockázatelemzése is, és a szokásos piaci ármegállapító határozatban foglalt feltételek teljesítésének ellenőrzése különös tekintettel az autóipari szektorra.
A nagyfoglalkoztatók – például a vagyonvédelmi, a munkaerőkölcsönzéssel és takarítással foglalkozó cégek – visszaéléseit a Foglalkoztatotti riasztási rendszer adataira támaszkodva tárják fel.
Munkaviszonnyal, foglalkoztatással összefüggő ellenőrzések
- a foglalkoztatói bejelentések nyomon követése alapján az új foglalkoztatóknál,
- jogkövetési vizsgálatok végzése, a korábbi foglalkoztatóknál a bejelentési kötelezettségek helyzetének felülvizsgálata,
- helyszíni ellenőrzések fokozása a feketefoglalkoztatás kiszűrése érdekében,
- az egyszerűsített foglalkoztatás szabályszerűségének a vizsgálata,
- a katás szerződések folyamatos vizsgálata, a jogviszonyok valós körülményeinek feltárása,
- a biztosítotti bejelentésben szereplő, de a bevallások alapján bevallásban nem szereplő foglalkoztatottak esetében a jogviszony megszűnésével kapcsolatos bejelentési kötelezettség ellenőrzése.
Az elmúlt években jelentősen megnövekedett az e-kereskedelmi forgalom, amit a pandémia még inkább felerősített. Ezzel párhuzamosan nőtt az áfakikerülési kísérletek száma az import során. Ezért fordít a hatóság a közvetett vámjogi képviselők beiktatásával bonyolított eljárások esetében kiemelt figyelmet a képviselők mögött megbújó eltűnő importőrökre, akik az áfalevonás jogának engedményezése miatt sokszor valójában nem fizetnek áfát sem Magyarországon, sem az EU más tagállamában. Azonnal ellenőrzik azokat az ügyleteket, amelyeknél az áru Magyarországon lefolytatott import vámkezeléssel nyeri el az uniós státuszt. A gyors hatósági fellépés következtében felismerhető az adókikerülés még akkor, amikor az áru vámfelügyelet alatt áll, és az ügylet dokumentációja, valamint az ügyfél és képviselője elérhető. Ennek keretében egyrészt ellenőrzik az importőr vállalkozást, másrészt indokolt esetben az ügyletben eljáró vámjogi képviselőt is. Így az áru nem kerülhet szabad forgalomba a közterhek megfizetése nélkül. Emellett további eljárások is szükségesek lehetnek, például ideiglenes biztosítási vagy a pénzkövetelés biztosítási intézkedések.
3. Kiemelt adózók ellenőrzése
A legnagyobb adóteljesítményű adózók ellenőrzése ezek nemzetgazdasági súlyánál fogva a NAV ellenőrzések középpontjában áll. A nemzetközi információcsere keretében fogadott adatok, például az országonkénti jelentések kockázatelemzésével nagy hangsúlyt kap a határon átnyúló ügyletek ellenőrzése is.
4. Önkéntes jogkövetés támogatása
Az adóhatóság folytatja támogató eljárásait, melynek célja a jogkövető adózók figyelmeztetése hibáikra, hiányosságaikra, melyek kijavításával elkerülhetik a súlyosabb büntetéseket. Különösen odafigyelnek
- az új,
- a személyi változással érintett,
- az „alvó státuszból feléledő”,
- az áfabevallást be nem nyújtó, vagy nullás adókötelezettséget valló, de áfaköteles tevékenységet folytató
vállalkozásokra.
E mellett kiemelt figyelmet fordítanak az alábbiak ellenőrzésére
- a személyi jövedelemadó visszaigénylést, visszatérítést tartalmazó bevallások a kiutalás előtt,
- például a 2021. évi adatok alapján a foglalkoztatotti bejelentések és a járulékbevallások közti (T1041-08-as bevallás) eltéréssel rendelkező adózók,
- családi járulékkedvezményt érvényesítő adózók,
- a jövedékiadó-köteles tevékenységek:
- a jövedékiadó-visszaigénylést tartalmazó bevallások a kiutalás előtt,
- a jövedéki kiskereskedelmi egységben, közterületen, piacon, vásáron, jövedéki kiskereskedő üzemanyagtöltő állomása shopjában, dohánytermék értékesítési helyén, a Jöt. vonatkozó előírásai szerinti árueredet és a birtoklás jogszerűsége,
- a dohánytermék-kiskereskedő dohánytermékek értékesítési helyén a dohánytermékek nyomon-követhetősége,
- központi kijelölés alapján történő célzott jövedéki vizsgálatok,
- jövedéki termékek értékesítésének feltárása érdekében tagállami együttműködés keretében történő vizsgálatok,
- a népegészségügyi termékadó kötelezettségek,
- a gépjármű, és gépjárműadó adatok alapján cégautó adót nem fizető adózók,
- a székhelyszolgáltatást nyújtó és a székhelyszolgáltatást igénybe vevő adózók,
- a valódi székhellyel nem rendelkező adózók,
- azok az adózók, amelyeknél a székhely és a képviselő állandó lakcíme eltérő igazgatóság illetékességi területén van,
- az illetékességet váltó adózók,
- az áfa-visszaigénylést tartalmazó bevallások a kiutalás előtt,
- a műanyag hordtasakok a 2021. július 1-től megváltozott adózása,
- egyéni vállalkozók adókötelezettségei,
- és az áruk, termékek és szolgáltatások helyszíni ellenőrzése.
Tematikus ellenőrzések
A felsoroltakon kívül a hatóság az alábbi témákban is folytat vizsgálatokat:
- a társasági adót érintő adókedvezmények – például fejlesztési adókedvezmény, energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezményének – igénybevétele,
- a kiva-alanyok,
- a környezetvédelmi termékdíj-kötelezettségek,
- az ingatlan-és telekértékesítésből származó jövedelmet be nem valló adózók,
- az szja rendelkező nyilatkozatok tekintetében a legnagyobb összegű kiutalásban részesülő kedvezményezettek,
- és az olyan adózók, akiknek nettó árbevétele 2020-ban és 2021-ben is meghaladta a 60 milliárd Ft-ot, de az adózott eredményük mindkét évben nulla vagy negatív volt.
Ellenőrzési eszközrendszer – ellenőrzési fajták
Támogató eljárás – nem is tekinthető ellenőrzésnek! - kockázatelemzésen alapul
- önellenőrzésre történő felhívás
- NAV szakmai támogatása mellett
- befejezése: jegyzőkönyv, bírság nincs!
- a részvétel önkéntes
- sikertelenség esetén: adóellenőrzésbe fordulhat
Jogkövetési vizsgálat
- általában ezzel kezdenek – átfordulhat adóellenőrzésbe
- nem keletkeztet lezárt időszakot
- önellenőrzés is benyújtható
„klasszikus” adóellenőrzés
- bevallások utólagos ellenőrzése
- kiutalás előtti ellenőrzés
Mit lehet tenni a szankciók elkerülése érdekében?
Érdemes bizonyos nehéz, gyakran ellenőrzött, éppen változó adózási területeken adótanácsadók bevonásával megtervezni az adózást, bevezetni az új szabályoknak való megfelelést. Ilyen lehet például a társasági adókedvezmények lehetőségeinek feltárása, a felhasználás tervezése, az ellenőrzésre való felkészülés, de akár a nemzetközi vagy a bonyolultabb áfa ügyletekés a nemzetközi munkatársak alkalmazása is lehet ilyen terület. Idén a vámrendszer és a termékdíjak területe is számos változáson ment át, érdemes lehet az új szabályokat tanácsadók bevonásával bevezetni.
Mindenképpen érdemes a transzferár dokumentációk elkészítésébe transzferár szakértőket bevonni. Egyrészt mivel ez mindenképpen egy nagyon gyakran ellenőrzött, és magas büntetési tételeket jelentő terület. Másrészt nemcsak a kockázatokat lehet ezzel csökkenteni, de időt is meg lehet takarítani a feladat outsource-olásával.
Érdemes továbbá bizonyos időközönként átvilágítani az ellenőrzésekre kijelölt területeket. És végül, de nem utolsó sorban, ha a mégis NAV hibákat fedez fel, és szankcionál, érdemes a jogorvoslati lehetőségeket igénybe venni.