A vállalkozások transzferárazásáról rengeteg forrásból szerezhetnek összevethető információkat a hatóságok: a bevallásokból, veszteséges vállalkozások kiemeléséből, az iparági és a hatósági adatbázisokból, az ellenőrzések során kitöltetett kérdőívekből, a nemzetközi adatszolgáltatásokból (CbCR, DAC-6, EoI) és végül, de nem utolsósorban a transzferár-adatszolgáltatásokból. Ezért a NAV egyre könnyebben választja ki ellenőrzésre a kockázatos adózókat, és sokkal hatékonyabb ellenőrzéseket tud lefolytatni.
Az utóbbi időben egyre népszerűbbé vált az adatgyűjtésre és egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló jogkövetési vizsgálat, amelyet a transzferárazás területén is lehet alkalmazni. Ilyenkor vizsgálják, hogy az adózó határidőben eleget tett-e jogszabály által előírt kötelezettségeinek, és ellenőrizhetik, hogy a bevallásokban megfelelnek-e a valóságnak. És a jogkövetési vizsgálatok nem eredményeznek adóellenőrzési szempontból lezárt időszakot, így ugyanarra az időszakra többször is el lehet végezni ezeket. Ráadásul a folyamatban lévő adóév árazását is vizsgálhatják, bár az adózóknak is lehetőségük van ez alatt az idő alatt önellenőrzést benyújtani, javítani a hibáikat.
A jogkövetési vizsgálat során az adóhatóság nem tehet terhelő megállapítást, nem róhat ki adókülönbözetet és adóbírságot, vagyis hétköznapi nyelven: nem „büntethet”. Ugyanakkor klasszikus adóellenőrzést kezdeményezhetnek, ezért érdemes önkéntesen javítani a hibákat.
A hatóság kiemelt figyelmet fordít a társasági adóbevallás részeként beadott transzferár-adatszolgáltatások ellenőrzésére is. Ez ugyanis a nyilvántartások következtetéseit összegzi egy jól strukturált, egymással is összehasonlítható, elemezhető formában. Így felszínre kerülhetnek az ellentmondások, a kapcsolt felek között alkalmazott torzított árak. Ugyanakkor az adatszolgáltatás bevezetése óta a cégek is sokkal hamarabb elvégzik a transzferár feladataikat: beazonosítják kapcsolt ügyleteiket, ezek szokásos piaci árát.
Ne halogassa transzferár-feladatait:
- Szánjon elég időt az adatgyűjtésre és elemzésre.
- Ha egy kapcsolt ügyletben alkalmazott ellenérték a szokásos piaci tartományon kívülre esik, első körben meg kell próbálni igazolni, hogy miért jogszerű ez az ár.
- Ha ki kell igazítani a transzferárat, de nem a mediánértékre szeretné, akkor azt kell megvizsgálni és alátámasztani, hogy a tartományon belül egy a mediántól eltérő érték felel meg a legjobban a vizsgált ügyletnek. A medián az az érték, amelynél az adatok legfeljebb 50%-a kisebb és legfeljebb 50%-a nagyobb.
- Érdemes biztonsági értékeket alkalmazni a kapcsolt felek közötti árazásban.
- Ha ki kell igazítania az árat, legyen nagyon óvatos a kiigazítás nyújtójának és a jogcímének meghatározásakor, helyesen számlázzon, majd könyveljen, mert csak így lehet majd figyelembe venni a kiigazítást a jövedelmezőség számításánál.
- A Pénzügyminisztérium / Nemzetgazdasági Minisztérium álláspontja nagyon szigorú a kiigazítások tekintetében. A transzferár módosítások mellett le kell követni a további adónemekre gyakorolt hatásokat is (társasági adó, helyi iparűzési adó, innovációs járulék, áfa, stb).
- Ha szükségesnek érzi, időben vonjon be transzferár-szakértőt a munkába.
- Érdemes már az adatgyűjtésbe specializált transzferár tanácsadót bevonni. A benchmarkok, összehasonlító elemzések készítését és a nyilvántartások megírását pedig legjobb profikra bízni.
Ha a transzferár-kiigazítására nem megfelelően kerül sor, azt kockáztatja, hogy az adóhatóság a szokásos piaci tartomány jóval magasabb medián értékét fogja alkalmazni akár kettős adóztatást is eredményezve.
Számíthat a LeitnerLeitner Transzferár Üzletágának segítségére a transzferár ellenőrzések során is, ahogy korábban már számtalan ügyfelünk is.
Fotiadi Ágnes, a LeitnerLeitner Transzferár Üzletágának vezetője, korábban a NAV Transzferár Ellenőrzési Osztályának vezetőjeként szerzett évtizedes tapasztatlatot, amely a legmagasabb szakmai minőségű, az Ön vállalkozása számára is biztonságot nyújtó transzferár szolgáltatásokat garantálja.
Amennyiben vállalkozásuk esetén felmerül a kiigazítás szükségessége, de nem teljesen biztos annak megfelelő kezelésében, forduljon kérdéseivel a LeitnerLeitner Transzferár Üzletágának tanácsadóihoz, akik készséggel állnak rendelkezésükre.
Ne feledje: a transzferár-adatszolgáltatás az adóhatóság számára az ellenőrzési határidő láthatatlan meghosszabbítását jelentheti, hiszen már a kockázatkezelési fázisban, még mielőtt az ellenőrzését megindítja számos lényeges információval fog rendelkezni a kapcsolt vállalkozások közötti ügyletekről: a különböző vállalkozások és egy bizonyos adózó történeti adatai is, amelyeket akár egymással, akár a korábbi tapasztalatokkal, számításokkal egybevetve értékelhet a hatóság.
A strukturált adatok elemezhetővé teszik a hasonló iparágban működő vállalkozásokat, sokkal nagyobb teret nyitva ezzel a még pontosabb és szigorúbb transzferár ellenőrzéseknek.
Jelentős összegű mulasztási bírságok
Az adatszolgáltatási kötelezettségen túl nem szabad elfelejtkezni a transzferár terület szigorú bírságairól sem! Hiszen a transzferár nyilvántartás készítési, megőrzési kötelezettséggel összefüggő mulasztási bírság 5 millió Ft ismételt jogsértés esetén 10 millió Ft. A bírságokat évente és ügyletenként kell számolni, így a fenti bírságtételek könnyen többszöröződhetnek.
Az évzárási feladatokkal beköszöntött a transzferárazás időszaka!