Most, hogy a világjárvány után ismét könnyebbé válik az utazás, sokakban újra felébred a kaland- és vándorlási vágy. Ha régen látta külföldi barátait, családtagjait, miért ne tölthetné napjait társaságukban külföldön közvetlenül a munkaidő után? Ha nincs kedve egész nap egy irodában ülni, miért ne kombinálhatná a szükséges munkát változó helyszínekkel, gyönyörű természeti környezetben?
Ma még a laptop mellett a kanapén, holnap egy veronai kávézóban, a következő hónapban pedig a kanári szigeteken dolgozna egy új projekten? Miért ne lehetne digitális nomádként élni és dolgozni?
Azonban bármennyire is szórakoztató lehet ez a vándorélet, egy digitális nomád gyakran ütközik adminisztratív nehézségekbe is. Végül is bankszámlát nyitni vagy céget alapítani nem olyan egyszerű bejelentett állandó lakóhely nélkül. Ha vállalkozni szeretne a bankszámla mellett sok esetben adószámra is szüksége van. Az is kérdés, hogy kell-e adót fizetnie vagy sem, és ha igen, akkor hol? Hol lesz biztosított és jogosult orvoshoz menni, kórházi ellátást igénybe venni? Van-e szükség a munkavégzés aktuális államában tartózkodási vagy munkavállalási engedélyre? Mennyi ideig tartózkodhat egy országban anélkül, hogy tartózkodási engedélyt vagy vízumot kellene kérnie?
Sokan úgy gondolják, hogy ha elhagyják az állandó lakóhelyüket és bizonyos időközönként váltogatják a munkavégzés országát, akkor elkerülhetik az adófizetési kötelezettséget. Ez azonban jogilag nem lehetséges.
Abban az esetben, ha a digitális nomádként tevékenykedő magánszemély más országban rendelkezik állandó lakóhellyel, mint ahol dolgozik és a munkáltatója is külföldi cég, akkor jellemzően akkor válik adókötelezetté a munkavégzés államában, ha a naptári évben 183 napnál több napot tartózkodik ott az adott évben. A jogi szabályozás azonban ennél jóval bonyolultabb és szerteágazóbb.
Először is tudnunk kell, hogy hol is rendelkezünk állandó lakóhellyel? Állandó lakóhelyünk nem csak ott lehet, ahol van ingatlantulajdonunk, és ahol a családunk él.
Tisztában kell lennünk azzal is, hogy keletkezik-e adóügyi illetőségünk ott, ahol dolgozunk? Vagyis, hogy csak az adott országban szerzett jövedelmünk után vagy minden jövedelmünk után – amit bárhol a világban szereztünk az adott évben – leszünk-e adókötelesek az aktuális országban?
Figyelemmel kell lenni az adott ország nemzeti szabályaira, az adóellenőrzések módjára, az állandó lakóhely és a munkavégzés állama közötti egyezmények előírásaira is. Nem szabad azt gondolni, hogy az adóhatóságoknem tudják ellenőrizni, követni ezeket a mozgásokat, mert az egyes országok hatóságai közötti adatcserék és együttműködési megállapodások alapján már nagy valószínűség szerint nem bújhatunk ki az adó- és járulékkötelezettségek alól.
Természetesen megfelelő adótervezéssel, jogilag legális módon „áttehető” a munkavégzés és az adófizetési kötelezettség olyan államba, ahol kedvezőbb mértékű adókulcsok vannak. Ezek közé olyan országok tartoznak például, mint Málta, Portugália vagy Írország.
Összefoglalva tehát, mielőtt útnak indulunk, érdemes a fentieket átgondolni, és előre megtervezni a tartózkodást, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket. Ehhez pedig – mivel államonként más és más szabályok érvényesek – érdemes nemzetközi adózásban járatos szakértőtől tanácsot kérni.
A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Közép-Európában működő irodáinknak, 740 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Irodáink teljes biztonsággal igazodnak el az adott ország adó- és jogrendszerének útvesztőiben. A külföldi munkavállalást, kiküldetést, a hazánkban munkát vállalók jogviszonyának rendezését segítjük a személyi jövedelemadózás és társadalombiztosítás határon átnyúló kérdéseinek tisztázásával.