HTML

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom Közép-Európában működő irodánknak, több mint 50 éves tapasztalatunknak és közel 700 felkészült kollégánknak köszönhetően mély ismeretekkel rendelkezünk a térség államainak jogszabályi környezetéről. Az egész világot behálózó szakmai kapcsolataink azonban azt is lehetővé teszik, hogy ügyfeleinket a legjobb megoldásokkal támogathassuk a régión határain túl is.

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Címkék

1% (3) 2019 (1) 2021 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) A1 nyomtatvány (3) Adatexport-Generátor (4) adatkezelés (2) adatszolgáltatás (23) Adatszolgáltatási Health Check (1) adminisztráció (31) adó (1) adócsalás (8) adóelengedés (5) adóeljárás (2) adóellenőrzés (51) adóellenőrzések (19) adóelőleg-nyilatkozat (1) adóelőny (13) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adóhitel (2) adókedvezmény (64) adókönnyítés (8) adómentes (1) adómentes juttatás (6) adómérséklés (4) adórendszer (5) adótartozás (8) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adótörvény-változások 2020 ősz (4) adótörvény-változások 2021 nyári csomag (1) adóváltozás (8) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (6) adózás rendje (3) adózói minősítés (4) AES (1) áfa (81) áfa-bevallási tervezet (4) áfa-workshop (8) áfabevallás (11) áfacsalás (12) áfaegyenleg (6) áfakulcs (5) áfamentesség (2) áfareform (3) áfa health check (1) Ágoston Krisztián (12) agresszív adótervezési struktúrák (2) air (3) alanyi adómentesség (2) alapítvány (5) alkohol (1) állásidő (1) általános forgalmi adó (30) APA-eljárás (5) árfolyamkockázat (1) árfolyamkülönbözet (4) árfolyamnyereség (6) árfolyamveszteség (3) art (5) átalakulás (1) átalakulások könyvvizsgálata (1) átstrukturálás (1) áttérés euro alapú könyvelésre (1) automatikus információcsere (1) automatizálás (4) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (10) Bálint Orsolya (5) Bartha Noémi (1) befektetési jegy (2) beföldi összesítő jelentés (3) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelés (4) behajthatatlan követelések (3) belföldi összesítő jelentés (1) belterületbe vont ingatlan (1) BEPS (15) bércsökkentés (1) béren kívüli juttatás cafetéria (17) bérgyártás (3) bérszámfejtés (4) bértámogatás (8) beruházás (10) beszámoló (6) bevallás (2) bevallás-tervezet (2) big data (3) BIREG (2) bírság (35) bírságmértékek (1) bizalmi vagyonkezelés (1) biztosítás (1) Blacklist check (3) Bod Péter Ákos (1) Bökönyszegi Kitti (4) Brexit (1) cafetéria (13) cash box (1) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) COVID-19 (43) családi adókedvezmény (2) családi kedvezmény (1) családi vállalkozások (1) családtámogatási ellátások (2) csok (1) csökkentett munkaidő (1) csoportos biztosítás (1) csoportos konzultáció (1) csoportos tanácsadás (1) csoportos társasági adózás (7) DAC 6 (3) diák (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) digitalizáció (7) dohány (1) dohánytermékek (1) dr. Juhász Judit (5) dr. Menczel-Kiss Gellért (12) dr. Rácz Nóra (13) e-aláírás (1) e-kereskedelem (1) e-szigno (1) eelektromos autó (1) egészségbiztosítás (16) egészségügyi hozzájárulás (6) egészségügyi szolgáltatási járulék (7) egyéni vállalkozó (2) egyszerűsített beszámoló (1) egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás (1) egyszer használatos műanyagok (1) eho (9) eIDAS (1) EKÁER (3) EKAER (21) EKHO (2) elektromos töltőállomás létesítése (1) elektronikus kereskedelem (1) elektronikus ügyintézés (5) Elek Diána (28) életbiztosítás (1) elévülés miatti rendezés (1) ellenőrzés (2) ellenőrzött külföldi társaság (3) ellenőrzött tőkepiaci ügyletek (1) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (2) energiaadó (2) energiahatékonyság (3) értékpapír (3) eSZJA (5) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) EVA (2) éves beszámoló (1) éves konszolidált beszámoló (1) évzárás (4) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (3) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (1) fejlesztési adókedvezmények (15) fejlesztési tartalék (6) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) finanszírozás (2) fizetési halasztás (2) fizetési könnyítés (1) fizetés nélküli szabadság (2) Fotiadi Ágnes (17) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (2) gazdasági intézkedések (4) GDPR (1) gépjárműadó (1) globális minimumadó (1) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (3) határokon átnyúló adótervezési konstrukció (2) határozatok formai hibái (1) hazai vállalatcsoportok (2) helyi iparűzési adó (14) hibrid eszközök (1) hipa (7) hitel (1) hitelesített adóalany (1) home office (5) hozam (1) HR (40) IFRS (3) illeték (8) importáfa (2) ingatlan (4) ingatlanfejlesztés (3) ingatlan bérbeadása (1) innovációs járulék (1) iparűzési adó (5) izoláció (1) Jancsa-Pék Judit (134) járulék (12) jegyzett tőke (3) jogdíj (3) jogorvoslat (2) jövedéki adó (3) jövedéki termékek (1) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (4) K+F (4) Kálmán Veronika (4) kamat (2) kamatjövedelmek adózása (3) kapcsolt vállalkozás (20) KATA (8) Kecskemét (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kijárási tilalom (1) kiküldetés (19) kimentési kérelem (1) Király László György (3) kisadók (17) kisértékű küldemény (3) kiskereskedelmi különadó (3) kisvállalati adó (1) kitüntetés (1) KIVA (10) klímavédelem (1) kockázati biztosítás (1) költségtérítés (1) könyvelés (4) könyvelés automatizáció (1) könyvvizsgálat (5) környezetvédelem (8) környezetvédelmi termékdíj (14) koronavírus (34) kriptovaluta (1) ktd (7) külföldi munkavállalás (8) különadó (12) különös adó-visszatérítés (3) kúria jogegységi határozat (1) kurzarbeit (10) kutatás-fejlesztés (5) láncértékesítés (5) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerDigital (22) LeitnerLeitner (15) lekötött tartalék (1) logisztika (1) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (9) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megbízási jogviszony (1) megbízható adózó (3) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) mérleg (1) minimálbér (2) minimumadó (1) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) mulasztási bírság (2) munkaerő-piaci támogatás (1) munkajog (5) munkavállalói résztulajdonosi program (2) munkaviszonyon felüli jövedelmek (1) M lapok (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) NAV áfabevallási asszisztens (2) NAV áfa bevallási tervezet (1) négy- vagy többgyermekes anyák kedvezménye (1) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetközi adóeljárások (12) nemzetközi adózás (25) nemzetközi fuvarozás (1) nemzetközi vállalatcsoportok (5) népegészségügyi termékadó (1) neta (1) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (3) nyilvántartás (19) nyugdíj (9) nyugdíj-előtakarékossági számla (5) nyugdíjasok járulékkötelezettsége (2) nyugdíjasok kiegészítő tevényesége (2) nyugdíjasok munkavállalása (3) nyugdíjas szövetkezet (2) nyugdíjbiztosítás (4) nyugdíjjárulék (2) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzés (1) önellenőrzési pótlék (2) one stop shop (1) önkéntes pénztár (1) online pénztárgégép (1) online számla-adatszolgáltatás (22) Online számla-adatszolgáltatás (4) online számlázás (22) online számlázó programok (23) országonkénti jelentés (6) OSS (1) osztalék (8) osztalék fizetési korlát (1) otthoni munkavégzés (1) Palicz Marianna (6) pályázat (2) Partner review (3) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) piaci értéken való értékelés (1) Pintér Gabriella (1) Posting irányelv (1) pótbefizetés (2) QES (1) quick fixies (9) Rácsai Tamás (1) regisztráció (6) rehabilitációs adó (2) rehabilitációs hozzájárulás (2) reklámadó (11) reklámhordozók építményadója (2) reprezentáció (1) részletfizetés (3) részmunkaidő (1) részvény (2) rokkantsági ellátás (1) SAF-T (1) saját tőke (2) semmisségi okok (1) Siklós Márta (40) Single use plastic (1) single vat area (1) social distance (1) start-up (2) SUP (1) szakképzési hozzájárulás (7) szálláshely-szolgáltatás (2) számlakorrekció (1) számlázó program (8) számvitel (23) számviteli alapelvek (1) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (3) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) személyi jövedelemadó (34) személyi jövedelmadó bevallás (21) személyi kedvezmény (5) Szép-kártya (3) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szerződéses gyártás (3) szja (57) szochó (21) szociális hozzájárulás (23) szociális hozzájárulási adó (10) szokásos piaci ár (2) Taga György (2) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) támogatás (6) tao (15) társadalombiztosítás (18) társadalombiztosítási járulék (4) társasági adó (50) tartós befektetési számla (3) távértékesítés (1) távmunka (3) Taxand (2) TB (8) TBSZ (2) telephely (3) teljesítésekkel arányos bevétel-elszámolás (1) termékdíj (5) Timár Katalin (3) tőkeemelés (1) tőkehelyzet rendezése (3) tőkejövedelmek (9) tőkejövedelmek adózás cikksorozat (5) tőkekivonás (2) tőkepiaci ügylet adózása (2) tőketartalék (1) törzstőke (4) Tóth Dorottya (1) tőzsdei ügyletek (1) transzferár (40) transzferárazás (10) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (3) ügyfélkapu (2) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (1) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (1) utólagos adóalap-csökkentés (2) üzleti út (1) vagyonáthelyezés (1) vagyonkezelő alapítvány (3) vállalatirányítás (1) vállalkozásból kivont jövedelem (1) vállalkozók járulékfizetési kötelezettsége (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (6) vámeljárás (5) vámkezelés (2) VATs App (2) VAT Expert Group (1) védett kor (1) versenyképesség (2) VIES-validátor (3) webinárium (4) XML (1) XML-Validátor (3) XSD 2.0 (1) XSD 3.0 (1) • szociális hozzájárulási adó (1) Címkefelhő

Reklámadó újratöltve - adó-visszatérítés vagy milliárdos bírság

2017.07.13. 10:48 leitnerleitner

A reklámadó a magyar adórendszer talán legvitatottabb adóneme európai szinten is, melynek története újabb fordulópontjához érkezett. Ismét változnak a szabályok, adó-visszatérítés, de a milliárdos bírság lehetősége is benne van a pakliban! A legújabb módosítások 2017. május 26-án és július 1-jén léptek hatályba, de nem szabad azonban elfelejtkezni a már 2017. január 1-jétől érvényben lévő szankciókról sem.

reklam_kisebb.jpg

Kalandos utóélet a viharos bevezetés után

A reklámadóról szóló törvényt rendkívüli gyorsasággal vezették be 2014 nyarán. Ráadásul a hatályba lépést egy szinte azonnali módosítás augusztusra halasztotta, úgy hogy az érintetteknek már abban a hónapban teljesíteniük kellett kötelezettségeiket, miközben számos ponton maradtak bizonytalanságok. A reklámot közzétevőket sújtó adóteher ráadásul nem csak túlzott volt, hanem meglehetősen szelektív is, amely az Európai Unió Bizottságának tiltott állami támogatással kapcsolatos vizsgálatát eredményezte. A reklámadó 2014 év végén bekövetkezett módosításának bevezetése előtt a reklámok megrendelőinél is súlyos adminisztrációs és adózási terheket okozott.

A 2014-es év vége hozott hideget és meleget is a reklámadóztatásban. Bár a nyilatkozatháborúban némi tűzszünet következett, hiszen az év végi változások a megrendelők széles körénél könnyítettek az adókötelezettségeken. Ugyanakkor a közzétevői reklámadó-kötelezettség felső kulcsának 40%-ról 50%-ra történő emelése tovább feszítette a húrt a megcélzott, végül a számok alapján is egyértelművé váló egyetlen médiaszereplőnél.

2015 nyarán az európai nyomásnak engedve ismét jelentős változásokon ment át a jogszabály, melynek hatására jelentősen kibővült az érintettek köre. A változások azonban kizárólag az Unió által kifogásolt rendelkezéseket érintették, és azokat sem teljes körűen, ezért nem adtak megoldást a szakma által vitatott visszásságokra.

A 2015-ös nyári változások az adókulcsok normalizálódásával akár megnyugvást is hozhattak volna a közzétevői és a megrendelői adóalanyok körében egyaránt, azonban az Európai Bizottság nem elégedett meg a hazai lépésekkel, és vizsgálatát lezárva megállapította a progresszív adóztatás tilalmát. Mindennek hazai lekövetését látjuk az idén nyáron két lépcsőben életbe lépő módosításokban.

A reklámadó továbbra is fennmarad tehát. Úgy tűnik, hogy az eredeti a cél – hogy e jövedelmezőnek tartott ágazat az átlaghoz képest nagyobb mértékben járuljon hozzá a közterhekhez – töretlenül megmaradt. Ennek érdekében akár nemzetközi konfliktusokat is hajlandó vállalni az állam. E tekintetben érdemes megemlíteni a reklámadó törvény változásaival párhuzamosan változó reklámtörvényt, valamint a reklámhordozók 2018-tól bevezetni tervezett helyi adókötelezettségét.

Nem szabad továbbá elfelejtkezni a 2017. január 1-jétől már érvényes szabályokról sem. Ugyanis a nemzetközi hátterű hazai vállalkozások csoportszintű marketing részlegei számára is kötelező lehet a reklámadó alanyaként való bejelentkezés, és a nyilatkozatok hiánya miatt akár 1 milliárd forintnyi mulasztási bírságot is kiszabhatnak rájuk, és ezt nagyon gyorsan, egy hét alatt is el lehet érni. Hogy ez hogyan lehetséges korábbi cikkünkben fejtettük ki részletesen. Ezeken a nagyon szigorú szankciókon a most hatályba lépő új szabályok sem változtatnak.

A 2017-es nyári változások hatása a reklámközzétevőkre

A reklámadó tehát továbbra is fennmarad, azonban a múltra vonatkozóan az elsődleges-közzétevői adókötelezettséget kinullázzák, a jövőre vonatkozóan viszont egységesen 7,5%-ra állítják be. A 100 millió Ft alatti közzétevők pedig úgy nevezett csekély mértékű támogatás keretében mentesülhetnek majd az adó alól.

A törvény szövegezése azonban ismét számtalan kérdést vet fel. Ezért cikkünk írása során konzultáltunk az adóhatósággal és a Nemzetgazdasági Minisztériummal.

Bár a 0%-os egységes adókulcsot, csak 2017. január 1. és június 30 közötti időszakra vezetik be, az uniós határozat értelmében a korábban megfizetett adók mind visszajárnak. Ezt a jogszabály adókulcsváltozás nélkül úgy rendezi, hogy a 2017. június 30-ig lezárult adóévekre bevallott és megfizetett adót túlfizetésnek minősíti, valamint a korábban meg nem fizetett adót sem kell már befizetni. A gyakorlatban a túlfizetést az adóhatóság fogja rendezni, az adófolyószámlákon jóváírni. Ennek érvényesítéséhez tehát nem szükséges önellenőrzést végezni, a túlfizetésként jelzett adót szabadon fel lehet használni, kiutalást lehet rá kérni, vagy átvezettetni másik adónemre.

Emellett hatályát veszti a saját célú reklám közzétételével kapcsolatos elsődleges reklámadó kötelezettség is. A jogszabály szövege alapján ennek hatálya a kihirdetést követő nap, azaz 2017. május 26-a lenne, azonban a hatóság szóbeli tájékoztatása alapján ennek életbe lépését a teljes adóévre vonatkozóan, visszamenőlegesen is kiterjesztően értelmezik.

A most visszajáró adót egyéb bevételként kell majd könyvelni, ami adómegtakarítást eredményez, ha figyelembe vesszük az időközben lecsökkent társasági adó kulcsot.

Mindemellett, a másodlagos-megrendelői reklámadó-fizetési kötelezettséget a mostani változások továbbra sem érintik, esetükben a reklámadó megmarad 5%-osnak, melyet csak a havi 2,5 millió Ft-os értékhatár felett kell megfizetni.

Milliárdos bírság?!

Ahogy ezt már jelen anyagban és korábbi cikkünkben is jeleztük magyarországi reklámadó bejelentkezés és nyilatkozattétel elmulasztása szigorú bírsággal járhat. A részletekről korábbi anyagunkból tájékozódhatnak az érintettek, itt csak röviden emlékeztetünk rá.

Tehát azoknak a külföldi vállalkozásoknak, melyek még nem regisztráltak hazánkban az adóhivatalnál, reklámközzétevői tevékenységük megkezdését követően 15 napon belül be kell jelentkezniük. Ennek elmulasztása miatt már az első felszólításkor 10 millió forintos mulasztási bírság járhat, amely minden alkalommal – akár naponta – megháromszorozódik. A bejelentkezés és a nyilatkozatok hiánya miatt kiszabott büntetések egy hét alatt elérhetik az 1 milliárd forintot. A bejelentkezésüket elmulasztó külföldiek esetén az adóhatóság meg fogja becsülni, és kiszabja a fizetendő reklámadót, melynek összege törvényi szabályozás szerint 3 milliárd forint. Az adóalany felelőssége lesz a törvényi vélelem megdöntése és a helyes adókötelezettség ellenbizonyítása.

Ugyan a szabályozás a globális közösségi és kereső oldalakat – pl. Facebook, Google – kívánja adófizetésre szorítani, de azok a nemzetközi hátterű hazai vállalkozások, melyek külföldről is végeznek magyar reklámtevékenységet, is érintettek lehetnek: például azok, akik marketing kiadványaikat egy külföldi leányvállalatuknál készíttetik el. Így mindenki jobban jár, ha bejelentik az érintett külföldi tagjaikat az adóhatósághoz, mert a fenti szankciók csak így kerülhetőek el biztosan.

Bár a kötelezettségek kikényszerítésére vonatkozó szabályokat csak 2017. január 1-jétől vezették be, a vonatkozó kötelezettségek, mint bejelentkezés és nyilatkozattétel már a reklámadó 2014-es bevezetése óta fennálló kötelezettségek, melyeken az idén nyári módosítások sem változtatnak. Így tényleges adófizetési kötelezettség nélkül is komolyan kell venni az adminisztratív kötelezettségeket is. Az érintetteknek javasolt utólag is bejelentkezni az adóhatósághoz, melyben a LeitnerLeitner készséggel áll rendelkezésre.

További részleteket korábbi blogbejegyzésünkben találnak.

Címkék: bírság nyilvántartás különadó reklámadó Jancsa-Pék Judit

süti beállítások módosítása