Az uniós gyorsintézkedések sorát folytatva szeretnénk egy olyan módosítást bemutatni, amely könnyítés helyett valójában szigorítást hoz az áfa rendszerébe. Az eddig adminisztratív hiányosságként kezelt adószám hiányosság a jövőben az áfa levonás feltételévé válik, amire minden vállalkozásnak fel kell készülnie. A jelenlegi áfairányelv és a vonatkozó Európai Bírósági ítélkezési gyakorlat alapján a vevő adószámának érvényessége, valamint az ügylet helyes bevallása a tagállamok közötti kereskedelemről szóló összesítő jelentésben csupán adminisztratív körülményei az ügyletnek. A korábbi szabályok szerint ezen adminisztratív feltételek hiányában is érvényesíthető volt az adómentesség, ha az áru közösségen belüli értékesítése valóban megtörtént.
Nos, ez 2020. januárjától másképp lesz. A vevő adószámának érvényessége, valamint az ügylet szerepeltetése az összesítő jelentésben az adómentesség kötelező feltételévé és ezáltal az áfacsalások elleni küzdelem meghatározó eszközévé válik. Az uniós gyorsintézkedési csomagról korábbi blogbejegyzéseinkben részletesen is olvashat.
A változás ugyan egyszerű, a gyakorlatban azonban rengeteg buktatót és bizonytalanságot hoz magával. A közösségen belüli értékesítés adómentességét érvényesítő eladónak sokkal nagyobb felelősséggel és körültekintéssel kell ezután eljárnia vevői azonosításában. Az adómentességet ugyanis mindig annak kell bizonyítania, aki élni szeretne vele. Eddig az adócsalásba keveredő eladók hivatkozhattak arra, hogy nem tudtak, nem tudhattak róla, a jövőben ezt nem tehetik meg.
Az eladó pedig azért felelős, hogy időben regisztráljon. Mert adószáma nem lesz érvényes az ügylet időpontjában, ha ezt késve vagy visszamenőleges hatállyal teszi meg. Problémát okozhat az is, ha az adószámot adminisztrációs hiba folytán elírják, szám/betű tévesztést tartalmaz.
Természetesen az adósemlegesség elvének érvényesülése érdekében és az irányelv szövege alapján is az ehhez hasonló hibák javítására lehetőséget kell biztosítani a jóhiszemű adózók számára, de, hogy ez pontosan mit jelent egyelőre még tisztázatlan. Uniós ajánlások alapján nem büntetendő, ha az összesítő jelentésben szerepel ugyan az ügylet, ám időben megcsúszott, vagy az ügylet értékét tévedésből elírták, vagy például egy cég-átalakítás miatt megváltozik a vevő neve vagy adószáma, és az eladó tévedésből még a régit használja a bejelentéshez.
Mindenesetre az ellenőrzés elvégzéséhez elengedhetetlen a tagállamok adóalany nyilvántartásainak és a közösségi VIES rendszernek a hibátlan és teljes körű működése; hogy az adószámok az egész unióban elektronikusan, valós időben lekérdezhetők legyenek.
Emellett elkerülhetetlen a vállalkozások áfa kezelési rendszereinek felülvizsgálata és fejlesztése annak biztosítására, hogy ez az immár kötelező adat, azaz a vevő adószáma az ügylet megvalósításakor rendelkezésre álljon, és annak helyességét ellenőrizzék is.
A téma további cikkei:
Gyorsintézkedések élesben 1. rész
Gyorsintézkedések élesben 2. rész - A lehívásos vagy vevői készlettel kapcsolatos egyszerűsítések
Gyorsintézkedések élesben 4. rész – A láncértékesítések egységes kezelése
Gyorsintézkedések élesben 5. rész - Két tagállam közötti árufuvarozás igazolása