A személyi jövedelemadó bevallásának határideje – 2021. május 20-a – vészesen közeleg. Így itt az ideje, hogy összegyűjtsük a 2020-as jövedelmeinket igazoló dokumentumokat. Jó, ha ezt nem hagyjuk az utolsó percre, hiszen meg kell találnunk az igazolásokat, számlákat, a kitöltéssel kapcsolatban is felmerülhetnek kérdések, és az is előfordulhat, hogy konzultálnunk kell egy hozzáértővel (könyvelővel, szakmában dolgozó rokonnal, adótanácsadóval vagy akár a NAV ügyfélszolgálatával). Azok, akik papíron szeretnék megkapni bevallási tervezetüket, 2021. 04. 15-ig tehetik ezt meg.
Adóbevallás-tervezet
A NAV elkészíti a nyilvántartásában szereplő magánszemélyek adóbevallás-tervezetét, ami alapjában véve úgy működik, mint tavaly. Ha nem akarunk változtatni a tervezeten, akkor a határidő benyújtása után automatikusan elfogadottá válik, akár jóváhagytuk, akár nem. De ez alól is, mint jóformán minden szabály alól, vannak kivételek. Ez esetben az egyéni vállalkozók, mezőgazdasági őstermelők és az áfafizetésre kötelezett magánszemélyek adóbevallási tervezeteire nem mondható el, hogy automatikusan jóváhagyottá válik, nekik mindenképpen ki kell egészíteniük és be kell nyújtaniuk a bevallásukat. Sőt, a kivétel alól is van kivétel: azoknak a katás egyéni vállalkozóknak, akiknek volt munkahelyük, és kaptak bért automatikusan bevallássá válik a tervezet, ahogy a többi magánszemély esetében is.
Igazolások
Amit mindenképpen elő kell keresnünk, az a munkáltatónktól 2021. január 31-ig kapott M30-as igazolás. Ha volt más jövedelmünk is, vagy kedvezmény illet meg minket, akkor az ezekről szóló dokumentumot is össze kell gyűjtenünk: pl. megbízási szerződéseinket vagy az önkéntes nyugdíjpénztárba történő befizetésünkről szóló igazolást.
A bevallás-tervezet jóváhagyása, ha már rendelkezünk ügyfélkapus regisztrációval
Ha már van ügyfélkapus regisztrációnk, akkor az szja-bevallás kitöltése és beküldése rendkívül egyszerűvé válik. A belépéshez szükségünk lesz az azonosítónkra és a jelszavunkra. Az adóhatóság által elkészített bevallástervezetet át kell nézni és ki kell egészíteni, amennyiben szükséges. Az 1+1%-os felajánlásokat is néhány gombnyomással lehet rendezni.
Az E-szja bevallás elérhetősége: https://www.nav.gov.hu/nav/szja/szja
A bevallás-tervezet jóváhagyása, ha még nem rendelkezünk ügyfélkapu-regisztrációval
A magánszemélyek 2021. 04. 15-ig kérhetik a papíralapú bevallás tervezet postázását a NAV-tól. Április 15-e után adóbevallási tervezetet csak személyesen lehet igényelni a NAV ügyfélszolgálatain. A vírushelyzetre tekintettel ez csak időpontfoglalással lehetséges!
Ezt többféle módon tehetjük meg:
- sms-ben: +36-30-344-4304 telefonszámon, ahol meg kell adni az adóazonosító jelet és születési dátumot: SZJA_adóazonosítójel_éééhhnn;
- a NAV honlapján elérhető űrlapon: https://www.nav.gov.hu/eszja/eszja
- a NAV Ügyfélszolgálatán telefonon: 1819;
- formanyomtatványon (BEVTERVK);
- levélben kötetlen formában;
- az ügyfélszolgálatokon személyesen.
Az adóhatóság április 30-ig postázza az igényelt tervezet.
Miután kezünkbe vettük adóbevallási tervezetünket a következő módokon lehet kitölteni szja bevallásunkat:
1. webes kitöltő program
A webes felületen lépésről lépésre ki lehet tölteni bevallásunkat (https://eszja.nav.gov.hu/app/login/#login) majd ki kell nyomtatnunk. Ha nem végzünk egy menetben a bevallással, el tudjuk menteni az adatokat. Bevallásunkat aláírás után lehet postázni a NAV megfelelő igazgatóságára, amelyek címei az alábbi weboldalon találhatók: https://www.nav.gov.hu/nav/ugyfelszolg
2. az üres szja nyomtatvány letöltése
A Pdf formátumú nyomtatványt üresen is kinyomtathatjuk, és a kézi kitöltés után postázhatjuk. Ne feledkezzünk meg az aláírásról.
3. az szja nyomtatvány kitöltését ANYK programmal
A NAV honlapjáról tölthető le a nyomtatvány kitöltő program:
https://nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok Lehetőség van mind az elektronikus, mind a postai beküldésre is.
Láthatjuk tehát, hogy számos módon beadhatjuk adóbevallásunkat, de ezek közül a legkényelmesebb és legegyszerűbb az Ügyfélkapun keresztül történő bevallás. A digitális megoldások használata egyre inkább nélkülözhetetlenné válnak a mai modern társadalmunkban, ezért lesz csaknem elkerülhetetlen az Ügyfélkapu rendszer széleskörű használata. E mellett szól az is, hogy a pandémia ideje alatt még a védelmi intézkedések sem teszik teljesen kizárttá a fertőzésveszélyt, és a postai ügyintézés során érintkezünk embertársainkkal, ezért biztonságosabb az online felület használata.