A NAV idei ellenőrzéseinek tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy a hatóság nem mindig bánik kesztyűs kézzel az adóalanyokkal. Bár mint a továbbiakban bemutatjuk számos terület kerül célkeresztbe, a kiemelt, vagyis a nagy adózók esetében az adóhatóság óriási hangsúlyt fektet a transzferárazás gyakorlatának ellenőrzésére, ahol 4 vizsgálatból 3 talál is mulasztást. Emellett továbbra is sláger témának minősül az áfa és a helyi iparűzési adó esetében az adóalap csökkentők alkalmazása. Aki adókedvezményeket vesz igénybe, az pedig szinte biztosan számíthat az ellenőrzésre. Érdemes a kockázatos területeket átvilágítani, önellenőrzés, bevallás-pótlás keretében javítani, hiszen ez mindig sokkal olcsóbb, mint a büntetés. És még ha nem is találnak a rendszeres önvizsgálatot tartó adózók semmilyen hibát vagy szabálytalanságot, akkor is sokkal felkészültebben várhatnak egy adóhatsági ellenőrzést..
A nagy adóteljesítménnyel rendelkező, kiemelt adózók ellenőrzése
Bár számos szempontból és okból indíthat az adóhatóság vizsgálatot egy kiemelt adózónál, talán a legtöbb probléma a transzferár-nyilvántartásoknál merül fel, a vizsgálatok 70-75%-a tár fel valamilyen hibát. Az átfogó adóellenőrzéseknek mindig része a transzferár ellenőrzés is, mely során bekérik a nyilvántartásokat és egy táblázatos formában elkészített nyilatkozatot arról, hogy milyen ügyletei vannak a cégnek, milyen transzferárakat, árazási módszert alkalmaznak. Érdemes tehát ezeket az információkat ebben a formában rendszerezve tárolni, hogy a kapkodást el lehessen kerülni egy ellenőrzésnél.
A hibák két típusba sorolhatók. Ha egy nyilvántartás hiányzik vagy hiányos, akkor a mulasztási bírság, nyilvántartásonként (ügyletenként) 2 millió forintig terjedhet, amely ismételt problémák esetén többszöröződhet. Azonban az ügylet nagyságrendjének függvényében ennél is sokkal súlyosabb lehet, ha az adóellenőrök az árazással nem értenek egyet, és az emiatt keletkezett adóhiányra szabnak ki adóbírságot. Egy ügylet árazása számos okból lehet rossz, például, ha ennek alátámasztására szolgáló adatbázis-kutatás nem megfelelő. Néha az ügylet, vagyis a cég tevékenységének karakterizációja nem stimmel: nem mindegy, hogy a gyártás bérgyártásnak, szerződéses-, licensz-, vagy akár teljes kockázatú gyártásnak minősül, illetve a kereskedő ügynökként, bizományosként, korlátozott- vagy teljes kockázatú kereskedőként (disztribútorként) vesz rész az ügyletben. Az eltérő besorolások ugyanis más-más kockázatvállalási szinthez kapcsolódnak, és más-más hozzáadott értéket, árazást igényelnek. Minél magasabb kockázatot vállal a társaság annál magasabb jövedelmezőségi szint várható el, ám annál inkább elfogadható egy-egy veszteséges év. Ugyanakkor az alacsony kockázati szintek garantált jövedelmezőség mellett működnek, ahol pedig a veszteség nem, vagy csak korlátozásokkal fogadható el. A karakterizáció fontosságáról korábbi cikkeinkben írtunk.
A transzferárazáson kívül gyakran vizsgálják az adóalapok meghatározását is. Például összehasonlítják a társasági adó és az áfa árbevételét. Ugyan az eltérés indoka lehet jogszerű is - például időbeli elcsúszás –, ha ezt nem tudják tisztázni, akkor valamelyik adóalap nincs rendben, és adóhiányt keletkeztet. A helyi iparűzési adóalapot is megkérdőjelezhetik, ha például az adóalapcsökkentő közvetített szolgáltatások szerződései, számlái, egyéb dokumentációi akár formailag is nem felelnek meg az előírásoknak. Ugyanis ezeknek a számlának tartalmazniuk kell, a szerződéseknek pedig szövegszerűen meg kell engedniük a közvetített szolgáltatás igénybevételét, vagyis az alvállalkozókkal történő teljesítést.
Fejlesztési adókedvezmények igénybevételekor kötelező az adóellenőrzés, amikor kibukhat, ha olyan költséget vettek figyelembe, ami nem jogosít az adókedvezményre. A kutatás-fejlesztési kedvezmények esetében is gyakran előfordul, hogy nem jogszerű a kedvezmény, amelyet meg lehet előzni a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalától kapott szakvéleménnyel.
Jelentős költségvetési kockázatot hordozó tevékenységek és ágazatok
Ugyan számos ágazat sorolható ebbe a körbe, de tapasztalataink szerint az elektronikus kereskedelem, amelyet idén számos adóváltozás is érintett, különösen célkeresztbe került. A NAV a saját adatbázisaira és internetes kutatásokra alapozva is felkeres cégeket, és akár online próbavásárlások keretében is ellenőrzik a hazai áfa érvényesülését. A Magyarországra irányuló online értékesítést folytató külföldi cégek sem bújhatnak el a hatósági elemzők elől, hiszen bizonyos értékhatár felett nekik is be kell jelentkezniük a hazai áfa hatálya alá, és a magyar áfával növelt áron kell értékesíteniük. Ha nem ezt teszik, itthon adóhiány keletkezik, a bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt bírságot, az adóhiány miatt késedelmi pótlékot kell fizetniük. Az idén elindult EU-s egyablakos, vagy más néven OSS rendszer további muníciót szolgáltat az adóellenőrzésekhez. Az uniós harmonizált rendszernek köszönhetően a hazai e-kereskedők külföldön, a többi EU-s tagállamban is hasonló kockázatokkal és adóhatósági gyakorlattal találkoznak.
Ajánlott tehát az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cégek számára már az adóhatóság felszólítása előtt feltárni és rendezni az áfát!
A másik sokat ellenőrzött terület az építőipar. Az egyik slágertéma a belföldi fordított adózás, amely ugyan elvileg könnyebbséget jelenthetne számukra, de már alkalmazásának lehetősége és helyes alkalmazása is számos bonyodalmat okozhat. Ráadásul e tekintetben a számlázás két oldalán állók ellenérdekeltek, hiszen a belföldi fordított adózás hibás alkalmazása az értékesítőnél, míg alkalmazásának hiánya a beszerzőnél eredményez adóhiányt.
Ügyfélgyakorlatunkban sokszor találkozunk azzal is, hogy a csalással érintett számlázási láncolatok kapcsán az adóhatóság még mindig a számára legkönnyebben elérhető, a csalással nem közvetlenül érintett adóalanyon próbálja behajtani a cechet. Mivel ezzel a hozzáállással a hatóságok figyelmen kívül hagyják a hazai és nemzetközi bírósági joggyakorlatot, mindenképpen érdemes ilyen esetekben felvenni a harcot. A hatóság feladata ugyanis annak objektív bizonyítása, hogy egy ügylet kapcsán az adózó tudott, vagy tudnia kellett volna az adócsalásban való részvételről.
Ugyanakkor nem csak az építőipari cégek számára fontos a kellő körültekintés! Érdemes. tanácsadó bevonásával már az üzletkötés előtt csökkenteni a kockázatokat, sőt a szabályok szerint nemcsak ésszerű, hanem kötelező is ellenőrizni az üzleti partnereket. Erre jelent jó megoldást a LeitnerLeitner „Partner Review” szolgáltatása, amely dokumentálja is a partnerek ellenőrzésének megtörténtét.
Célzott kockázatelemzéssel kiválasztott adózók
Az online számla-adatszolgáltatás, az online pénztárgépekből és a magyar közúti szállítmányozási regisztrációs rendszerből származó adatok (EKÁER) valamint az EU-s tagországok automatikus információcsere keretében köröztetett bevallási adatainak (VIES) elemzésével a NAV nap mint nap hatékonyabban képes a számlázási láncok feltárására. Emellett a „Foglalkoztatotti riasztás” adataira támaszkodva napi szinten nyomon tudják követni a kockázatosnak minősített, a fekete- vagy szürke foglalkoztatásban érintett magánszemélyek új bejelentési adatait, akik elvezetnek a szabályszegő cégekhez.
Önkéntes jogkövetést támogató eljárások
A kisebb összegű vagy egyszerűbb, egy adónemet érintő adóeltérések esetében a NAV úgy nevezett támogató eljárást indít, míg a nagyobb összegű vagy bonyolultabb, több adónemet érintő adóeltéréseknél jogkövetési vizsgálatokat végeznek. Ha ezek sikertelenül zárulnak, vagy épp újabb hibákra mutatnak rá, az adóhatóság átfordítja ezeket adóellenőrzésbe.
A támogató eljárások során elvégzett javításokat az adózónak érdemes tovább görgetnie. Például a feltárt környezetvédelmi termékdíjas hiányosságokat az elévülési időből hátralévő korábbi és az eljárást követő évekre is rendezni. A LeitnerLeitner környezetvédelmi termékdíjra specializálódott munkatársai készséggel segítenek ebben.
Az adóhatóság távolról végzett, úgy nevezett „desk audit elemzéseket” is végez, amelyről az adózók már csak akkor értesülnek, ha gond van. Különösen jellemző ez az ellenőrzés a kiutalást vagy átvezetést kérő áfabevallásoknál.
Éppen a „desk audit elemzések” miatt érdemes a nagyobb, nemzetközi forgalommal is rendelkező cégek áfakezelési gyakorlatát rendszeresen átvilágítani. A LeitnerLeitner „áfa health check” szolgáltatással áll ügyfelei rendelkezésére.